Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

till er med två små...

Skrivet av Jenny; Yuna & Melvin
Hur ser era dagar ut? Känner ni som jag att det är jobbigt att bara vara hemma...Jag ska börja organisera så jag har aktiviter varje dag nu när Jimmy börjar plugga igen.

Vad gör ni på dagarna?
Vad har ni för rutiner för era båda?
Har ni några tips för att göra vardagen så smidig som möjligt?
Hinner ni städa?

kram!
Svar på tråden: till er med två små...

Hipp, hopp...

Skrivet av  Sharp med Ronan -00 & Aimee 26/10 -04
här är det kaos nästan jämt sen prinsessan Aimee landade hos oss, det är verkligen inte ordning på någonting men det blir väl...om tre-fyra år eller så! *ler* Just nu går det rätt bra för nu är Andy hemma på jullov men hur det ska gå nästa vecka när jag ska ro skutan själv, det bävar jag för! Nu får ju inte Ronan gå mer än 15 timmar i veckan på dagis heller så vi får väl se om vår kåk står kvar till sommaren eller om han river den! Som det ser ut nu så ska han ju iallafall gå på dagis tisdag, onsdag och torsdag mellan 9-14, han går kvar på dagis inne i stan så jag måste skjutsa honom med bil sen får man väl försöka fixa sånt som ska fixas, handling, träning osv medan han är där. Jag har ju som tur är svärmor som kan passa Aimee om jag vill köra ett träningspass eller något. Andy jobbar mellan 08:00 och 17:00 så honom ser man inte mycket av...dessutom har jag ju fortfarande c-uppsatsen som hänger som ett mörkt moln över mitt huvud men den kanske kan göras till sommaren när Andy är hemma på sommarlov. Allt blev en smula krångligare när man gick från 3 till 4 i familjen, tur att det blev så mycket roligare också!
 

kaos rätta ordet

Skrivet av  Jenny; Yuna & Melvin
här är det också kaos...men det har gått hyffsat ett tag nu. Yuna får sina små trotstillstånd *skrik och vrål* men de går över snabbare nu som tur är. men ja snart börjar skolna för jimmy igen...
håller med om att det är roligare med två barn..hur kaotiskt det än är emellanåt.

berätta gärna mer om vad som är kaos, hur ni löser det och så...
kram
 

Värst är nog...

Skrivet av  Sharp med Ronan -00 & Aimee 26/10 -04
allt som har med att äta och laga mat att göra. Aimee tycks ha någon slags inre detektor som går igång för fullt så fort det ska lagas eller ätas mat...för att laga mat behövs ju onekligen två händer och så fort ingen bär henne så skriker hon i högan sky, helt otröstligt...samma när man ska äta...Ronan är lite kinkig med maten, han vill helst leva på Cheerios eller makaroner och Aimee går som sagt igång varenda gång jag ska äta...det är inte många middagar jag har ätit i lugn och ro sedan hon föddes...oftas halvligger man över köksbordet med henne i famnen och skyfflar in det som går med en hand eller så går man fram och tillbaka i köket med henne i famnen och så får Andy slänga till mig en sked mat när jag går förbi...

Att komma iväg hela familjen har ju också förvandlats från något ganska enkelt till ett helt företag...barn ska kläs, vagn ska lastas, barn spännas fast osv, osv...dessutom är ju alltid just då som det ska bajsas, kräkas och telefonen ringer osv...
 

Skrivet av  Mia och Pontus
När jag fick nr 2 var nr 1 bara 1 1/2 år så då var det enormt frustrerande att räcka till/inte hinna med.
Men då rutiner börjar ta form är det ju lättare.

När man har fler små barn som sover middag och behöver äta tätt och regelbundet så krockar ju alla dessa tider lätt.
Jag såg så snabbt det var möjligt till att försöka få dem att sova samma tider,då kunde jag just städa...
Annars gjorde jag det då de somnat på kvällen.
Eller i omgångar...

Mitt råd är att köpa mkt hel eller halvfabrikat denna tid och spara in tid vid spisen.
Man äter ju två lagade måltider då de är små!
(helst sedan också är klart)
Även burkmat till barnen funkade bra.

