Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten enkät skulle man kunna säga..

Skrivet av Jenny med Linus 00 Och Liam 02
Jag har vissa funderingar, skulle uppskatta om ni hade lust att svara...

1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
6. Om ni köpte, vad köpte ni?
7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?

Hoppas att ni tar er tid att svara...

Kram på er alla och god fortsätning!!!
Svar på tråden: En liten enkät skulle man kunna säga..

Mina egna svar..

Skrivet av  Jenny med Linus 00 Och Liam 02
1. Jag valde dm till mina pojkar för att jag ville slippa de stora barngrupperna. Och jag ville att mina barn ska bli sedda, och inte försvinna för att de inte slåss, skriker, bråkar...
2. Här finns 2 dm och ett dagis
3. Kommunen har inte informerat mig.
4. Hon har 7 barn, men inte alla samtidigt
5. Ja vi lade ihop
6. Vi lade ihop och la 100:-/familj.
7. Nej i vår umgängeskrets är det bara vi som har det.
8. Nej jag är inte orolig, för att hon är proffs på sitt jobb.
9. Många gånger har jag tyckt att jag har varit tvungen att försvara mitt val, men det är ingen konst!
10. Än så länge har det inte hänt att vår dm har varit sjuk, men om det skulle hända så skulle jag nog ha dem hemma eftersom jag ändå är hemma och är sjukskriven...

 

Selma svarar

Skrivet av  Selma m Emilia-01 o Lucas-03
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
* Vi valde inte vi ville ha dagis, men blev tilldelade dagmamma, vilket visade sig vara det bästa som hänt Emilia. Dagis hade hon aldrig klarat.

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
* Ja, massor

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
* Ja, när vi sökte till Emilia blev vi övertalade att ta dagmamma, men jag vet att de inte informerar så bra nu längre i vår kommun.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
* 4 st 2-åringar och ingen på heltid...

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
* Ja, en julblomma.

6. Om ni köpte, vad köpte ni?
* Se ovan.

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
* Nej, alla andra har dagis eller söker dagis.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
* Har inte ännu haft problem med sånt.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
* Nej, inte precis, men folk tycker ofta att dagis verkar bättre rent pedagogiskt, och att det är mer fritt med dagis...håller inte med dock.

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
* Det beror på...*tänker efter* Vår dagmamma har faktiskt aldrig varit sjuk under det året vi haft henne, men är hon ledig så beror det på, ibland är Emilia hemma eftersom jag är hemma med brorsan nu. När jag jobbade var hon hos sin vikarie.
 

ME svarar...

Skrivet av  ME med R 0309 & J 0105
Nu börjar vi skola in J först om två veckor, men jag svarar ändå! :)

1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
För att vi gillar idén med dagmamma + att grannarna med barn födda samma år som våra är där och de kommer bli tajtare då. Vi bor i mkt liten by utanför mindre stad, så det känns viktigt att tajta ihop ungarna.

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
Ja, det tror jag.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
Nej. De försöker dölja det.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
Vet faktiskt inte! Det kanske man skulle frågat... ;-)

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
Nej, eftersom vi inte börjat. Men hon skickade julkort till J och det uppskattade jag MYCKET! :)

6. Om ni köpte, vad köpte ni?

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
Ingen, förutom de där grannarna då.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
Nej, men jag måste erkänna att jag tänker mig för HUR jag säger saker till henne. Och jag övar på att tänka innan jag talar, vilket jag inte alltid annars gör. Hon är nog en dam man lätt skulle kunna bli osams med om man var klumpig. ;)

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
Nej, det är ingen som ifrågasatt.

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
Han måste vara hemma då, eftersom han är femtontimmarsbarn.
 

Himlans också, nu försvann ju allt...

