Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket kan man kräva?

Skrivet av Soppan
Hej,
Min dotter börjar sin inskolning hos dagmamma nästa vecka eftersom jag kommer att påbörja en behandling och då vara sjukskriven ett tag (är annars arbetslös sedan grav. men just nu mammaledig. Jag har nu två frågor:
1. Vad står man som under tiden som inskolningen varar; arbetslös eller mammaledig?
2. Hur många timmar kan man kräva/önska att dottern får vara hos sin dagmamma? Då behandlingen kommer att ske 4 utav veckans 5 dagar "behöver" jag alltså endast barnvård i 4 dagar. Dock betalar vi maxtaxan och borde därmed vara berättigade till 5 dagar (vilket ju skulle vara bra ibland då jag dessutom behöver söka jobb under tiden)?
Tacksam för svar!
Kramar
Svar på tråden: Hur mycket kan man kräva?

Hmmm...jag funderar...

Skrivet av  Maria
Om du kommer att vara sjukskriven, så är det väl sjukskriven det ska stå...och o du har a-kassa så är du arbetslös/arbetssökande, men om du lyfter fp så är du givetvis mammaledig.
Om du är mammaledig har du nog bara rätt till lägsta nivån av timmar, som i många kommuner är 15 t/v. De 15 timmarna kan du förhoppningsvis lägga så att du har barnet hos dagmamman tre timmar om dan, eftersom du kanske behöver det då du går på behandling. Som arbetslös tror jag inte heller att man har rätt till mer än 15 timmar i veckan. Hör efter med din kommun, det är det bästa. Du kan i vilket fall som helst inte kräva nånting, men du kan berätta om varför du eventuellt skulle behöva mer tid. Jag vet inte riktigt va du menar med att ni betalar maxtaxa. Om du menar att ni betalar för heltid, så borde ni förstås få ha heltid. Annars är det ju så att det finns olika tidnivåer och prisnivåer inom maxtaxan. Som sagt, hör efter med den ansvariga för barnomsorgen i din kommun.
 

Olika nivåer?

Skrivet av  Soppan
Tack, jag menade egentligen endast under inskolningen, kanske uttryckte mig lite oklart. Sen är jag sjukskriven på heltid och har därför rätt till dagmamma på heltid. Vi kommer upp lönemässigt på maxtaxan så det var därför jag menade att vi betalar den även om vi har henne hos dagmamman endast 4 dgr i veckan. Kanske fler som gör så? Hon är ju så liten så det känns bra. Men vad menar du med olika tidnivåer och prisnivåer inom maxtaxan, det har jag inte läst eller hört nånstans?? Är det olika på olika kommuner kanske? Jag kollar med min kontaktperson men vore glad om du förklarar var du sett det nånstans!
Tack på fh,
 

Så här menade jag...

Skrivet av  Maria
För första barnet får man betala mest, för andra mindre...osv. För barn som går upp till 15 t/v är det en viss procentsats av lönen och för barn över 15 t/v dubblas procentsatsen. Men så är det väl överallt?
 

Ok

Skrivet av  Soppan
då förstår jag vad du menar. Ja det är likadant överallt. Trodde du menade att man betalade olika beroende av hur många timmar man hade barnet hos dagmamman. Men så är det alltså inte sedan maxtaxan införts.
Tack för ditt svar!
 

Det k a n vara så att...

Skrivet av  Sofia
Du betalar utifrån tid.
Vissa kommuner har fortfarande olika tidsalternativ du kan välja mellnan.
Tex under eller över 30 timmar, 15 timmar osv...

Dessa alternativ ger olika procentuell betalningssats.

Ta reda på vad som gäller exakt i din kommun. Det borde gå att finna på kommunens hemsida.

Hälsn.

Sofia
 

När du är sjukskriven

Skrivet av  Svammelmamma
har du rätt till heltid om du är heltidssjukskriven. Maxtaxan har väl mer med er inkomst att göra, jag menar att även om du är a-lös så kan ni ju komma upp i den nivån beroende på hur mkt din man tjänar. Som arbetslös och föräldraledig är det väl 15 t/v i de flesta kommuner men ring och fråga, det skiljer sig åt en del har jag märkt.
 

Artiklar från Familjeliv