Vissa dagar hann jag inte utanför dörren då allt gick i varandra hela tiden.
Senare stressade jag iväg till öppnaförskolan för att ha någon form av aktivitet,men dessa tider stämde sällan med våra sov/mattider så det var ett evigt stressande och så här med facit i hand egentligen onödigt,de hade ju klarat sig utan detta i deras ålder och jag hade sluppit stressa av alla överambitioner
(för barnensskull)

Däremot var jag mycket i lekparker med dem.
Hade med mat/dryck.
Jag tipsar om mat-termos ännu en gång på detta forum
det är mitt bästa köptips genom åren då man har småbarn.
Vi överlevde genom dem!
De gjorde att vi kunde ta oss ut utan att passa tider för båda,både sängen(syskonvagnen) och maten fanns med.
I en mat-termos ryms en barnmatsburk som man värmt i micro innan utgång och det är bara att servera!
Mina accepterade det iallafall (mysigt med picnic..)och vi kunde vara ute i timmar och leka/äta/sova och fika i någon stor park innan vi gick hem.
Ibland solade jag då de sov,iband gick jag i affärer.
Toppen!
Men det tar ju ett tag innan man kommit till desa tidsrutiner för båda...

Nu är dessa barn 4 och 5 1/2 år så mat/sovtider krockar inte längre med bebis.
Men nu har jag andra tider som dagis,hämta/lämna hos kompisar mm och de kräver annan sorts tid som inte hinns med så jag har ännu mindre tid för mat/städ nu trots att de klarar sig själva på ett annat sätt.
Det som var svårt förr är lättare nu men samtidigt så dyker det upp nya problem som inte fanns då...
Det är för och nackdelar med allt!
Men det är skönt och ger en häftig känsla när man känner att man får flyt på det här och klarar det!
Det stärker självkänslan lika mkt som man känner sig totalt värdelös en annan dag då allt kraschar...

Vad tungt för dig att känna sig deppig (ditt tidigare inlägg)
Pratar du om det? hur tar dina närmaste det?
Har du fått hjälp?
Det ÄR en jobbig tid att vara mamma till två små hur man än försöker förenkla vardagen så var rädd om dig!
och sist men inte minst tappa inte gnistan och känn dig dålig för att du inte klarar/hinner det du tänkt
Allt ordnar sig ändå! huvudsaken du finns där hos dina barn på golvet,eller ha dem i famnen.Det är det enda de egentligen behöver i den åldern.Men det är svårt att se när man är där.Jag ville så MYCKET.
Jag kan nu se tillbaka och inse vilka höga krav jag _själv_ ställde och inte vad mina barn _egentligen_ behövde.

Nu kanske du verkligen VILL göra annat också och det hoppas jag du kan få till med hjälp av någon kanske?

NU först har jag börjat ta hjälp av min mamma som passar barnen en heldag och jag städar.
Det funkar nu då hon är pensionär och vi bor i samma stad.
Det är mkt som skall klaffa...

Ha det så BRA och stor kram till dig från mig!

 

En grej som var skön (tillägg)

Skrivet av  Mia och Pontus
Det var att jag och mina tre kompisar med barn i samma åldrar turades om att träffas hos varandra.(bara en åt gången)
Då hade vi "heldagar" dvs gick till varandra direkt då vi var klara på morgonen och den man var hos lagade mat/diskade/fixade fika,plockade undan osv.
Det var underbart OCH roligt att träffas och slippa göra annat än ta hand om sina barn som för övrigt inte krävde ens uppmärksamhet så mkt då de hade andra barn att vara med...
Visst var det stökigt och jobbigare när det var min tur att laga mat och ha allt plock då de gick hem men man visste att man fick igen det senare...och just att man hade något att göra en hel dag utan att behöva bry sig!!!ungarna somnade utmattade på kvällen.
och vi lovade varandra att bara ta det enkelt!
Ibland blev det pizza,oftast spagetti och köttfärssås osv.

Men det här innefattar ju inte din direkta fråga om NUET och det helt vanliga vardagskaoset...
Jag märker att mina inlägg har distans eftersom jag inte längre är där...
Men temat berör mig fortfarande då det var en så minnesvärd tid!
Kram igen.
 

Är i gott sällskap!

