Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om spermadonation

Skrivet av undrande
Hej allihop,

det här kanske är bästa gruppen att ställa min fråga i. Jag och min partner är lesbiska, och behöver därför en spermadonator för att bli gravida.

Vi har bland våra bekanta ett par där jag står nära mannen, och är "bekant" med kvinnan. De har många barn och är väldigt barnkära.

I en idealisk värld vore den mannen en perfekt donator för oss, och hans familj vore perfekt om det skulle falla sig så att han skulle vilja ha delad vårdnad/ett par veckor över sommaren/vad det nu kan tänkas.

Jag är dessutom relativt säker på att han inte skulle ha problem med att tillfrågas, alltså att han inte skulle ta illa upp, även om ett nej mycket väl kan tänkas.

Men frågan är - skulle hans fru ta illa upp? Hur skulle ni (kvinnor) känna det om en lesbisk bekant frågade er man? Och män, hur skulle ni känna det om ni blev tillfrågade i denna situationen?
Svar på tråden: Fråga om spermadonation

kanske så här...

Skrivet av  tjej
...att du och din partner har vårdnaden och adopterar barnet men att man kan hålla kontakt med varandra och umgås ibland. Men som vänner och inte olika vårdnashavare i olika familjer...

tjej
 

Tack för svaret,

Skrivet av  undrande
men det där med hur det ska funka ligger för långt på framtiden, det måste man ju lösa när man vet _hur_ det blir :)
 

Som kvinna

Skrivet av  Anneli
skulle jag nog inte vilja att min man donerade sperma p.g.a. domen som kom för nåt år sen där det lesbiska paret separerade och deras spermadonator blev dömd att betala underhåll.
 

Ja, det var just det jag...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
läste om i tidningen. Dock skulle jag inte vilja att min man donerade sperma även om han inte blev skyldig att betala underhåll.
 

Då får han väl betala underhåll?

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Jag läste om en man som råkat ut för dig. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att min man donerade sperma till några av våra vänner, alltså inte heller par där mannen t ex var steril. Jag tycker det skulle kännas alltför konstigt att ha halvsyskon till mina barn i en annan familj.
 

Förlåt, det skulle stå det inte dig. imt

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
imt
 

det har hänt en gång fast...

Skrivet av  rhino
det borde inte ha hänt och det ska inte behöva hända igen, framför allt inte som det nu är möjligt med adoption även i Sverige.
 

jag

Skrivet av  NN
skulle inte tillåta detta, mina man kan donera sperma till mig själv :-)))
 

Nej

Skrivet av  Vittel
Nej, det skulle jag inte ställa upp på. Det skulle vara allt för konstigt att se min man i detta barn, efter som jag antar att ni tänker fortsätta umgås.

Jag tycker att ägg- och spermadonationer ska vara anonyma.

Dessutom tror jag att det är att leka med elden. Blod är tjockare än vatten och kärlek är powerful stuff.
 

Kan bara svara för mig

Skrivet av  ida
men jag skulle bli otroligt smickrad om nån (utöver mej själv) ville använda min mans spermier till ett barn, inte mig emot, tvärtom. Ska själv donera ägg, och det blir ju till ngn okänd, men var det nån jag kände som behövde dem skulle jag inte tveka.
Lycka till !!
 

hedrad

Skrivet av  spader dam
Jag skulle känna mig hedrad. Men under förutsättning att det inte blev delad vårdnad utan att den familj barnet var född i tog hand om barnet. Att sedan träffas allesammans någon gång ibland på helger och dylikt för att barnet skulle ha en chans att lära känna sina biologiska syskon är en annan sak. Det skulle väl vara bra. Personligen känner jag att det skulle kännas positivt om min man ville hjälpa till med något sådant.
 

Artiklar från Familjeliv