Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mellan 2 hötappar!!

Skrivet av Knott
Vi har just nu vår son som är 2½ år hos en dagmamma där han trivs ganska så bra... Han är lite blyg och gillar inte när det blir för mycket liv och stim runt omkring honom, men han är inte heller en enstöring, han gillar att leka med andra barn, men inte slåss och bråka... Problemet är att dagmammam tillhör "fel" område i vår stad, när han ska börja skolan ska han gå i skolan på andra sidan stan. Detta blir kanske lite problem med kompisar o dyl. Vi har nu blivit erbjudna en plats på ett dagis bara 500 m från vårt hus och visst vill vi innerst inne att han ska gå där. Dagiset har jättebra rykte, men tänk om min älskling absolut inte kan anpassa sig där? Det gör de förr eller senare tänker ni nog, men vi hade lite drygt 5 veckors inskolning när han var 1½ år. Dessutom är han ledsen en dag i veckan när dagmammorna går till en lokal och träffas en gång i veckan, men det kanske bara är för att det blir lite för sällan... När de är där är de upp till 14 barn och 4 st personal... Jag måste lämna besked på måndag!!! Vad gör man?
Svar på tråden: Mellan 2 hötappar!!

Svårt att råda, men

Skrivet av  Maria
utifrån vad du berättat skulle jag nog ha kvar honom hos dagmamman nåt år till. Eftersom det är "fel" område, så kanske du kan få in honom på dagis när han är runt fyra eller fem år, då har han tid att lära känna barn som han kommer att gå i skola med. Dessutom har han blivit äldre och har kanske inte de svårigheter han har idag.
 

till knott

Skrivet av  LENA
hej
jag förstår dig precis.
när min första flicka skulle börja på dagis ville jag absolut att hon skulle gå på dagis,men det blev dagmamma som tur var,(jag vill inte klanka ner på dagis) dagmamman är inte i vårat område, men jag var mest undrande om hon skulle få kompisar i en så liten grupp.
när hon var ca 2år blev hon erbjuden plats på det dagiset jag ville.
jag visste inte vad jag skulle göra men beslutet blev kvar hos dagmamman.
min lilla tjej går ochså där ,jag skulle inte villa byta för en sekund.
om man har ett lite känsligt barn tycker jag att dagis är för stökigt.
jag tycker inte att du ska oroa dig för kompisar barn hittar oftast kompisar ganska lätt.
när jag ser mina barn hos sin dagmamma känner jag att dagmamma är bäst för dem,tids nog börjar skolan och där finns det ingen lugn och ro.
detta blev långt , men jag tycker att du ska behålla dagmamman om han trivs där vilket det verkar som eller?.
berätta gärna om ditt beslut.

lycka till lena


 

Jag tror att jag har bestämt

Skrivet av  Knott
jag lutar mer och mer åt att låta honom vara kvar hos dagmamman och hoppas på att vi blir erbjudna plats på favvo-dagiset längre fram. Så det blir nog så...
 

Skulle jag

Skrivet av  Selma
oxå gjort med min tjej som är 2,5 år snart. Hon har i och för sig blivit mer och mer framåt, men trivs dock bäst med "sina" 3 dagmammekompisar och så dagmamman vi har förstås. Vår inskolning tog 2,5 månader så jag aktar mig noga innan jag byter!!!!!!!!!