Skrivet av  Malinda m Agnes -02 & Ida 041020
Jag ser att det är fler som känner att vardagen med två barn blir smått kaotisk ibland. Vi har varit förkylda och alla helgerna har gjort att vardagen känns långt borta. Men på måndag kör det igång igen! Jag har ju "dagisrace" dvs lämna Agnes kl 9 och hämta kl 12! Att få iväg henne till dagis är en pärs! Tjat o gnat, tomma hot, lock o pock för att få i henne frukost o få på ytterkläder, samtidigt som lillasyster skriker o ska kläs på hon med och då blir hon varm o skriker ännu mer. Mornarna är helt klart dagens värsta stund! När vi väl är på dagis så är det jätteroligt, Agnes hinner kanppt säga hej då för hon har så bråttom in. Under tiden hon är på dagis ska jag handla, plocka undan frukost, ägna mig åt bara Ida, amma och byta blöja, laga och äta lunch själv och vila en stund, *puh*. Som tur är har Agnes ätit när jag hämtar henne. Antingen är vi ute o leker en stund o går hem o äter mellis eller så går vi hem direkt. Då blir det oftas en film på em för hon är så trött men vägrar sova middag hemma! Barnfilmer har varit min räddning vissa dagar. Storastyster sitter som trollbunden och ser på Emil eller Pippi och då kan jag amma Ida, fixa mellis o middag eller vila och se filmen tillsammans m henne.

Städning hinns oftast inte med, jag är för trött för det på fm o när jag är själv hemma med båda barnen så är det absolut överkurs. Vi försöker städa tillsammans på kvällar o helger i stället.

Jag har tänkt att försöka komma igång med lite aktiviteter på em. Tex åka skridskor, gå till simhallen, gå till öppna förskolan, biblioteket. Ska även promenera mer, bestämma träff med någon och gå tillsammans på promenad o aktiviteter. Jag ska försöka träffa andra vuxna på vardagarna, kan känna mig rätt ensam här hemma utan annan vuxen kontakt än dagispersonalen och min man.

Vi får försöka trösta oss med att vi inte har haft två barn så vansinnigt länge! Det är ju fakktiskt fyra personer som ska försöka få lite rutin i ett kaos så det kan nog ta lite tid.
Kram från Malinda
 

Jag känner att...

Skrivet av  Jessica m. Rebecca -02 & Carolina 041008
det börjar gå ganska bra att vara tvåbarnsmor. Klart att det vissa dagar är rent kaos och att det då inte är sådär jättekul. Men oftast går det väldigt bra...

Rebecca har varit hemma nu under alla julhelger men har börjat gå på dagis nu igen. Hon får gå tisdag, onsdag och torsdag 9-14 vilket jag tycker är toppen. Dessa dagar får hon leka av sig ordentligt och jag får lite tid ensam med Carolina.
När Rebecca är på dagis och Carolina sover försöker jag att plocka undan och städa lite eller bara sitta och ta det lugnt. När Carolina är vaken gosar jag med henne och när Rebecca sen kommer hem från dagis så leker jag med henne, läser sagor eller tittar på nån film...beror lite på Carolinas humör.

Vår babysitter används flitigt. Carolina älskar att sitta i den.

På måndagar och fredagar när Rebecca är ledig från dagis så har vi hittills mest tagit det lugnt. Gått ut till någon lekplats eller träffat andra med barn. Vi har tänkt börja gå till öppna förskolan nu när Carolina blivit lite större. Dom har öppet just måndagar och fredagar här så det är ju jättebra.

Städa hinner jag inte riktigt göra, bortsett från det småplockande jag hinner med när Carolina sover. Städat har vi mest gjort tillsammans på helgerna när sambon är ledig.
 

Städa vad är det?

Skrivet av  Gabbi med Alva och Jacob
Jag fokuserar på att ÄTA så mycket som möjligt när det mot förmodan är lite lugnt hemma. Jag tappar mycket i vikt av att amma och jag hatar att vara mager som en sticka. *hatar* Så äta äta äta och försöka vila. Städa gör vi när det knappt går att gå runt här hemma.

Det ska bli skönt när Alva börjar dagis igen på tisdag nästa vecka. Då får man litet andrum från hennes trots och skrik ett tag och kan fokusera på lillebror som lätt hamnar i skymundan just nu.

Aktiviteter har jag inga. Ibland åker jag och hälsar på nån annan mamma och det är roligt, men jag är alldeles för dålig på att komma ut. Sitter mest och stirrar ut över kaoset här hemma och mår dåligt över pengabristen, trängseln och tristessen. Usch vad deppigt det här blev igen....

Nä men allvarligt talat så måste det ju bli lättare ju äldre de blir... *hoppas*