Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite nyfiken om ersättning till dagmammor...

Skrivet av sanla
Hej, funderar på hur det fungerar för privata dagmammor som får ersättning från kommunen. Vi föräldrar betalar ju enligt maxtaxa, vilket innebär att vi betalar för platsen oavsett hur mycket barnen ska vara hos dagmamman. Hur fungerar det för dagmamman? Får hon ersättning per barn eller får hon ersättning för den avtalade tiden som barnen ska vara hos henne? Hur är det med ersättningen om hon är sjuk eller vabbar - får hon samma ersättning ändå?
Tack på förhand till er som svarar!
Svar på tråden: Lite nyfiken om ersättning till dagmammor...

I sthlm...

Skrivet av  Sofia
I stockholm får privata dagmammor samma ersättning som privata daghem, med ett administrativt avdrag för att kommunen ska hantera och betala ut barnpengen till familjedaghemmet (dagmamman).

Barnpengen ligger på olika nivåer beroende på barnets ålder och vistelsetid.

Avgiften föräldrar betalar till en privat dagmamma går till dagmamman och ej vidare till kommunen.

Dagmamman betalar precis som andra företagare egenavgifter och skatt på samtliga inkomster.

Ersättningen från kommunen betalas ut oavsett om dagmamman är tillfälligt sjuk eller vabbar. Vid långvarig sjukskrivning finns speciella regler.

Hurvida föräldrarna betalar avgift till dagmamman vid sjukdom/vab är helt beroende på vad som står i kontraktet mellan föräldern och dagmamman.
Vissa dagmammor drar av per dag, andra drar inte av. Några riktlinjer från kommunen kring detta finns inte.
 

ps. Glömde....

Skrivet av  Sofia
Privata daghem får även en viss hyresersättning för lokalen daghemmet ligger i.
Det får inte dagmammor som bedriver sin verksamhet i hemmet.
Det finns dock dagmammor som hyr lokal utanför sitt hem, och då får viss ekonomisk kompensation för detta.
 

Tack för info - någon annan...

Skrivet av  sanla
som vet hur det funkar på andra ställen. Har för mig att jag läste någonstans att dagmamman får barnpeng per barn och inte per avtalad tid som barnet är där. Det låter ju lite tokigt för då borde det ju vara mer lönsamt för dagmamman att ha många deltidsbarn inskrivna än ett färre antal heltidsbarn... Nu lät det rörigt. Hmm. Jag menar att det verkar som om det per arbetad tid verkar mer lönsamt att ha deltidsbarn än heltidsbarn om dagmamman får en fast barnpeng per barn oavsett avtalad tillsynstid? Är det på det sättet någonstans som någon känner till eller har jag fått felaktig information? Tack på förhand!
 

Stockholm...

Skrivet av  Sofia
...har avtal per barn...men betalar olika för barn som går under/över 30 timmar i veckan.

Dessutom är det olika ersättning för barn över/under 3 år, samt (självklart) för skolbarn.
 

Artiklar från Familjeliv