Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åhhh vad jag är glad!

Skrivet av Mi
Jag har precis blivit dagmamma!!!
Startar upp om 2 veckor! Så nu är det bråda dagar må ni tro. Allt skall fixas! Allt från plats i hallen till de små "gullungarna" till mat"porslin" (läs plast). Ja, jag är alltså superglad!! För det första behöver inte mina egna små gå iväg till någon annan utan kan vara hemma i sin miljö. Samtidigt kan de vara tillsammans med andra barn så att de inte blir isolerade. För det andra (och alla andra siffror i fortsättningen) så känner jag verkligen starkt för uppgiften! Barngruppen är jag väl förtrogen med redan.
Nu skulle jag vilja fråga ER!! Mammor, pappor och andra dagmammor; Dåliga och bra erfarenheter? Vad gillar ni hos Er dagmamma? Vad gillar ni inte? Hur mycket leksaker har Ni därhemma alla dagmammor? Vad prioriterar ni i vardagen? Aktiviteter? Hur ofta är ni ute? Hur länge? Jag blir ju så glad om ni vill hjälpa till!! Även om ni bara vill säga något om nåt!! Allt är ju till hjälp!
Jag tackar med en STOR kram i förskott!!!
Svar på tråden: Åhhh vad jag är glad!

För det första hoppas jag att du

Skrivet av  Maria
kommer att ha större tur än vad jag haft. Mitt liv som dagmamma blev inte som jag hade tänkt. Men vi ska inte "måla fan på väggen" för din del. Jag önskar dej varmt lycka till, för jobbet med barnen är toppen. Det är tyvärr den andra biten (föräldrarna) som fått mej på fall.
Det som är bra är: Att jobba med barn, för det är roligt. Den ena dan är sällan den andra lik. Det är heller inga problem att komma överens med barnen och det finns något bra hos alla barn som är kul att locka fram och upptäcka. Det som också var bra för min del var att jag inte själv behövde upp i ottan och dra egna barn till dagis odyl, utan de fick en lugnare barndom. Ekonomiskt bra också, då jag inte behövde slita på egen bil så mycket för att åka till annan arbetsplats och sparade bensinpengar och givetvis sparade vi pengar på barnosmorgsavgift. Det mindre bra är att man är ensam. Man måste ensam tackla svåra föräldrar. Det är mycket enkelt för föräldrar att slita bort barnet från dagmamman om något skulle hända, på ett dagis är det fler vuxna som kan hjälpas åt och förklara vissa situationer mm. Man är oerhört sårbar och utsatt och är man svag som jag, då klara man det inte. Du måste ha massor av skinn på näsan och våga stå upp för den du är och den verksamhet du bedriver.
Jag har haft rätt mycket leksaker och det har varit leksaker efter mina egna barn plus sånt man givetvis får köpa in. Tyvärr har jag upptäckt att barn inte alls är rädda om andra saker och när tillräckligt mycket hade gått sönder började jag plocka undan. Efter en sjukskrivning tog jag bort allt som var eftermina barn. Jag orkade inte längre "bjuda" på mej själv till 100 % längre. Det finns dock mycket kvar, så det lider ingen nöd på barnen! Det finns mycket lego, träsaker att bygga med, med skruvar och grejer, dockor, barbies mm. Hos mej finns det ganska mcylset spel och pussel också, så vi gör mycket sånt. Absolut att barn ska leka fritt, men inte hela dagen. Sen pysslar vi väldigt mycket! Jag har masor med papper, lim, plajetter, toarullar, tyg, flirtkulor och vi målar och ritar och klipper de mest fantastiska grejerna och barnen tycker det är jättekul.
Det händer att vi inte går ut på en hel dag, men det är inte ofta och kan då bero på att något barn inte är riktigt bra, eller att det är -20 eller storm ute. Annars är vi ute varje dag minst två timmar. Vår och sommar är det förstås tvärtom, då är vi inne så lite som möjligt.
Jag vill att barnen ska vara trygga hos mej, men det innebär inte att jag inte kan bli arg på dem. Jag sätter sällan saker i händerna på dem, jag vill att de bestämmer mycket själva.
Ja, det var väl lite i alla fall. Jag önskar dej all lycka till!
 

grattis och lycka till

Skrivet av  moa
hoppas att det går bra och att du får en bra barngrupp
och inte för mycket över timmar.
leksaker beror ju på ålder.
hur länge man är ute beror på ålder.
jag har tre ett åringar inkl min egen,vi är ute kanske 30-40 min sen fryser dom men det blir ju varmare.
allt löser sig undet tiden du ser egter ett tag vad du ev saknar.
lycka till.
 

Jag vill börja med

Skrivet av  Mamma till Linus 00 och Liam 02!
att önska dig lycka till! Jag har en del saker som jag ville att min dagmamma skulle göra..

1. Vara ute varje dag
2. Äta bra mat
3. Att det pedagogiska inte ska stå över vanligt uppförande
4. Läsa bok som ett sätt att varva ned. Jag tycker nämligen att böcker har fått stå tillbaka för mycket för tv:n skull.
Ja det var vad jag kunde komma på just nu!!

Men jag önskar dig all lycka till.. Min mamma var dagmamma i 25 år..och dagis har aldrig funnits ens som alternativ för mina grabbar!!
 

kan bar svara för mig naturligtvis

Skrivet av  sara
Jag har en superbra dagmamma, avd jag uppskattar hos henne är

Att de är ute mycket, min tjej är 18 månader och yngst i sin grupp. I alla väder är de ute så länge alla har kläder och inte är sjuka eller så.

Att de äter mycket frukt till mellanmål.

Hon är naturlig, inte för mycket pedagogik.

HOn är inte så superpetig med tider, så länge vi ringer och pratar med henne och hon vet när vi kommer så är hon ganska flexibel, ialla fall till 16,00.

De hittar på massor, grillar korv, går till brandstationen osv Jag antar att alla gör det men det är något som jag uppskattar.