Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Torsk!

Skrivet av Florence med Julia 24/11
Julia har fått en vit beläggning på tungan som visade sig vara torsk! Vi fick rådet från BVC att pensla med clubsoda på tungan. Nu tror jag att jag har fått torsk på bröstvårtorna också! De är röda och ömmar något förfärligt! Det gör så ont att amma nu så jag är på väg att ge upp snart! Kan torsk smitta så här mellan barn och mamma? Hur får man bort det här? Finns det något effektivare är clubsoda?
Svar på tråden: Torsk!

ja, torsk smittar

Skrivet av  Katti med Petter och Victor 041123
mellan mamma och barn. Jag vet inga hemmaknep, men när P hade torsk som spädis fick vi en blå medicin att pensla på med, både bröst och tunga. Ett tips som vi fick var att aldrig stoppa nappen i sin egen mun innan den ges till barnet eftersom om du själv hat torsk på tungan kan du smitta barnet.
 

går igenom

Skrivet av  Vickan m.3+ Nell 041122
samma sak här. Det gick så långt att båda bröstvårtorna sprack o var öppna sår *AJ*

Men badda på dig oxå med vichyvatten alt. koka upp 1 dl. vatten med 1 krm bikarbonat.

Sen skulle jag gå till BVC innan det går så långt som det gjorde för mig för det var jättejobbigt! Man ville liksom inte amma alls. Usch...
 

Sök vård

Skrivet av  Kristina med Linus&Alva
nu, vänta inte. Gick själv igenom detta förra veckan, _vidrigt_ ont gör det! :-(
Fick mycostatin (eller hur det nu stavas) till både mig och Alva. Tog fyra dygn innan jag kände att medicinen hjälpte mig, men nu är allt bra igen. Jag pumpade ur det bröst som gjorde ondast när det var som värst och ammade det jag kunde. Jag rekommenderar egentligen inte amningsnapp, men kanske kan det ändå vara något att prova de här dygnen för att skydda bröstvårtan lite? (Finns att köpa på apoteket) Se upp så du inte åker på mjölkstockning bara, det är ju inte bättre det. (Barnet har svårare att tömma bröstet effektivt med en amningsnapp.)
OBS! Tydligen finns svampen i mjölken och dör inte ens när den varit fryst, så spara inte mjölk om du pumpar ur!
*stor kram* från en medsyster
 

Artiklar från Familjeliv