Skrivet av  Svammelmamma
jag börjar väl om då....
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
-slippa de stora barngrupperna och stressen på dagis
2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
-ja, bor i förort till Sthlm och här finns ett flertal, men just i vårt område finns 2 dagmammor
3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
-nej, hörde mig för hos en granne
4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
-max 6
5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
-nej men hon fick en fin julblomma
6. Om ni köpte, vad köpte ni?
7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
-3 st, fast de bor inte just här
8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
-har inte behövt tala om nåt "jobbigt" men skulle nog tycka det att det var lite jobbigt om jag måste "klaga"...
9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
-nej
10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
-jag är hemma med lillasyster så ibland är hon hemma och ibland går hon till vice för att det är kul, beror lite på hur många barn vice får då
 

Himlans också, nu försvann ju allt...

Skrivet av  Svammelmamma
jag börjar väl om då....
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
-slippa de stora barngrupperna och stressen på dagis
2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
-ja, bor i förort till Sthlm och här finns ett flertal, men just i vårt område finns 2 dagmammor
3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
-nej, hörde mig för hos en granne
4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
-max 6
5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
-nej men hon fick en fin julblomma
6. Om ni köpte, vad köpte ni?
7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
-3 st, fast de bor inte just här
8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
-har inte behövt tala om nåt "jobbigt" men skulle nog tycka det att det var lite jobbigt om jag måste "klaga"...
9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
-nej
10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
-jag är hemma med lillasyster så ibland är hon hemma och ibland går hon till vice för att det är kul, beror lite på hur många barn vice får då
 

ThoGas svar

Skrivet av  ThoGa
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn? För att jag inte tycker dagis är optimalt för små barn..speciellt inte som dagis ser ut idag med stora barngrupper osv.
2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor? Ja
3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma? Nej
4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har?? 3
5. Köpte ni julklapp till er dagmamma?? Ja
6. Om ni köpte, vad köpte ni? 2 böcker
7. Har många i er umgängeskrets dagmamma?? Nej
8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen? Nej..jag säger vad jag tycker!
9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma? Nej..
10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma? Nej, fixar det på annat vis då!
 

Mina svar:

Skrivet av  Anne-Li
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
***Min mamma jobbar som just dagmamma och därför blev det så, har alltid varit tvecksam till dagis. (Vet inte varför riktigt)

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
***Ja, många nu! (Kommunen planerar dock att avskaffa dom tyvärr. I vår dagmammas grupp (bor inom samma område) är det 8 st.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
***Eftersom mamma är dm behövdes det inte, vet inte hur de gör med andra sökande.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
***Just nu fem. Två av dem går i förskola på förmiddagarna.
5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
***Ja.
6. Om ni köpte, vad köpte ni?
***Long-drinkglas (ett var till dm, hennes man, dotter och son) som Lovisa fick måla själv med glasfärger. (Mycket uppskattat!)

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
***Ungefär lika många som har dagis.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman
med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
***Nej, hittills har vi sagt vad vi tycker (har aldrig haft något att anmärka på faktiskt) och aldrig haft något tjafs med dm.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
***Nej, har aldrig hamnat i den situationen.

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
***Då lämnar vi till vice (hon bor huset bredvid vår ordinarie och de gör "allt" tillsammans, träffas varje dag)

Lovisa är tre och ett halvt förresten!
 

Här kommer mina svar!

Skrivet av  Jessica v 17 & Sebastian f 010625

1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
SVAR: Jag har hela tiden känt att jag velat ha mitt barn hos dagmamma men så fick vi höra så mycket negativt om dagmamma när vi berättade för folk att vi tänkte välja det så vi blev lite tveksamma själva och ansökte om dagisplats men när jag skulle börja jobba hade vi fortfarande inte fått någon plats, det fanns bara en plats på ett dagis vi inte ville ha vår son på men det fanns en plats kvar hos en dagmamma och vi tvekade aldrig, vi tog den och det ångrar vi inte. I och med att vi egentligen ville ha dagmamma från början så kändes det bara bra att det blev så i alla fall.

