Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är rimlig kostnad

Skrivet av Miliwili
Vad är en rimlig kostnad för att anlita barnvakt 3 tim/dag 3 dar/vecka för pojke på drygt 1 år hos mamma med 2 egna barn?
Vi får inte dagisplats förräns i höst och jag behöver få loss några timmar för att jobba med mitt företag hemma.
Svar på tråden: Vad är rimlig kostnad

Någonstans mellan...

Skrivet av  Sofia
75 - 100 kr/timmen direkt till barnvakten tycker jag är rimligt.

Sedan betalar du självkostnadspris för maten (eller tar med egen mat att värma) samt tar med egna blöjor.

Dvs någonstans mellan 675-900 kr i veckan.
 

Är du miljonär eller?

Skrivet av  Tilde
Tror du att småbarnsföräldrar har råd med det varje vecka????
 

Men...

Skrivet av  Sofia
...det måste samtidigt vara lönsamt för en annan förälder att ta hand om barnet!

En privat barnvakt i 15-16 års åldern får ungefär 100 kr i timmen idag + taxi hem.
Varför skulle då en vuxen mamma offra tid från egna småbarn ideellt?

Visst blir det mycket pengar, men allt är relativt. Kanske är det viktigare att hålla igång ett eget förtag några månader utan någon vidare inkomst än att förlora kunder?
 

Lite mycket..

Skrivet av  Miliwili
Jag skulle gärna vilja kunna betala 100 kr/timme, men svart motsvara det mer än vad jag får ihop/timme som egen företagare...
Kanske ska ändra inriktning och börja ta emot småkottar...
 

Svart arbetskraft...

Skrivet av  Sofia
...kostar. Och en svart dagmamma kan nog tjäna pengar idag, när kommunerna har svårt att möta upp barnomsorgsgarantin.

Hade du betalat lön, arbetsgivaravgift och sociala avgifter för den person som ska vakta ditt barn hade det garanterat inte blivit billigare.

Kanske är det ändå värt pengarna under en kortare period, för att hålla igång ett eget företag och slippa förlora ev. kunder?

Det finns ingen mormor/farmor som kan stötta helt gratis?

 

För många år sedan...

Skrivet av  Jenny
Min mamma var "svart" dagmamma när vi barn var yngre...

Hon hade som max 4 barn samtidigt... hela dagarna. De fick mat m.m av henne. Kan tänka att de hade egna blöjor m.m. (barnen var allt från ca 1 år till 4 tror jag)

15:- timme fick hon / barn...

Detta var 1990 och ett par år frammåt...

Svårt det där, personen som passar barnet vill säkert gärna ha lite så det inte känns helt meningslöst... men att betala mer än vad man själv tjänar för att få jobba låter ju "vansinnig".

Eftersom det i detta fall bara gäller 3 timmar åt gången så... kanske 150:- / 3 timmar? Det beror väl kanske på hur gammal personens barn är... men är barnen jämngamla så max 150:- för 3 timmar...

Det hade jag gärna passat ett barn i samma ålder som min dotter för...
 

Artiklar från Familjeliv