Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För och nackdelar?

Skrivet av Tiili m. Tindra 16/1
Vad har ni för erfarenheter av att ha barnet hos dagmamma?

Vi funderar på att låta Tindra börja vara hos en sådan om ett år, några dagar i veckan.

Vad är bra med att ha barnen hos dagmamma? Vad är inte lika bra?

Känner mig inte alls "påläst" inom ämnet och behöver därför hjälp!!
tex. vad ska man kolla upp när man besöker dagmamman innan ens barn börjar där?
Svar på tråden: För och nackdelar?

Lite svar...

Skrivet av  Malin m Oskar 030109
Hej!

Hoppas allt är bra med dig! Vi mår bara bra, Oskar fyllde ett igår och idag ska vi ha kalas. Sitter och laddar nu...

Vi har ju dagmamma till Oskar nu. Jag som alltid har sagt att mina barn ska gå på dagis... Men när vi sökte var det fullt på dagis och den enda barnomsorgsplatsen de kunde erbjuda var hos dagmamma. Så det fick bli det!

"Vår" dagmamma har en lokal så hon har inte barnen hemma hos sig. Vet inte varför, men det känns super att det är så! Jag har nog lite dåliga erfarenheter från när jag var liten och var hos dagmamma en period, hemma hos henne fick vi inte gå in i "finrummet", vi fick inte stöka till osv. Det tror jag iofs hör till undantagen att det är så.

Jag tror att hos en dagmamma syns alla barnen, speciellt om barnen är små är det extra viktigt. Nu kommer inte Tindra vara så himla liten då hon ska börja men det är lättare att barnen försvinner i mängden på ett dagis.
Sen beror det ju helt på vad det är för barn. OSkar skulle nog klara sig galant även på dagis!

Det jag kollade med våran dagmamma var hur många barn hon har (vår har fem inkl Oskar), hur hon behandlar barnen (pedagogiken), hur ofta barnen får vara ute (varje dag är ett krav tycker jag, beroende på vädret förstås!), utflykter, pyssel, osv.

Oj, blev kanske lite långt... Hoppas du fick svar på några av dina funderingar.

Kan bara tillägga att hittills har vårt val att ta en dagmamma känns helt OK!!

Kram Malin
 

Hej Malin!

Skrivet av  Tiili m. Tindra 030116
Tack för ditt svar! Jo, jag har tänkt i de banorna som du skriver. Det där om att barn "syns" lättare hos en dagmamma tror jag stämmer bra.
Det passar nog Tindra bra, för hon är en ganska reserverad liten dam. Hon gör inte mycket väsen ifrån sig.

Jag tänkte att jag och Tindra ska göra ett besök hos dagmamman som vi tänkt oss.
Hon tog kontakt med oss och hon frågade om hon fick vara Tindras dagmamma. Micke och hans mamma känner henne ganska bra, så det känns bra.

Hoppas att Oskar hade en superrolig födelsedag! Om en vecka är det Tindras tur!

Kram från Hanna
 

Artiklar från Familjeliv