Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ledsen idag:-( (LÅNGT inlägg)

Skrivet av Monica o Daniel nov01
Har precis lämnat sonen (drygt 2 år) hos dagmamman efter 3,5 veckors ledighet. Han var ledsen när jag gick och jag har bara gråtit sen jag kom hem. Känner mig som en usel mamma som bara vände honom ryggen och gick när han var ledsen + att det känns jobbigt nu när vi har varit lediga tillsammans så länge.

Kan tillägga att han bara går 3 timmar/dag eftersom jag är arbetslös, men just nu känns det som en evighet.

Han började hos dagmamma i september och verkar trivas. Vi pratar mycket hemma om de andra barnen och om dagmamman och det tycker han är kul. Så det är nog mest hos mig det känns svårt just nu.

Det har varierat väldigt hur jag känner, vissa dagar är jag så nöjd och glad över att han ändå får vara hos dagmamman och andra dagar vill jag bara ha honom hemma, speciellt när han blir sjuk hela tiden så känns det tungt.

Nu väntar vi ett syskon i maj och jag har ingen aning om hur jag kommer att göra med hans plats då. Troligen behåller vi den, tror (vissa dagar) att han har det roligare hos dm än hemma med mig och bebisen och andra dagar att det känns taskigt att "jaga" iväg honom för bara 3 timmar ifall vi alla har haft en jobbig natt t.ex. Men, men, vi får väl se hur det blir. Tänker inte säga upp platsen iallfall fastän vi få betala full taxa (fr.o.m. nu i jan-04) för bara 15 timmar/v utan måltider.

Har väl en tanke att få in syskonet hos dagmamman också på sikt och det blir ju kanske lite lättare om vi redan har sonen där även om det inte går att garantera.

Mycket svammel från mig, som på det stora hela är så tacksam över att ha dagmamma istället för dagis, speciellt när han bara går 3 timmar/dag. Här har vi förresten 7 dagmammor och de träffas varje dag, samt har en lägenhet de kan gå till för sångstunder m.m. Vår dm har 5 ordinare barn + 1 extra eftersom någon dm i stort sett alltid är ledig. De dagar vår dm är ledig så har jag sonen hemma.

Håll tummarna för att han åtminstonde är lite glad när jag hämtar honom om en timme.
Svar på tråden: Ledsen idag:-( (LÅNGT inlägg)

Det har säkert gått bra!

Skrivet av  Malin m Oskar 030109
Han var säkert extra kinkig idag eftersom ni har varit lediga tillsammans en lång tid.
Men han blev säkert glad när du gått och han fick gå och morsa på sina kompisar och leka med alla grejjerna!
Vet dock hur du känner dig (se mitt inlägg nedan) men vi får försöka se detta med att lämna baren hos dagmamman som något positivt och bra för barnen. Jag är säker på att de stormtrivs med alla kompisar och roliga saker de hittar på!
Jag vet att jag trivdes hur bra som helst på dagis när jag var liten, det var ju dötrist med helger på den tiden... :-)

Hur du ska göra med platsen när syskonet kommer kan jag inte hjälpa dig med... Jag har bara ett barn än så länge och har inte riktigt satt mig in i den frågan.
Men jag har en kompis som behöll dagmammaplatsen till hennes 5-åriga pojke när hon fick en bebis, han fick vara där 15 timmar i veckan. Hon säger att det är ovärderligt för henne!
Hon och bebisen har lite tid ensamma på dagen, hon kan sitta och amma ifred, vila lite osv.
Och pojken får leka och ha lite skoj, inte bara vara med "tråkiga mamma och tråkig bebis". :-)

Men som sagt, det har säkert gått bra idag!

 

Hur gick det?

Skrivet av  Selma m Emilia o Lucas
Hoppas det gick bra. Emilia var lite ledsen när jag lämnade henne i går, men när jag hämtade henne så var hon glad. Emilia går i och för sig 3 dagar i veckan bara på sina 15 timmar så hon hinner med mer hos sin dagmamma. Idag så lämnade jag utan napp.

När är din Daniel född, Emilia är född den 8 november.
 

Det gick bra-puh!

Skrivet av  Monica o Daniel nov01
Det gick bra och Daniel var hur glad som helst när jag kom och fortsatte att springa runt och leka, hade ingen brådska hem. Det kändes skönt och dm sa att det var bara precis när jag gick som han var ledsen:-)

Daniel är också född den 8 nov!!! Vad kul, känner bara till en till som är född samma datum (i fd ankomst nov -01 här på fN).

Hälsa lilla "cybertvillingen" från oss:-)
 

Vad lustigt!

Skrivet av  Selma m Emilia-01 o Lucas-03
Ska hälsa Emilia i morron =)
 

du får ju ha han hemma så mycket du vill

Skrivet av  monica
när jag var arb lös så fick man ha så många timmar man ville och betala därefter så jag hade en dag i veckan mellan 10-15 tyckte att eftersom jag var hemma skulle ochså dottern vara hemma.om jag hade fått syskon skulle jag inte behållit platsen.är jag hemma vill jag ha mina barn hemma + att det kostar mycket pengar.
om jag vore sjuk skriven vore det en helt annan sak.
då hade jag haft kortare dar typ 10-15.