Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dopmat.

Skrivet av Rebecca m. Vide 17/11 + 2 till.
Snart är det dags för Vide att döpas. Och vi tänkte bjuda på en bit mat; av lättare variant.

Har ni några bra förslag...? Förutom smörgåstårta, pastasallad, rostbiff - det känns som om vi behöver variera oss på kalasen.
Dock måste det vara hyfsat lätt att tillaga, för vi blir ganska många och med tre barn har man inte hur mkt tid som helst till matlagning.

Vad ska ni andra bjuda på?
Svar på tråden: Dopmat.

Jag har inte tagit itu med dopförberedelserna ännu

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
- tänkte vi skulle ha dop i februari någon gång, då är i alla fall min mamma i landet. Men kyrka, präst etc har jag inte ordnat. Än mindre maten.
Rensad grillad kyckling med sallad vid sidan om och bröd tycker jag är bra bjudmat som man kan fixa i förväg. Inte så fett som smörgåstårta. Vid något av våra barns dop gjorde vi potatissallad och hade kallskuret till. Någon gång hade vi färdigbredda smörgåsar av finare variant.
Hur många blir ni? Hyr ni församlingshem eller ska ni vara hemma efter dopet?
 

Jag har samma problem!

Skrivet av  Helena med Elin-01 & Simon 3/12
Vi hade smörgås tårta på Elins dop, men denna gången blir det så många små barn som kommer och de brukar inte gilla det.
Har skrivit en fråga på dop-snack och även mat/dryck snack. Fått tips på buffér av olika slag.

Du kan väl hojta till om du kommer på den ultimata dop-maten *ler*

 

Oj, det ska man ju också planera...

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
Har inte kommit till maten i mina planer än, men det är nog dags. Säg till om du kommer på nåt bra!

Förra gången hade vi bara tårta o fika, men nu tänkte jag att det skulle bli mat också, iaf av det lättare slaget.

Vi köpte tårtan förra gången, frågan är också om vi ska göra det igen, eller baka? Hmmm, många beslut blir det, och jag som inte ens gjort inbjudningskorten ännu....
 

Bokat dop idag

Skrivet av  P med V-03 & Alva 041119
har jag gjort, det blir den 13 februari. Jag fick prata med prästen också och han verkade jättetrevlig. Han kommer på besök den 7 februari. Har börjat fundera lite på vad vi ska bjuda på, det blir någon form av mat och så tårta & kaffe. Har dock inte kommit fram till vad vi ska ha för mat. Förra dopet bjöd vi på buffe; kall kyckling, minipajer, sallad, potatissallad, crustader med god fyllning, bröd mm. Kanske får det bli något liknande igen.
 

Så här hade vi förra gången

Skrivet av  Alva med Sofia 11/10
På storasysters dop hade vi en buffe med kassler, gravad lax, sallad och bröd. Någon form av potatis hade vi också, men jag kommer inte ihåg vad (kanske beroende på att vi fick hjälp av min mamma med maten *tacksam*. Och tårta och kaffe såklart. Detta var på sommaren, så det krävs kanske varm mat nu på vintern? Jag har inte kommit till matplaneringen än, för jag funderar fortfarande på faddrar.
 

Artiklar från Familjeliv