Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite aktiv tid ute...

Skrivet av Mamma
Min son är nu 1½ år och började hos dagmamma för 3 månade sedan. jag tycker att han inte får någon aktiv tid ute då han skall sova den tiden de är ute på dagen. De äter vid 11-tiden och går sedan ut. Sonen sover då ca 1½ timme och då går de in för att äta mellanmål. Är han för liten för att delta i deras utelek?? Han behöver ju sova men skall han inte få vara med och vara vaken ???
Sedan undrar jag jur mycket man kan styra med mat, som det är nu består mellanmålet av smörgås och nyponsoppa och jag kan tycka att det blir för sött och enformigt att äta det varje dag, sonen dricker ju med god aptit 2 muggar vilket jag tycker är för mycket. har försökt ta upp detta på ett fint vis men får inget gensvar. Sonen är dessutom lite lös i magen så jag skulle vilja kolla om det är nyponsoppan som ställer till det. Vad gör man i detta läget ??
Dagmamman är annars superbra på alla vis och har nästan 30 års erfarenhet.
Är jag gnällig eller ???
Svar på tråden: Lite aktiv tid ute...

Man lägger ju tex utetid

Skrivet av  Maria
efter när det är bäst att vara ute, utan en massa avbrott. Som dagmamma är man ju ensam och har ingen annan personal att byta av med. Om din son måste sova för att orka med resten av dagen och det är just då, då är det ju inte mycket att göra åt. Han är väl med ute och sover i vagn kanjah tro? Då får han ju i allafall frisk luft, trots att han sover. Han är bara 1 1/2 år och snart behöver han mindre sömn och allt sånt där ger sej ju självt litegrann. Mindre sömn, mer aktivitet. Men det äre ju du som förälder som bestämmer om han ska så att säga tvångsova, eller om det är ok att han somnar när han somnar. Då kan han ju kanske orka vara med ute en stund.
Däremot låter det inget bra alls med nyponsoppa som mellanmål varje dag. Det är allt annat än bra. Alldelels för sött och ensidigt. Nyponsoppa kan man visst ha, men inte varje dag. Kanske max en dag i veckan. Beroende på hur sött allt annat är som de i så fall får. Naturell fil och naturell youghurt är mycket bättre att ge barnen. Så lite sött som möjligt. Gärna osötade bröd också, de är precis lika goda som söta. Det är bäst att försöka variera mellanmålen, precis som man gör med lunchen. Det tycker jag du ska försöka ta upp med henne igen. Lyssnar hon inte måste du ringa till hennes chef. 30 års erfarenhet kan visst vara bra och oslagbart, men det kan också bli slentrian av mycket.
 

Vad gör de på fm?

Skrivet av  Selma
Vår dagmamma och gruppen hon arbetar tillsammans med är alltid ute på fm från 9 till 11, sen går de in och äter och sover och fixar, nu på vintern är de sen inne tills de ätit mellis och sen går de ut en sväng. Vet inte hur det är med nyponsoppa och sånt, men mina barn gillar det inte, vår dagmamma var lite besviken att de inte gillar pepparkakor eller lussebullar heller, så jag antar att de äter en del sötsaker, i alla fall på fredagar.
 

Du är inte gnällig

Skrivet av  M
jag skulle också reagera.. Hos oss är de ute från senast nio till runt 11 då de äter lunch. Typ. Sen är de inne en stund och vilar/leker tills de antingen går ut igen eller äter mellis och sen går ut.

Det där med sötsaker är jag också tveksam till. Måste man dricka O´boy och äta kräm? Jag tycker det är helt onödigt. Den generationen tycker inte att socker är något farligt, mer än för tänderna och då brukar de slå ihop lunch och fika för att minska antalet ättillfällen per dag.. Men skippa fikat istället! Det är svårt att ta upp sånt, helt klart. Det blir så himla personligt..
 

Ute både fm och em

Skrivet av  Dagmamman
Hej!
Är själv dagmamma och vi är ute från ca 9.30-11 varje dag då vi äter lunch mellan 11.30-12.Därefter sover de små middag ute i vagnar.
De stora barnen och jag brukar vara ute 1 timme eller mer på eftermiddagen också.
Tycker att barn behöver vara ute mycket för att träna sin grovmotorik och fria fantasi.
Prata,prata med din Dagmamma om dina önskemål-rak kommunikation er emellan är bättre än att vända sig till chefen.
Fördelen med att ha barn hos dagmamma är att man kan ha mer inflytande som förälder då barngruppen är mindre.
Du är inte gnällig utan prata med din dagmamma om dina funderingar för vi dagmammor jobbar för att barn och föräldrar ska ha det bra.
Lycka till-Ingenting är omöjligt bara olika svårt!
Alla människor/barn är olika.
 

Artiklar från Familjeliv