Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur skulle ni göra?

Skrivet av Svammelmamma
Det är som så att vår dotter kommer bli ensam "stor tjej" hos dagmamman till hösten då den andra stora flickan går till 6-års. Kvar finns två killar som är lika gamla som vår tjej samt 2 "småtjejer" som då kommer vara 2 drygt, och så hennes lillasyster som blir 3 då...jag har funderat på att försöka flytta henne till dagiset där granntjejerna går. Hur skulle ni göra? Visst leker hon med killar men jag tycker mig märka att detta med tjejlekar är väldigt viktigt för henne, även att det kan vara bra att vänja sig vid en större grupp innan man börjar skolan...jag vet inte. Hur ser grupperna ut hos era dagmammor? I vår kommun görs ingen som helst "anpassning" av grupperna, dvs ålder o kön så ibland kan det ju bli lite snett.
Svar på tråden: Hur skulle ni göra?

Jättesvårt!

Skrivet av  Selma
Jag har ju turen att vår dagmamma har 4 barn i samma ålder (senare hälften av -01) och två flickor och två pojkar. Men har funderat på hur man ska göra oxå, eftersom det verkar vara en trend här att ha dagmamma tills barnet är runt 3-4 för att sen söka förskola. Jag hoppas på sätt o vis att samma barn fortsätter, men samtidigt vill jag ha in Lucas där sen och han är ju 2 år yngre så jag vet inte hur det ska gå. Träffas inte fler dagmammor hos er och har gemensamma aktiviteter? Här gör de det och dottern lekte jättemycket med en tjej hos en annan dagmamma och pratade om henne.
 

Jodå, de träffar andra

Skrivet av  Svammelmamma
dagmammor varje dag utomhus, och en gång i v åker de till en gemensam lokal och gör saker tillsammans med ännu fler. Men det blir ju ändå mkt tid där hon kommer vara "själv". Tror jag ska försöka få in henne på förskolan där granntjejerna går, då får de väl följa varandra i skolan sen oxå.
 

Jag har just...

Skrivet av  NenNa v40 m. nr 3
..bestämt att det är dags att flytta min stora tjej till dagiset. Hos dagmamman har de varit min snart sexåriga tjej, hennes treårige lillebror och två st ett-åringar, sedan i somras... Och vad dagmamman vet så finns det inga barn i kö till dagmammorna här heller...

Min tjej har alltså haft riktigt långtråkigt, och om jag flyttar henne nu så får hon en chans att vänja sig vid den större barngruppen innan sexårsverksamheten börjar till hösten.

Däremot har jag lite ågren nu eftersom personalen på dagiset verkar vara så totalt inflexibel vad gäller anpassning till just _mitt_ barn och _våra_ förhållanden!

Jag vet inte hur jag skulle göra om jag var i dina skor, däremot. Jag tycker inte att det är så himla stor skilllnad på tjejlekar och killekar! Det beror nog mera på hur barnen är som personligheter och vad de uppmuntras till för lekar!
 

Så tänker jag med

Skrivet av  Svammelmamma
att det kan vara bra att vänja sig vid en större grupp,samt att det antagligen blir de på dagis som hon kommer gå med i skolan oxå. Det blir säkert lättare om man är med "från början".
Och det där med tjej-lekar o kill-lekar är väl inte så noga, men dagmamman har berättat hur vår dotter och den andra flickan verkligen längtar efter varandra om nån är sjuk och hur de leker med alla mjukdjur och dockor...fast killarna är ju oxå med...hur som helst så är inte det det viktigaste när jag tar mitt beslut.
Tack för ditt svar och jag hoppas att förskolan skärper sig när det gäller ert bemötande.
 

bara en liten kommentar...

Skrivet av  Sofia
6-års verksamheten är menad som en introduktion till skolans verksamhet och därmed också en introduktion för de barn som inte är vana vid stora barngrupper.

Man behöver m a o inte "förbereda" den förberedande skolformen som 6-års verksamheten är.

Självklart kan man ha massor av andra skäl till att utsätta sitt barn för ytterligare gruppbyte - men om det är enda skälet så känns det lite "överarbetat" i mina ögon.
 

Hos oss...

Skrivet av  NenNa v40
...så går redan alla andra barn i årskullen (vad jag vet) på dagiset, så det kommer inte direkt att bli något extra gruppbyte, snarare ett något tidigarelagt ett... Huvudsyftet för mig att byta är att gruppen hos dagmamman känns så otroligt obalanserad (mina två på 5,5 resp 3 och två ettåringar...)

Sexårsverksamheten sker till stor del integrerat med första klass här eftersom barnantalet är ganska litet.
 

