Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

liten enkät

Skrivet av Katti med Petter och Victor 041123
Hur tycker du att det går?

Får du sova något?

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom? Kräver du avlösning av pappan?

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?

vad önskar sig den lill* i julklapp?
Svar på tråden: liten enkät

terez svarar:

Skrivet av  terez m Klara + 4
Hur tycker du att det går?
*alldeles perfekt, fast alldeles för fort

Får du sova något?
*jupp, från 00.30-01 fram tills jag går ur sängen, har haft helt otroliga sovmorgnar med lilla Hubbabubba o sovit både till 10 o ända fram till 12 :)

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom? Kräver du avlösning av pappan?
*Inget att klaga på

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?
*Denna lilla sover otroligt mycket mer än ngn av de andra, men hon har börjat vakna till lite mer bara de senaste dagarna.
Rent utseendemässigt är hon nog lik ettan o fyran.

vad önskar sig den lill* i julklapp?
*En egen liten filt, ett eget litet gosedjur.
 

Susanna svarar

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Hur tycker du att det går?
~Ganska bra faktiskt.

Får du sova något?
~Nja. Är uppe och ammar med ca 2-3 timmars intervaller.

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom? Kräver du avlösning av pappan?
~Inget att klaga på.

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?
~Torkel är lugnare än Tova och klarar magknipen bättre.

vad önskar sig den lill* i julklapp?
~En fårfäll
 

Anna m B o T

Skrivet av  Skorpan
Hur tycker du att det går?
Bra, det känns rätt lugnt faktiskt. Men så har jag inte försökt få så mycket gjort än :). 6 veckor "barnsäng" tycker jag att man har rätt till så jag tar det mest lugnt med lilla T.

Får du sova något?
Ja. Helt OK

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom? Kräver du avlösning av pappan?

Hmm... Jag kallar det inte "hjälp", då det skulle implicera att det är mitt jobb och att han tar på sig att göra något jag borde göra. Vi delar på jobbet och han gör definitivt sin del. Något annat skulle jag inte acceptera.

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?

Än så är de mycket lika. De ser ganska lika ut och är på ett ungefär lika enkla att ha att göra med. Tutte och närhet så är de nöjda. Kanske är denna tös tom lite nöjdare än så länge.

De stora skillnaderna är att T klarar amningstekniken bättre och att kisset hamnar annorlunda i blöjan för att hon är tjej... Hon är starkare i nacken än storebror var vid samma ålder, men så låg hon i magen 11 dagar längre också.

Sedan är jag lugnare och tycker att tiden går fortare.

Mer skillander lär visa sig.

vad önskar sig den lill* i julklapp?

Åh, ingen aning. Vi kommer att få pengar av mina föräldrar som ska täcka en del av renoveringen av vårt kök. Det vill jag definitivt ha.

Annars... Inget särskillt, jag har det mesta jag behöver.
 

*s* Ego Anna

Skrivet av  Anna m B o T - Nu vart bicket rätt också
svarade vad jag själv ville ha i julklapp *s* och inte vad T "vill" ha.

Hon vill nog ha den fina nalle mormor och morfar kommer att ge.

Lite egna (och hela) leksaker för det kommande året ska hon få också. Det mesta en bebis behöver har vi ju redan, men lite helt eget ska hon ju ha också...

Vad hon verkligen vill ha är tutte och mer tutte även när mamma är jukstressad :).
 

Annika svarar

Skrivet av  Annika m Hugo -99 o Ruben 1/12-04
Hur tycker du att det går?
~över förväntan! och så himla härligt!

Får du sova något?
~ja, Ruben sover bredvid mig än så länge, så jag kan amma liggandes, fast han vaknar bara en gång på natten o sen frampå morgonen vid 6-7 (som sin storebror...) Vi får se hur länge det håller;)

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom? Kräver du avlösning av pappan?
~han är toppen, som alltid! vi känner att några "krav" varken finns eller behövs.

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?
~lika som bär, Ruben är lite rundare om kinderna än Hugo. Däremot är Ruben mycket lugnare och nöjdare än Hugo som hade en mycket tuff start i livet.

vad önskar sig den lill* i julklapp?
~bra fråga! har just hjälpt Hugo att göra klart önsklistan så nu ska vi klura på Rubens. Hmm inte lätt, läste om fårskinnet, kan ju vara nåt även här, så tack för tipset!
 

