Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Byta dagmamma mot dagis???

Skrivet av Tina m Filip 020821
jag ska (tyvärr) börja en praktik i 4 veckor på ett ålderdomshem där vi bor. är arbetslös jag jag har inget val. min son är 2 år o har nästan aldrig varit där. har ännu inte fått besked att han ska få vara där 40 tim/vecka, o jag börjar praktiken om en vecka! jag har alltså bara en vecka på mig med inskolningen (0 jag har bara 15 timmar)

nu har jag dessutom börjat tänka på detta med dagmamma. hon är jättegullig o snäll mm, men hennes hus är väldigt litet, o lekrummet ät kanske på 7-8 kvm.. sen det som oroar mest är att hon inte har något staket runt huset o ingen grind, vilket innebär att de kan springa ut på vägen (det gör min son ofta..)

o dagmamman är ledig en dag i veckan o då måste han va hos en annan, ny dagmamma som han inte träffat. hon har en egen son på 1.5 år som hon har hemma, hur ska hon kunna passa 6 ungar med en eget barn??

snälla hjälp mig, vet varken ut eller in.
är mkt änslig över detta med praktiken. vi har alftig varit utan varann, o nu blit jag borta i över 8 tim/dag..

Svar på tråden: Byta dagmamma mot dagis???

Inte bra att behöva oroa sig

Skrivet av  Ylva m F
F\'s första dagmamma hade också egna barn hemma, och det kändes inte bra. Då blir ju dessutom barngruppen extra stor. Numera har vi en dagmamma som vi trivs med, som har inhägnad tomt, ordning på barnen och mycket leksaker :-)

Det viktigaste är ju att det inte händer något med barnen, och om du oroar dig för det så är det orsak nog att byta. Den lediga dagen är svår att leva med, så visst har vi också tänkt på dagis trots att vi gillar vår dagmamma.

Hoppas att sonen gillar dagiset!
 

Förstår inte...

Skrivet av  Sofia
Har du haft en omsorgsplats hos en dagmamma men knappt inte utnyttjat den?
Sånt är inte tillåtet....det borde dagmamman anmält till kommunen!

Det ger dessutom dig ett mycket dåligt förhandlingsläge. Din son skulle varit invand för länge sedan...och därmed inte ha några problem att gå upp i tid.

Stämmer det som du säger så har i så fall en dagmamma fått betalt för ett barn som hon inte haft - vilket är bedrägeri. Du som förälder är medansvarig eftersom detta måste ha uttalats er emellan....

I mina öron låter det här jättekonstigt...

 

vill va med min son!

Skrivet av  Tina m Filip 020821
jag vet ej med dig, men jag har inte utnyttjat min plats helt pga att jag vill umgps så mycket som möjligt innan man börjar jobba. kan jag ha honom har jag det. jag skickar inte iväg honom bara för att jag ska göra nåt ärende nånstans, även om det är jobbigt.
Har ett mkt stort behov att min sons närhet!!
 

Full förståelse...

Skrivet av  Sofia
..för det. Jag har varit hemma med mina 4 barn.
Jag angriper inte din goda vilja.

Det jag ifrågasätter är hur du kunnat uppbära en omsorgsplats hos en dagmamma utan att tycka att sonen är invand på platsen?

När jag arbetade som dagmamma hade vi anmälningsskyldighet gentemot kommunen om en omsorgsplats inte utnyttjades. Den kostar ju trots allt ca 6000 kr i skattepengar/månad, och oftast finns det köande familjer, som har stort behov av en dagis/dagmammeplats.

Att som dagmamma få betalt för ett barn som knappt vistats i verksamheten/barngruppen utan att meddela den låga närvaron, var i allafall på min tid bedrägeri.

Det låter därför väldigt underligt i mina öron, att du begär en invänjning till en plats som du redan gått på en (längre?) tid.
Det kan nog innebära vissa problem för din dagmamma att motivera detta gentemot övriga föräldrar i barngruppen - och upp mot sina chefer.
Den korta framförhållningen hjälper inte heller direkt upp oddsen.

Samtidigt kan jag förstå din oro. Självklart vill man ha en längre invänjning än en vecka.
Var jag i dina kläder skulle jag nog prata med berörda och försöka få tid för en riktig start och sedan se till att ha en kontinutet hos dagmamman - för sonens skull.
All ära i att man som vuxen gärna vill vara med sitt barn - men småbarn behöver även kontinuitet och rutiner för att må bra. Hattande och sporadiska kontakter skapar, precis som du konstaterat, inga relationer.
 

Skulle inte byta för den lediga dagen

Skrivet av  Maria & Patrik
Men om du känner att det inte fungerar bra hos dagmamman skulle jag byta.

En ledig dag i veckan och han träffar en annan dagmamma (där dagmammorna helt säkert umgås mycket på dagtid i arbetslaget) är ju ingenting mot dagis där det redan från början är fler personer att knyta an till samt att vikarier som kommer in där inte behöver ha träffat barnen alls innan.

Jag har valt dagmamma just av den anledningen till att det är mindre personer för sonen att lära känna. Vi vet inte ännu vilken dagmamma som blir vikariedagmamma, men det brukar de lösa inom arbetslaget när barnet kommit in i gruppen så de vet vilka andra som barnet kommer bra överrens med. Om sonen hittar en bästa polare hos dagmamma B och inte har nån kompis hos dagmamma C så brukar de placera honom hos dagmamma B.
 

Artiklar från Familjeliv