Men anledningen till att jag alltid känt att jag hellre vill ha dagmamma än dagis är att det är lugnare hos en dagmamma och mer hemmamiljö.

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
SVAR: Ja, jag vet inte hur många de är i hela kommunen men i det området vi har finns det 6 dagmammor.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
SVAR: Det kommer jag ärligt talat inte ihåg men det har jag för mig att de gjorde. I vilket fall som helst så visste vi ju att det fanns dagmammor.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
SVAR: När Sebastian började för 1½ år sedan hade hon inklusive Sebastian 7 barn, varav 2 skolbarn. Nu har hon inklusive Sebastian 6 barn.

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
SVAR: Nej, vi köpte en liten julblomma.

6. Om ni köpte, vad köpte ni?
SVAR: -

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
SVAR: Nej, kommer inte på någon just nu.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
SVAR: Nej, jag har visserligen inte behövt det hittills för det fungerar så bra och vi är så samspelta.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
SVAR: JA, väldigt ofta!

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
SVAR: Då har vi en reservdagmamma som vi lämnar till och det är en dagmamma som Sebastian känner väl.
 

Tack, vad kul att så många svarade!

Skrivet av  Jenny med Linus 00 och Liam 02
Tack!!

Det var roligt att läsa om hur andra har det med sina dm.

Men det var bara jag och Jessica som har fått försvara vårt val av att ha dm..Och det är ju på ett vis bara bra!

Ja, det var det det:)

Tänkte också att detta kunde vara ett sätt att få igång oss härinne....
God Fortsättning!!
 

Svarar!

Skrivet av  Cachi m M-02 & bf 10/6?
Vi börjar med inskolning nu på måndag o det känns helt rätt. Har fått en privat dagmamma till dottern. Dagmamman är ca 50 år o har utflugna barn med barnbarn. Hon har jobbat med dagbarn i 20 år o är utbildad. En trygg o harmonisk människa som kommer att ta bra hand om vår solstråle! :-)



1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
--Tycker att dottern kan få ta det lite lugnt några år ännu. Vill inte sätta henne i en stor barngrupp o tycker hon är för liten för dagis ännu.

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
--Ojaa.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
--Vi har fått tag i en privat.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
--ca 6st.

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
--

6. Om ni köpte, vad köpte ni?
--

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
--Både och.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
--Nej, absolut inte.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
--Nej då, känns som ett klokare val tycker jag.

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
--Lämnar till vice.




 

NenNas svar

Skrivet av  NenNa +2
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
- För att det känns så totalt främmande med stora barngrupper.

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
- Det finns två stycken! För fem år edan var de fem stycken,men kommunen mtarbetar dem...

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
- Nej, jag fick fråga själv - och fick bara veta _att_ det fanns, inte vilka, eller var de bodde...

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
- Just nu, tre stycken. När dottern kom dit först så hade hon sju barn.

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
- Ja.

6. Om ni köpte, vad köpte ni?
- En kristallskål, eftersom dottern slutade gå hos henne. Tidigare har vi köpt en blomma el likn.

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
- Nej.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
- Nej.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
- Nej - utom för kommunen!

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
- Hon har nog aldrig varit sjuk... Hon var ledig en dag i samband med anhörigs bortgång, och då var jag hemma eftersom den andra dagmamman skulle ha fått alltför stor grupp annars.
 

Lite sena svar från Malin

Skrivet av  Malin m Oskar 030109
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
*** Jag hade sökt dagis i första hand till Oskar (är ett "dagisbarn" själv så det föll sig naturligt). Dock fanns det ingen plats så jag fick ta dagmamma, ångrar mig _inte_ idag!

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
*** Det finns två dagis och kanske 4-5 dagmammor.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
*** Nja, jag fick en blankett där man skulle fylla i om man ville ha dagis eller dagmamma. Det var väl den inforamtionen jag fick. Gjorde dock inga större efterfrågningar själv, då kanske jag hade fått bättre information.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
*** 5 inklusive Oskar.

