Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga..

Skrivet av pyrran. tre barn
Vi har dagmamma till våra två barn och det fungerar bra. Nu är det så att vi fått ett syskon och ska gå ner i tid till 15 veckan. Vår dagmamma och vi kommer inte riktigt överens med tiderna. Hon tycker att vi ska lämna dem kl 8.00 och vi tycker 9.00. Motiveringen till varför hon tycker 8.00 är för att hon ska lämna sina egna barn till skolan och för att hon ska hinna göra en utflykt med dagbarnen under förmiddagen. Vi kan gärna lämna våra barn till de ställe dit hon ska, till ngn annan dagmamme-kollega osv.
Vet inte vem som bestämmer, eller hur höga krav vi som föräldrar kan ställa?
Är det någon som har en fundering över detta, så snälla svara mig, tack på förhand!
Svar på tråden: En fråga..

Tja...

Skrivet av  Sofia
De flesta daghem har bestämda tider för 15-timmars barnen.

Eftersom dessa barn genererar väldigt lite pengar till omsorgsanordnaren så brukar barnen komma efter frukost och gå före lunch. Inte för att maten kostar massor med pengar, utan för att matsituationen är personalkrävande.

En dagmamma som får flera 15-timmars barn kan behöva överinskriva sin barngrupp med nya barn för att få ekonomin att gå ihop.

Kanske vill er dagmamma helt enkelt att era barn ska delta i förmiddagsaktiviteten och sedan gå hem i god tid så hon hinner ordna lunch utan överfylld barngrupp?

Försök sätta dig in i hennes situation...både mellan 8-9 och mellan 11-12 så kanske du får en förståelse för hennes begäran.
 

Jag skulle lämna 8:00

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Tror inte ni har nåt att säga till om egentligen när det gäller förläggningen av tiden. Går de på dagis har de ofta jättestrikta tider för 15-timmarsbarnen. Och för att dagmammans verksamhet ska fungera bra skulle jag ta det omaket att komma en timme tidigare.
 

Undran

Skrivet av  Selma m 2 barn
Hur går de, går de 3 dagar i veckan eller alla 5 dagar och bara 3 timmar om dagen?
 

Svar!

Skrivet av  pyrran. tre barn
Degår tre dagari veckan. Och vi vill att de ska gå mellan kl.09-13.30.
Vilket betyder att de visst hinner äta lunch hos henne.
Det är ju inte så att vi är oense helt inte,tvärtom, men vill bara veta vad det är som gäller.
Dagmammorna som är i samma grupp resonerar som så att det inte spelar ngn roll för dem, de jobbar iallfall mellan kl.8-17.
Tacksam att veta din synpunkt.
 

Fast även om man har arbetstid

Skrivet av  Maria
mellan 8 och 17 så kan man ju vilja förflytta sig ibland. Då är det bra om de flesta barnen kommer någorlunda samma tid så att man kan göra något på fm innan lunch. Jag hade dagbarn som absolut skulle komma vid 9.30-10 (mammaledigt) för de kom helt enkelt inte ur sängen tidigare. Det var fullständigt omöjligt för mig att göra något på fm för vi fick bara vänta på de andra barnen. Man försöker ju faktiskt bedriva en vettig verksamhet, inte bara ha förvaring.
 

Tur att du inte var min dagmamma då...

Skrivet av  Bella
...känns det som. Själv jobbade jag ett tag mellan ca kl 9:30 och 13:00 och jag skulle aldrig få för mig att lämna mitt barn i barnomsorgen redan kl 8 om jag inte börjar jobba förrän 9:30.
Självklart ska man som dagmamma kunna planera sin dag och inte behöva vänta in alla barn som ska komma senare.
Vi gjorde som så att om vår dagmamma skulle iväg med barnen till något ställe så lämnade vi på det stället i stället.
 

Inte ens på dagis vill de ha barn

Skrivet av  Maria
som kommer mitt på fm, så varför ska det egentligen behöva bli så stor sak av det när en dagmamma försöker styra upp tiden så att man kan göra saker och inte bara gå och vänta. När man planerat att göra något är det ju enkelt att tala om i förväg så att alla vet, men som dagmamma har man lite mer frihet än ett dagis och kan bestämma samma dag om man vill göra något annat. Då är det ju bättre om barnen kommer ungefär samma tid på mornarna. Har man ett jobb att sköta med de tider Bella har tex så är det ju inte helt enkelt att anpassa sig efter en dagmammas eller dagis önskemål, för jag skulle inte heller vilja ha lämnat mitt barn alldelels för tidigt än vad jag behövde, men man kanske kan kompromissa ibland och det kanske inte är alla dagar i veckan det är så. Jag kan bara prata för mig själv och hur jag tyckte det var bäst och det var när jag hade fått alla samlade runt nio. Då hade vi lite tid på oss att göra saker innan det var dags att börja med lunch. En del barn kom ju givetvis efter lunch ibland, beroende på vad föräldrar hade för schema, men det är ju givetvis ok, för oftast är det på fm man går/åker någonstans.
Om jag ahde varit eran dagmamma så hade det säkert gått alladelels utmärkt. Det kanske låter hårt och besväligt det jag skriver, men även en dagmamma måste ju få ha önskemål. ;-)
 

Håller helt med...

Skrivet av  Sofia
När jag var dagmamma hade jag stängt för lämningar mellan 9-11 för att vi skulle hinna ut i skogen/till lekparken/öppna förskolan/barnteater osv...

Det blir fullständigt omöjligt att bedriva den verksamhet som de flesta föräldrar ändå efterfrågar, om ungarna ska komma och gå under hela dagen.

De barn som går långa dagar har rätt att få en innehållsrik och pedagogisk verksamhet under dagen.
Det går inte att motivera deras föräldrar med att förmiddagen tillbringas väntande på andra.

De föräldrar som hade arbetstider som inte funkade med mina "krav" hänvisade jag vidare till daghem som hade många vuxna som kunde dela på barngrupperna.

I en sådan liten verksamhet som dagmammans, fungerar inte tunnelseende. Man måste anpassa sig så det blir bra för ALLA barn och inte bara för den egna bekvämligheten...Så individanpassad kan inte en så liten enhet serva.....tyvärr.
 

Jo, jag skulle nog tycka

Skrivet av  Selma m 2 barn
att det skulle vara ok att lämna 9, särskilt som ni faktiskt erbjuder er att komma dit där dagmamman är. Hur gör hon sen när ni ska hämta, då får ni hämta 12.30 i stället för 13.30 antar jag, det blir ju bara för barnet att äta och sen gå hem, hur blir det då med middagsluren (om barnet fortfarande har det) Vår dagmamma ville själv ha mellan 9-14 när vi hade 15 timmar, det passade både henne och oss bäst. Hon går ut vid 9 i och för sig, men även med tanke på hur det ska fungera efter maten ville hon ha så.
 

När jag pluggade

Skrivet av  Mallan
och började olika tider varje dag så fick jag lämna när det passade mig, bara jag sa till dagen före. Nu har vår dagmamma inga skolbarn att lämna men för henne spelar det ingen roll när jag lämnar. Hon och barnen gör det de planerat och så får jag möta dem där de är.
 

Vi lämnar klockan 9.00

Skrivet av  Emma
varje dag.... kommer vi senare åker vi bara och lämnar där dom är......vår dagmamma har inte tyckt att det är bökigt eller så....
 

Artiklar från Familjeliv