Det är inte lätt

Skrivet av  Maria
att hamna i sådant dilemma, för VAD är bäst? Vet du om det finns någon chans att det kommer in något mer barn i gruppen, eller finns inga barn på kö?
Om ditt barn tycker det är ledsamt och du verkligen märker att hon saknar en jämnårig tjej, då tycker jag du ska byta. Men om hon själv inte gör så stort väsen av det, så behövs det kanske inte.
Kanske anpassar sig din dotter och de två jämnåriga pojkarna mer till varandra, så att de leker både tjej o kill-lekar.
Så gör i allafall mina dagbarn. Jag har ofta haft väldigt spridda åldrar på mina dagbarn, men det har aldrig varit något större problem då de flesta är väldigt duktiga på att anpassa sej efter de barn som faktiskt finns att leka med.
 

Jag tycker det...

Skrivet av  Sofia
...man måste veta mer för att svara dig.

Hur ofta träffar dagmamman andra dagmammor/ går till öppna förskolan? Hur många jämnåriga finns där?

Kan din dotter ingå i någon "lekis"-grupp (deltidsförskola - vilket alla 4-5 åringar har rätt till) halva dagarna där jämnåriga finns?

Handlar det om bara ett år innan din dotter ska börja på 6-års verksamhet?

Hur långa dagar har ni hos dagmamman? Går barnen där alla vardagar i veckan?

Finns det någon möjlighet för er att på fritiden anmäla dotterna till någon eller några aktiviteter där jämnåriga finns? (tex simskola, barndans, ridning, gymnastik, odyl)

Jag skulle inte välja att byta till dagis om det handlar om ett enda läsår innan mitt barn skulle byta grupp igen för att börja på 6-års verksamhet.
Speciellt inte med tanke på att lilla syster också redan är etablerad hos dagmamman.
 

Lite svar

Skrivet av  Svammelmamma
Jo, det handlar om ett år. Men som jag förstått det så flyttar hela dagisgruppen till samma 6-årsgrupp sen, så det handlar ju mer om miljöombyte än gruppbyte, även om det säkert tillkommer en del barn. Jag har funderat på att ha henne på kyrkis på fm, men det funkar inte för jag måste själv hämta henne där o lämna hos dagmamman mitt på dan i sånna fall...hon har två aktiviteter i v med andra barn.
Just nu går hon ca 9-15, jag är hemma med lillasyster ff pga olika anledningar, men hon kommer börja i höst om allt går enligt planerna.
Tror att jag bestämt mig redan, kommer försöka flytta henne, men bara om det finns plats på den avd där granntjejerna går.
 

byta sista två åren bra på dagis

Skrivet av  monica
tyckte vi.bra att få träna va i större grupper.
vara ibland bara med jämnåriga.m,m,.
 

Vi bytte efter stor vånda

Skrivet av  Villemo
Vår pojke trivdes kanon hos sin dagmamma där han gick från han var två till strax fem. Han var äldst men lekte bra med de andra barnen. Jag tycker att barnen på ett sätt blir mer sociala hos dagmamman - att leka med barn i olika åldrar och kön är väl i grunden mer naturligt än att vara i helt ålderssegregerade grupper? Vi bestämde oss ändå att byta till en förskola, främst för att vår pojke skulle få möta lite större motstånd - han var lite FÖR störst och bäst kanske...

Trots att jag, precis som någon ovan, höll på att gå i taket över personalens brist på flexibilitet och individuell anpassning, visade det snart att sonen trivdes jättebra. Han kom till en syskongrupp med ca 10 barn i 4-5-årsåldern. Förskolan har ganska mycket styrda och planerade aktiviteter, nästan lite åt skolhållet, vilket passar honom perfekt nu. Jag skulle dock inte sätta ett mindre barn där. Han har fått vänja sig vid fler "konflikter", och har utvecklats en hel del socialt. Men - jag ångrar absolut inte att tiden hos dagmamman, och jag är trots allt glad att vi inte bytte tidigare.

Antaglingen hade det gått precis lika bra att vara kvar hos dagmamman, men det känns också som att de lugna, härliga åren hos henne har gjort att han nu verkligen kan uppskatta den stimulans som förskolan ger, och att han är glad åt sina jämnåriga kompisar. Till lilla bebisen som snart ska födas hoppas jag på plats hos denna dagmamma igen. Lycka till med ditt beslut! Jo, en sak till: En mycket tråkig effekt av dagisstarten är att de leker mycket mindre över könsgränserna - nu vill han plöstligt vara en cool tuffing och vilka kläder som helst duger inte. Jag skulle verkligen tycka det var bra om min dotter fick leka med killar så mycket som möjligt - tids nog pressas de in i tjejfacket. Låt dem vara bara barn så länge de kan.
 

Artiklar från Familjeliv