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
*** Oskar började sin inskolning idag, så nej! :-)

6. Om ni köpte, vad köpte ni?
*** Pass

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
*** En.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
*** Kan inte svara det ännu. Men som känns efter ett fåtal samtal samtal med dagmamman så ska det vara några problem.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
*** Nej.

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
*** Oskars dagmamma är lite speciell då hon inte är i sitt hem utan håller till på lokal så det känns lite som en blanding mellan dagmamma/dagis.
Är dagmamman sjuk kommer det två andra dagmammor som hon samarbetar med och är i lokalen i hennes ställe.
På så sätt vet vi alltid var vi "har" honom.
 

Mina svar

Skrivet av  Jane
1. Min son var sjuk väldigt mycket som liten därför rekomenderade läkaren dagmamma för att han skulle komma i en mindre grupp.

2. 3 dagmammor och 3 dagis

3. Fick ingen information om nån barnomsorg innan jag själv sökte. Visste då att det fanns dagmammor.

4. 4 barn

5. Japp

6. En chokladask och en blomma

7. Ingen just nu.

8. Har inte haft så mycket negativt att säga.

9. Har hänt.

10. Lämnar till extradagmamman.
 

Mina svar

Skrivet av  Mathilda
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
** Därför att vi känner henne :)

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
** Eftersom jag bor i en stockholmsförort finns det en hel del av båda sorter - men som vanligt inte tillräckligt ändå.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
** Har haft väldigt lite kontakt med kommunen om barnomsorg eftersom familjedaghemmet vi valt är privat och vi ställde oss i kön direkt där.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
** Hon har tillstånd för 11 barn (och har då en anställd) men lite beroende på omständigheterna varierar antalet.

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
** Nä, men så har sonen inte börjat där än heller.

6. Om ni köpte, vad köpte ni?
** -------

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
** Det har blivit så eftersom kommunen har svårt att ordna dagisplatser.

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
** Nej, det tror jag inte blir några problem. Jag vet att hon är professionell och inte skulle bete sig på det viset.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
** Nej, inte försvara, men däremot har vi ofta diskuterat för- och nackdelar. Det känns dock bara positivt.

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
** Måste erkänna att jag inte vet hur det där funkar än.
 

Malins svar

Skrivet av  Malin med Tindra 020528
1. VARFÖR valde ni dagmamma till ert/era barn?
*Kändes helt rätt. Hade absolut ingen lust att sätta Tindra på dagis. känns som om en dagmamma har mer "koll".

2. Har ni flera dagmammor/dagis på orten där ni bor?
*Ja det finns ett dagis precis bakom vårt hus och sedan har kommunen fler dagis, men ingen fler dagmamma.

3. Informerade kommunen er om att det fanns dagmamma?
*Tror att vi fick lite info när vi besökte ett dagis med BVC-föräldragruppen.

4. Hur många barn är det i den gruppen som er dagmamma har??
*9 om alla är där samtidigt, men det är dom aldrig.

5. Köpte ni julklapp till er dagmamma??
*Nej, Tindra hade vara varit där två veckor (inskolning) då. Men dagmmamman hade köpt julklapp till henne, ett "burktorn".

6. Om ni köpte, vad köpte ni?

7. Har många i er umgängeskrets dagmamma??
*Några

8. Är ni rädda för att säga er åsikt till dagmamman
med tanke på att om ni blir ovänner att hon låter det gå ut över barnen?
*Nej, absolut inte.

9. Känner ni att ni måste försvara ert beslut att välja dagmamma?
*Nej. Kändes det enda rätta och helt riktigt.

10. Om er ordinarie dagmamma blir sjuk, lämnar ni till vice då eller stannar ni hemma?
*Vet inte, har inte hänt än. Eftersom jag just nu lämnar henne för att plugga hemma så tror jag inte det. Då kan hon ju vara hemma en dag eller så.