Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lediga dagarna?

Skrivet av Lia&Saga
Hej! Vår dotters blivande dagmamma är ledig en dag i veckan och två utspridda veckor under terminen. Hon ska då vara hos dagmammans kollega som då blir hennes extradagmamma. Hur brukar det fungera? Jag tycker det känns konstigt att hon ska hoppa runt i två olika hem sådär. Hon kanske vänjer sig?

Dagmamman har oxå tre hundar och en katt! Sambon är känslig mot hund och jag är känslig mot katt. Kanske inte så bra då? Fast vi kanske klarar att hon är där ändå, vi ska ju bara hämta och lämna.
Svar på tråden: Lediga dagarna?

vih ar det så

Skrivet av  Sara
i den grupp jag arbetar, jag är ledig en dag i veckan och de barn som behöver omsorg den dagen har en extradagmamma som de känner väl.
Det funkar jättebra, inga problem.
Det du säger om att djuren låter ju förståss lite värre, hon kommer ju att få med sig både hund och katthår hem varje dag.
Alternativet är ju om ni när ni hämtar henne byter alla kläder lägger de "smutsiga" i en påse och direkt in med dem i tvättmaskinen när ni kommer hem, blir kanske jobbigt? det beror ju på HUR allergiska ni är också?
Lycka till oavsett hur ni gör
 

husdjur

Skrivet av  Wilma
Hej!
Dagmammor har rätt att ha husdjur i sina hem. De barn (eoler föräldrar) som inte klarar av detta, kan tyvärr inte välja just den omsorgsanordnaren.

Man kan inte "tvinga" en dagmamma att avliva husdjur, eller isolera dem.

Däremot är det självklart viktigt att dagmamman informerar innan en familj accepterar platsen hos henne, att hon har husdjur - likasom det kan vara bra att redan från början meddela kommunens köassistent att man har barn som inte får möta pälsdjur.

F ö så säger barnläkarna idag att det är bättre att konfrontera barn med pälsdjur tidigt än att vänta "och se" om de blir allgeriska - små barn "vaccinerar" sig själva mot allergenen om de möter dem tidigt - och ofta.

Min yngsta son visar på pricktest att han är allergisk mot hund och katt. Han har dock inga som helst symtom, och vid en blodanalys visade det sig att han bildat egna antiallergen mot sin allergi.
Han föddes i ett hem med både hund och katter, och läkarna på allergimottagningen säger att det är viktigt att vi fortsätter ha djur - får han ett "brejk" i sina dagliga möten med pälsdjur så finns det en mindre risk att han längre fram utvecklar sin allergi istället.

Så....vi har hund och katt kvar, och sonen mår utmärkt! Både fysiskt och psykiskt (för barn mår bra av att växa upp med husdjur - det är min absoluta övertygelse)
 

Jag skulle inte vilja

Skrivet av  Lisa
ha mitt barn hos en dagmamma som har 3 hundar. Vem tar hand om dem på dagarna, ska hon sköta hundarna samtidigt som hon har hand om barnen? Följer hundarna med ut när barnen ska ut och leka? Låter stökigt.

Och dessutom, tänk på att ert barn kommer att ha mycket hund och katt med sig hem i kläderna, varje dag.
 

inga problem för oss

Skrivet av  Madick o Lucas 0205 o BF+10
Lucas dagmamma ingår i en grupp med 4. Två dar i veckan är alla 4 tillsammans med alla barnen i en stor lokal, så han känner alla. Inga problem om han måste vara hos någon annan endag. Hittills har det dock varit "bara" en månad i sträck när hans dagmamma blev sjukskriven.
 

Artiklar från Familjeliv