Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

egna barn

Skrivet av Marie
Jag arbetar som kommunal dagmamma har nu en fråga till er andra som också gör det ang våra egna barn.
Hur fungerar det i eran kommun, här är det så att det egna barnet liksom inte finns, jag får inte räkna med det i barngruppens timmar, jag har lika många barn som de andra + mitt eget. Sen närjag hörde mig för om dagisplats så får jag veta att jag inte är berättigad till det för at jag arbetar som dagmamma.
Får dom göra så, stänga ute en yrkesgrupp från dagis, jag arbetar ju heltid precis som mina dagbarns föräldrar. Jag tycker ju att eftersom jag har honom hemma borde jag ju kunna få räkna med honom som timmar i min barngrupp men inte det inte.
Det blir ju alla som blir lidande, jag får att jag får många barn och de andra barnen får att de får mindre tid.
Känns som jag inte kommer någon vart i frågan därför undrar jag hur det är i era kommuner?
Svar på tråden: egna barn

plats i min komun

Skrivet av  dm
får jag söka och blir tilldelad plats i vanlig ordning,\'
inte så vanligt bland dm som har små barn själv men de som har förskole barn o skolbarn fritids andvänder sig av det.
märkligt att resonera så undra om det är rent lagligt alla som arbetar söker arbete studerar har ju rätt att ha barnomsorg och du kunde ju jobbat i hemmet som tex översättarer hur hade komunen resonerat då ,,
 

I Sthlm...

Skrivet av  Sofia
..."kvittar" du eget barn mot inskrivet barn.
Du kan därför inte ha enbart dina egna barn som dagbarn utan måste hela tiden ha lika många utomstående barn aom egna barn inskrivna i verksamheten.
 

ps...gömde...

Skrivet av  Sofia
Självklart har dagmammors barn rätt till både dagis och fritids som alla andra barn här i Sthlm.
De flesta väljer dock att ha sina barn inskrivna i sin egen verksamhet och själva stå för barnomsorgen.

Många här väljer ju att arbeta som dagmamma för att slippa daghemmens (och ännu värre fritidshemmens) stora barngrupper.
 

dom tar hänsyn till egna barn

Skrivet av  ny dm.
ska börja nu som dm.och har en -02 hemma och när vi har placerat så tar vi hänsyn till att jag har en liten själv.det var meningen att jag skulle ha två -02 och en -00,och min egen men dom tackade nej så nu vet jag ej.vi får väll se framöver.
 

Artiklar från Familjeliv