Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur skulle ni resonera?

Skrivet av Ann med Nathalie
I går ringde Nathalies dagmamma och bad mig att hämta Nathalie eftersom hon hade kräkts ordentligt. När jag kom dit så frågade jag om det var ok om Nathalie kunde komma i morgon (i dag alltså) om det inte blev några fler kräkningar under eftermiddagen och natten. Nej, dagmamman ville att hon skulle stanna hemma idag i alla fall. Till saken hör att just idag skulle dom på dockteater, något som Nathalie har pratat mycket om de sista dagarna. I morse ringde jag dagmamman igen och berättade att Nathalie inte kräkts något mer och att hon har ätit normalt och varit superpigg. Jag sa att det måste ha varit något som hon fått i sig som kom upp. Men, nej hon var inte välkommen till dagmamman idag. Jag förstår att man inte vill att magsjuka sprids men detta var ju bevisligen inte magsjuka.

Nu har Nathalie varit hemma idag och jag har försökt att roa henne bäst jag kan men det är inte så lätt när man själv inte mår strålande.

Tycker ni att dagmamman var lite kinkig eller är det jag som är kinkig just nu?




Svar på tråden: Hur skulle ni resonera?

Inte ett dugg kinkig!

Skrivet av  Sofia
Magsjukor smittar flera dagar efter sedan de akuta symtomen klingat av. Ni borde därför inte bara vara hemma idag, utan även minst torsdag!

Sedan gäller självklart regeln att barnet ska kunna äta normalkost och ha en normal avföring innan det återkommer till barngruppen.

Magsjuka är nog den infektion man är allra, allra mest noga med att mota i dörren när man arbetar med barn. Många magsjukor ger nämligen inte en automatisk imunitet efteråt utan kan snurra varv på varv bland barnen, med katastrofala följder. (uttorkning, sjukhusvistelser, viktnedgång osv...)

Tråkigt att detta hände just inför dockteatern, men lite så är livet...dagmammans resonemang är helt riktigt!
 

Måste säga emot

Skrivet av  Emma med Tova
I vanliga fall tycker jag att kräkningar ska göra att man är hemma så man vet att man inte smittar. Har dock en dotter som är allergisk mot hasselnötter och hennes reaktion är att kräkas rejält inom 5 minuter efter att hon ätit något med nötter i. En sådan kräkning är ju inte magsjuka och inom en timme är hon helt normal igen. Bör man även efter en allergisk reaktion vara hemma flera dagar?

Jag tycker att det är en självklarhet att vara hemma vid en kräkning som man inte vet vad de beror på, men då man vet vad det är och allergi är ju inte direkt smittsamt.
 

Jamen det var väl inte

Skrivet av  Svammelmamma
samma sak? Den här flickan var väl inte allergisk? Vet man att någon är allergisk o att den personen fått i sig nåt olämpligt o kräks så behöver väl den inte vara hemma heller, men idet här fallet när man faktiskt inte visste vad det var så är det väl lite skillnad...
 

Tycker inte heller att

Skrivet av  Selma m 2 barn
din dagmamma var kinkig, det går ju dessutom vinterkräksjukan just nu, och den smittar 3 dagar efter man slutat kräkas. Skulle som föräldre ha blivit sur om jag fick reda på att ett annat barn hos vår dagmamma kräkts på natten och sen varit hos dagmamman. Vi väntar på magsjukan eftersom en av vår dagmammas barn kräkts hela natten...(de är i och för sig 17 år och umgås inte med barnen, men man vet ju inte).
 

Du ;)

Skrivet av  Sara
Jag förstår att det är tråkigt när det var en rolig dockteater som ditt barn missade.
Men barn ska vara hemma minst en hel dag utan sjukdomssymptom innan de ska tillbaka till barnomsorgen, den regeln har vi hos vår dagmamma, och det tycker jag är väldigt rimligt! Ibland krockar det tyvärr med roliga aktiviteter eller viktiga vuxensaker, men jag tycker att dagmamman har gjort rätt. Antagligen har hon också fasta regler och rutiner för sjuka barn, de borde ni ha fått reda på när barnet började.
 

Nej

Skrivet av  Emma med Tova
En dag utan symptom tycker jag är helt vettigt. I måndags var det teater hos vår dagmammegrupp och tyvärr kunde inte dottern vara med. Hon hade nämlligen feber under 12 timmar natten mellan lördag-söndag och den försvann inte förrän kl 12 på dagen. På måndags eftermiddagen var jag dock till en öppen förskola då min dotter klättrade på väggarna men då hade hon varit symptomfri i 24 timmar.
 

Avskyr

Skrivet av  Johanna
när föräldrar lämnar på dagis/dagmamma om barnet har kräkts någon gång under det senaste dygnet. Mycket tolererar jag men gränsen går vid föräldrar som lämnar febriga, grönsnoriga smittbärare med mina barn. Jag är mycket noggrann med detta, har även syskonet hemma om den ena av mina barn är sjuk.
Kan grunda sig i att min yngsta blev akut astmatisk vid varje infektion när han var yngre. Vidare är jag verksam inom vården, och där SKA man ej gå till jobbet förrän efter 36 timmar vid magsjuka.
 

Artiklar från Familjeliv