Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Byta till dagis inför skolstart?

Skrivet av Annie
Vi har våra killar hos dagmammor som vi är jättenöjda med (en ordinarie och en vikarie). Det funkar jättebra. Det vi funderat ganska mycket kring är om vi ska byta till dagis/förskolegrupp en tid innan äldsta killen ska börja 6 års. Han fyller 5 i mars.

Skälet är att han är det enda barnet i sin årskull hos dagmammorna på vår ort och att han, som det verkar nu, skulle börja 6 års "ensam" utan att känna någon.

Ok, det kanske inte gör något - eller också gör det det. Han är ganska mjuk i sitt sätt och inte särskilt "gåpåig" men ändå inte tillbakadragen direkt. Han fungerar bra i barngruppen nu och leker med alla - gärna de äldre.

Jag tycker det är så svårt att veta hur man ska göra med detta men för mig skulle det kännas tryggare om han kunde etablera kontakt i förväg med dem han ska gå i "skolan" med sen, men det kanske är mer min trygghet som gör sig gällande.

Från och med december, antagligen efter jullovet, kommer han att gå 15 timmar hos dagmamman. Funderar på om man kunde byta då och slussa in honom i förskolegruppen som erbjuds från 4 år. Tror det är 3 tim/dag.

Nån som stått inför ett sånt här val? Hur tänkte ni? Alla tips och funderingar tas tacksamt emot!
Svar på tråden: Byta till dagis inför skolstart?

såhär tänker jag

Skrivet av  Lina
Rent spontant känner jag att byt inte.
Det blir då två inskolningar, först ska ni skola in honom på dagis för att lära känna barn och fröknar där och sedan ska han slussas vidare till skolan.
6års verksamheten är ju till för att just förbereda sig för skolstarten.
Svårt detdär men jag tycker iaf att han ska få fortsättag å kvar hos dagmamman till han börjar 6års.
För att således slippa 2 byten.
 

Tycker inte att det är

Skrivet av  Maria
rätt mot barnet med två inskolningar, när det faktiskt fungerar bra där han är. Varför ta bort den fungerande tryggheten? När ett barn börjar sexårs, kan gruppen se ut på många olika vis, som vi aldrig kan bereda vårt på. Det finns barn som kommer till sexårs och som aldrig varit inom barnomsorgen ens och därmed kanske inte heller känner nån särskild.
På sexårs kommer de att ta hand om barnen, så att de lär känna varandra.
 

sista två åren vill jag ha förskola

Skrivet av  anna
dom får vara med barn i samma ålder vara/jobba igrupp.
lära känna barn som dom ska gå förskola med.
 

Hej

Skrivet av  Annie
Jag förstår alla och tar till mig det ni säger.

Det jag själv känner är att det kanske skulle vara tryggare för min son att lära känna sina kompisar på förhand än att komma helt ny.

Jag ska även höra mig för hos dagmamman hur det kommer att se ut framöver, om de vet det villsäga....
Min son är den enda i sin åldersgrupp men det finns ganska många som fyller 6 år nu och rätt många yngre. Jag funderar också på hur det kommer att se ut den dagen då alla kompisar (dvs de som fyller 6 år i år och som min son leker mycket med) försvinner iväg till förskolan. Blir han ensam då?

Vill heller inte hamna i den situationen att han blir ensam äldst utan några i samma ålder eller äldre att leka och utvecklas med och det blir antagligen inte så mycket stimulans från dagmamman heller då hon får ett gäng yngre barn att hålla koll på, söva osv.

Funderar på att kolla upp möjligheterna till ett byte i höst iallafall och, naturligtvis, kolla upp organisationen. Barnen kommer att gå ner till 15 timmar/vecka senast i november i år, ev tidigare.

Tack för synpunkter kom gärna med fler!

Anna! Hur gamla är dina barn? Har ni skolan om?
 

Jag ska byta

Skrivet av  Ninna med celina o Mira
Ska till hösten byta till dagis och samtidigt skola in min 1-åring. Har inte dagmamman i närheten så det är en anledning att vi byter. Men jag har milt sagt ältat mitt beslut om o om igen. Men det känns rätt (iaf just nu*ler*)
 

Hade samma problem men har bestämt

Skrivet av  Svammelmamma
mig och ställt tjejen i kö på dagiset som ligger granne med dagmamman. Frågade oxå här innan och fick många olika svar, efter det pratade jag med dagmamman som helt förstod mina tankar och faktistk tyckte att en flytt var en bra ide då hon annars skulle bli ensam stor tjej när kompisen börjar 6-års till hösten.

Här funkar det så att dagisgruppen går vidare tillsammans, de flesta alltså, så jag ser det inte som två inskolningar. Och nu när hon väl står i kön har hon själv börjat fråga om inte hon kan få gå på dagis istället, för hennes grannkompisar gör det och för att det är så mkt små barn hos dagmamman. Så det blir nog bra tror jag.
Tyckte ditt förslag om att kanske slussa in honom då han ändå bara ska gå 15 h lät som en bra ide...
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv