Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sonens dagmamma är gravid...

Skrivet av *anonym* för att inte hänga ut dagmamman
Fick veta igår att sonens dagmamma är gravid... Hon ska ha barn i början på september. Vi har just skolat in så det känns lite snopet, hon måste ha vetat det hela tiden. Jag tycker jättebra om henne och förstår att även dagmammor måste få bli gravida och skaffa fler barn men det ändrar inte på mina känslor. Jag känner mig sviken.

Frågan är hur vi ska göra, ortens andra dagmamma har lediga platser nu, vem vet om hon kommer att ha det efter semestern? Dagis var fullt för en månad sedan, så det lär det väl vara fortfarande. Dessutom känns inte ett fullt dagis särskilt lockande...
Svar på tråden: Sonens dagmamma är gravid...

Hur länge...

Skrivet av  Sofia
...planerar dagmamman att arbeta genom graviditeten?
Kanske räcker det för er att ni går hos henne till semestern, och kan få förtur till ett daghem i augusti?
Kanske planerar hon en mycket kort mammaledighet och därför endast kommer ha sina dagbarn utplacerade hos andra dagmammor under några korta veckor i höst?

Kommunen har ju skyldighet att omplacera hennes dagbarn under mammaledigheten, och ni får ta ställning till om ni vill återkomma till henne när den upphör eller ej.

Du måste nog våga konfrontera dagmamman med lite praktiska frågor.

Om ni är nöjda med dagmamman, och inskolningen fungerat bra, så ser jag ingen orsak till att ni gör ett byte så snabbt igen.

 

till semestern tror jag/hon

Skrivet av  *anonym* ...
Det lät som om hon tänkte jobba till semestern (=juli).

Jag har inte frågat rakt ut men jag fick inte intrycket att hon tänkte börja jobba igen alltför snart.

Kommunen vet ännu inget, men så är hon ju bar i v12 (ungefär). Men visst har de skyldighet att skaffa barnomsorg, problemet är ju bara att man inte vill ha vilken barnomsorg som helst. Möjligen målar jag f*n på väggen i onödan, troligen är även den andra dagmamman och dagiset bra de med.

Men det blir ju onekligen lite märkligt. Dagmamman har ett vikariat som vara till den siste juni, alltså borde hennes graviditet inte påverka någonting. Men när man vet att hon inte kan komma att få förlängt sitt vikariat som säkert kommunen räknar med (de fulingarna som inte ger folk fast anställning när det ändå är det i praktiken) då blir det lite märkligt. Hon ska få fler dagbarn i dagarna, undrar hur de föräldrarna upplever det med en dagmamma som de bara ska ha i 4 månader...
 

men...

Skrivet av  elin
om hon bara är i v 12 kanske hon inte alls visste om det när ni skulle börja. Kanske var det inte ens planerat, eller så har hon haft svårt för att bli gravid. Man kan ju aldrig så noga veta, eller hur?
 

spelar ingen större roll + kritik av kommunen

Skrivet av  *anonym*...
Beroende på vissa saker hon har sagt så tror jag att hon visste att hon var gravid när vi började skola in. men det spelar ingen större roll. Det fanns ingen annan plats då, så vi hade just inget alternativ. Dessutom tycker jag om henne, så det känns ändå som om det är en positiv erfarenhet.

Däremot har jag blivit allt mer kritisk till kommunen. Som förälder vill man ju att sitt barn ska få stadga i vardagen och långa relationer med t.ex. dagmamman eller dagisfröknarna. Då tycker jag det är väldigt dåligt av kommunen att ge vikariat halvårsvis i taget (som till sonens dagmamma) där det uppenbart inte är frågan om "vikariat" (det finns ingen som har "ordinarie" tjänsten). Säkert tänker sig kommunen att de kan förlänga vikariatet, men som anställd vill man ju ha en fast anställning för att kunna planera livet. Följden blir att barnen får tillfälliga vårdare som byts ut.
 

Vikariat

Skrivet av  Sofia
Hej!
Vikariat bygger på att det finns fasta tjänster att vikariera på.
Tror inte kommunen begår en sådan blunder.
Dagmamman måste dessutom ha ett anställningsavtal och där ska det tydligt stå VEM man vikarierar över. I annat fall går vikariatet över i fast anställning.
Hon borde kolla detta och sedan kontakta sin chef.
 

anställningsavtal

Skrivet av  *anonym*...
Jag måste tipsa henne om att kolla upp vem hon vikarierar för! Om det är någon som kommer tillbaka den siste juli (när hennes vikariat går ut) då har jag ju inga problem!
 

be om byte nu då

Skrivet av  mamma
eller åtminstone kolla på flera runt er