Mina egna svar (ngt kom emellan)

Skrivet av  Katti med Petter och Victor 041123
Hur tycker du att det går?
Det går jättebra, visst är det en omställning att ha två barn i huset istället för ett. Det enda som vi inte riktigt har fått kläm på är alla dessa vinterkläder som ska kläs av och på...

Får du sova något?
Sova, vad är det? Behöver man sånt också?? Skämt åsido, vi sover på dagarna. Själv tar jag Victor på nätterna och M kliver upp på morgonen och tar hand om P så att jag får sova lite. På helgerna sover jag lite mer än på vardagarna.

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom? Kräver du avlösning av pappan?
Jag tycker att M är underbar! Han är omtänksam och har än så länge lagt det mesta av krutet på P.
Jag kräver att bli avlöst av honom, är ganska mycket på språng själv. Inga långa turer men en promenad själv med hunden, jag kan fara iväg själv och handla eller hyra en film osv.

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?
Utseendemässigt är båda pojkarna väldigt lika varandra. Eller Victor är jättelik Petter när Petter var lilliten. Den stora skillnaden är att Victor gillar att vara i famnen (P var gärna bredvid oss) och V är vaken på natten medan P vaknade och ammade för att sedan somna om igen.

vad önskar sig den lill* i julklapp?
Han önskar att mamma och pappa slipper betala räkningar och lån under hela nästa år, ha ha ha.

Ingenting speciellt faktiskt. Vi har det mesta, lite nya kläder och några gosedjur.
 

Kristina svarar

Skrivet av  Kristina med Linus&Alva
Hur tycker du att det går?
- Bättre än vad jag trodde det skulle göra. Inte minst med tanke på storebror Linus. Ingen svartsjuka så här långt i alla fall.

Får du sova något?
- Väldigt olika. Vissa nätter sover Alva tre timmar mellan amningarna, andra bara 1,5 timmar. Och då är jag lite mör på morgonen.

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom? Kräver du avlösning av pappan?
- Han "hjälper" mig inte, vi delar på det som behöver göras. *ler* Antingen det är blöjbyte klockan tre på natten eller att leka med Linus.

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?
- Alva vill ha mer närhet, speciellt nattetid, vilket säkert hänger samman med att hon helammas och Linus fick mjölk på flaska. Utseendemässigt är de ganska lika som spädbarn, ska bli spännande att se hur det blir när Alva blir lite större.

vad önskar sig den lill* i julklapp?
- Förmodligen bara mat och närhet *ler* men Alva ska få några söta pyjamasar och en nalle också.
 

Maria svarar

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
Hur tycker du att det går?

Bättre än för 2 veckor sedan, har tagit tid att vänja sig vid att vara mamma...

Får du sova något?

Olika mycket olika dagar, typ varannan natt längre perioder, varannan natt inte. Edvin _pratar_ och grymtar mycket... speciellt när han ska vakna, kan ligga och grymta i 30 minuter innan ögonen slås up.

Barnets pappa, hur mycket hjälp får du av honom?

Jag tar största lasset, men han finns här givetvis, mycket i form av vardagsbestyr, speciellt de 2 första veckorna då jag hade svårt att röra mig smidigt (sydd och mörbultad, haha...). Har dock _låtit honom vara_ lite just nu då han tentapluggat och jobbat. Han hade också svårt att vänja sig vid att Edvin skriker/gråter, det gör honom stressad och så att han känner att han inte räcker till, vilket gjort att det blivit _bråk_ oss emellan... jobbigt...
Längtar faktiskt tills Edvin är lite större och inte behöver mina bröst så mycket... (!) för att få lite mer avlastning och kunna gå någonstans utan honom. Det tidiga moderskapet s a s är ju knappast jämlikt och är jag hemsk om jag säger att det stör mig?...

Kräver du avlösning av pappan?

Ja, när jag ska göra saker som jag måste, typ duscha och dylikt, men inte på natten, med tanke på hans jobb och plugg men när han erbjuder sig tackar jag ja :) ibland sover han i blivande barnrummet för att få sova om han jobbar (det tycker jag nästan är skönt för då får E. och jag sängen för oss själva och jag har bara en i sängen att ta hänsyn till...)

du som har barn sen tidigare, vilka likheter och skillnader ser du mellan barnen?

___

vad önskar sig den lill* i julklapp?

Babygym (vilket han får), mobil med melodi till skötbordet, sitter.
 

Artiklar från Familjeliv