Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det flera kommuner...

Skrivet av NenNa v39
...där man försöker att mobba bort dagmammorna? Här får min underbara dagmamma inte någon som helst information om hon har jobbet kvar förrän ett par veckor innan semestern etc. Hon har jobbat som dagmamma i 20 år och alla har sagt bra saker om henne. Nu är läget det att om hon inte \'får\' tillräckligt många barn inskrivna blir hon av med jobbet inom barnomsorgen (ingen formell utbildning...), men blir då erbjuden ett jobb inom äldreomsorgen tex istället...

Kommunen gör ingen som helst reklam för att det finns dagmammor - utan all information handlar om dagiset. Man måste alltså själv som förälder aktivt ta reda på att det ens _finns_ dagmammor i området.

För ca fem år sedan fanns det fem dagmammor i området och nu är det bara två kvar. Man kan ju då tycka att de ska kunna ha ett samarbete med det närmaste dagiset i händelse av sjukdomar, semesterperioder mm - men istället har de ett samarbete med två olika dagis som ligger över en mil bort... Kommunen har också en \'regel\' som säger att skolbarn (=över 5 år) inte får vara hos dagmammorna - utan dessa ska vara reserverade för mindre barn, oavsett om dagmammorna har fullt eller inte... Som dagmamma kan man inte ha hur många ettåringar som helst, och alltså blir det få barn i gruppen, och följden av detta är att dagmammorna inte \'behövs\'? Jag valde dagmamma bla för att jag inte tror att det är bra med stora åldershomogena barngrupper, utan jag tror mera på en mindre åldersspridd grupp...

Jag kan inte heller kombinera femårsverksamheten på dagis för min femåring med dagmamma på eftermiddagen - det alternativet \'finns inte\'...

Ett annat argument för att det är bättre med dagis är att kommunen har hyresutgifter för outnyttjade dagislokaler i samhället en dryg mil bort, och det är ett långt avtal (tio år eller så)... Lokalerna ska dessutom tydligen vara utdömda pga fuktskador el likn...

Varför ska det vara så svårt för kommunen att inse att jag köper en tjänst av dem, och alltså är kund!?! Bara för att det blir enklare för dem att admnistrera ett fåtal dagis än ett större antal dagmammor, så behöver inte dagis passa alla barnfamiljer bäst - eller?
Svar på tråden: Är det flera kommuner...

Nej, du har rätt...

Skrivet av  Maria
Tyvärr verkar det inte vara nån go i oss dagmammor heller, för vi borde verkligen högljutt protestera mot den nervärdering som en del kommuner gör av oss. Minkommun är dock en bra kommun. Visst har antalet dagmammor minskat drastidkt, men det finns heller inga barn knappt längre. Men vi som finns känner oss rätt uppskattade och inte speciellt nervärderade jämfört med dagis. Vi jobbar på rätt lika villkor. I våran kommun har man också tillåtit att dagmammor fått behålla de här barnen som har de här tre gratistimmarnafrån fyra års ålder. På många andra ställen var det ju bara dagis med förskollärare som var kapabla att ta hand om dem, men här anses även vi kunna ge dessa barn det de ska ha.
 

Jajemen! :(

Skrivet av  ME med R 0309 & J 0105
Här måste man propsa på att få komma till dbv för att "ha en chans". Nu visste vi precis vilken vi ville ha eftersom svärfar är kollega till hennes man, och då var det inget strul, men jag vet att MÅNGA har problem. Det "finns" inte dbv i den och den änden av kommunen t e x. De i vår grupp, där J ska skolas in nu i januari, de går och lägger lappar i brevlådorna i de områden där det kommit nya familjer etc. Eftersom vi bor på landet är upptagningsområdet geografiskt stort - men glest. De får "ragga" sina "kunder" själva här. Surt. :(