Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har en dagmamma tystnadsplikt?

Skrivet av Gossip
Min son går hos en dagmamma som jag egentligen tycker är jättebra. Hon engagerar sig i barnen, är ute mycket, träffar de andra dagmammorna runt omkring några dagar i veckan så alla barnen får leka ihop och min son trivs otroligt bra hos henne.

Men jag tycker att hon pratar väldigt mycket om de andra barnen med mig (!) Alltså under "hallsamtalen", hur det har varit under dagen, så berättar hon saker som de andra barnen har gjort eller om någon förälder som gjort si eller så.Man kan väl säga att hon är en sladdertacka. Nu tror jag inte hon berättat om riktigt allvarliga grejer utan just bara vardagliga händelser och lite skvaller.

Det hela känns väl inte så jättebra, man kan ju förutsätta att hon pratar lika mycket om min son, mig själv och min man med de andra föräldrarna, eller hur?

Är detta vanligt förekommande, kanske tom helt oskyldigt? Eller ska jag på något sätt förklara för henne att jag inte gillar läget??

Vad tycker ni?
Svar på tråden: Har en dagmamma tystnadsplikt?

Det har hon, men

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
om jag minns formuleringen ungefär rätt så står det att man inte får föra vidare nåt som kan orsaka skada eller obehag för barnet och/eller dess anhöriga.
Det är alltså helt ok att prata om vardagliga saker. Det kan ju också vara bra för dig att veta om ditt barn berättar nåt så vet du vad dagmamman sagt om sammahändelse.
 

självklart o ett bra svar

Skrivet av  maria
har du gett , plus att hon kanske gör det medvetetet för att skapa en familjär stämming i sin grupp Om dagens händelser i allmänna ord framför allt om man har ett litet barn är detta ett måste
Att hon berättar om de andra föräldrarna är lite i gråzonen däremot

Finns exempel på motsatsen tex där dm eller dagis säger att i dag har ett barn bjudit på glass för att det har haft födelsedag :vilket barn -kan jag inte säga
 

Jag tycker själv

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
att det är så himla skönt att veta lite vad som hänt under dagen. Det är så himla trist när det går till överdrift. Vår dagmamma berättar om alldagliga saker som hänt, men hon berrätar inte att den och dens mamma är sjuk, det verkar vara nåt psykiskt eller så eller nåt om familjen faktiskt. Det enda jag har hört om nån förälder är när hon sade till ett barn att de skulle gå tillbaka för pappa brukar komma på cykeln och då är det inte säkert vi ser honom härifrån. Så jag tycker hon håller sig inom gränsen. *L*

Sedan har jag själv haft flera jobb med tystnadsplikt själv. *L*
 

Självklart har en dagmamma tystnadsplikt!

Skrivet av  Maria
Jag har själv haft en kollega som var/är en sladdertacka och det är absolut inte bra, men att prata om vardagliga saker är nog ok. Som att tex berätta att ditt bran lekte med XX och YY och de gjorde si och så. Det är helt ok. Det finns ju ingen anledningen egentligen att prata om de andra barnen med dig, om det inte har med ditt barn att göra. Man kanske också säger typ: Idag har jag bara haft ditt barn och XX och YY. Det är också helt ok att tex svara på frågan om ens andra dagbarn är snuviga odyl.
Saker som däremot kan skada barnet eller dess familj, det pratar man INTE om med folk som inte har med det att göra.
 

Min dotter gick på dagis

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
och där lekte hon nästan enbart med en annan flicka,men jag fick aldrig veta nåt. Vad har de gjort idag? Hon har lekt fick jag som svar. Jag fick inte veta med vem alls. Tur att hon var så stor så jag fick veta att hon och hennes kompis lekt med dockor iaf.
Om man har barn på dagis och de har en jättebra kompis så kanske man vill att de barnen ska leka på fritiden nångång och om man inte hämtar och lämnar samtidigt så finns ju ingen chans att komma i kontakt med det andra barnets föräldrar om inte personalen hjälper till.
 

Artiklar från Familjeliv