Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni börjat träna efter förlossningen ännu?

Skrivet av Monica med Zacharias 1/11
Alltså inte bara knip, utan annat? Själv har jag lyckats komma ut och springa två gånger....det är inte lätt att få tid till sånt nu. Men det kändes i varje fall himla skönt att få komma ut på egen hand utan barnvagn och bli lite svettig och trött!
Mer organiserad träning är nog inte för mig, löpning i makligt tempo när tillfälle ges är helt lagom för trött 4-barnsmamma med kronisk tidsbrist!
Svar på tråden: Har ni börjat träna efter förlossningen ännu?

ja jag vill men tänkte börja

Skrivet av  Lena med Hampus 25/10-04 + 3 till
när jag slutat amma. Tänkte försöka ge mig på magen nu bara =) och återfå musklerna i den.
Jadu vart tar tiden vägen? Jag längtar något otroligt mkt till sommaren nu, då det blir lite ljusare och man kan bli lite piggare samt spendera tid ute längre. Man har ju ingen lust o leka i mörker.

Hoppas det är bra med familjen =)
 

Nejmen oj så länge sen jag läste nåt från dig!

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
Jag har inte börjat göra något åt magen heller, går det verkligen att få den i form igen efter 4 förlossningar tror du? Jag känner mig lite missmodig på den punkten... Har kommit ner till 61 kg nu, det sista 2 kg tack vare den mjölkfria dieten.
Här har vi det rätt bra, lite trångt i köket har vi det allt, men ännu får vi plats. Undrar dock hur det ska gå när det är dags att plocka fram barnstolen från vinden. 6 pers vid köksbordet till frukost, kommer det gå?
Vi har varit ute mycket det senaste, mörkret till trots. Har gjort härliga blåsiga utflykter till havet med kaffe i termos. Jag gillar lite svårt väder, särskilt nu när jag har investerat i ett par riktiga kängor som tål lite väta! Men visst låter det skönt med ljusare kvällar!!
Hoppas allt är väl med er!
 

visst

Skrivet av  Lena med Hampus 25/10-04 + 3 till
går det om man vill, det tror jag =) Oj 61 kg det var inte illa...ligger några kilon efter bara. Vi har lite trångt i köket med, det kunde va lite större. Låter härligt med dina utflykter. Har du alla barnen hemma nu lr går någon på dagis?
 

Vad mysigt

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
det låter med havsutflykt med kaffetermos... :)
 

Vi är inga utpräglade hurtbullar

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
men utflykt med matsäck gillar vi!! Vi ger oss ofta iväg på helgerna till hav eller skog, barnen älskar det och vi vuxna får lite paus i vardagen. Och Göteborg är bra, för här finns allt inom räckhåll. Dessutom bor vi bara några hundra meter från ett naturreservat där vi brukar åka skridskor på naturis om vintrarna (om det är kallare än nu vill säga). Idag blev det ingen kuling - som utlovat - men däremot regn så idag har vi varit och åkt skridskor under tak istället. Rätt kul det med (jag är nog Sveriges vingligaste skridskoåkare med absolut sämsta hållningen - barnen klår mig med hästlängder!)
 

Kanppast

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Men en son som äter varannan timme eller ännu oftare så kan man inte göra mycket. Det är för halt för att gå ut och jogga eller promenera i snabbt takt och att åka iväg nånstans och täna går inte eftersom jag då måste ha med honom och att träna med honom hängades på magen funkar inte så bra. Att ligga på golvet kan han tänka sig göra i max 5 min.
 

Hihi

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
jo, så är det ju... Edvin äter också så ofta och vill vara nära typ hela tiden. Men jag ska försöka komma igång i februari/mars när han blivit lite större och kanske prövat smakportioner och förstår sig på sitt babygym lite mer (monterade ihop det igår, det är så fiiint *ler*) och kan distraheras av pappa lite.
 

Ja, springa i halka gör jag inte om - provade

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
det förra året och gjorde en duktig vurpa bara ett par gator bort. Jag bröt inget, men kände mig rejält mörbultad länge och fick ett präktigt blåmärke över hela höften....Promenera med barnvagn är ju bra när det är halt, man kan använda den som en kamoflerad rullator (så brukar jag göra!).
Jag har inte tålamodet att träna hemma på golvet, och jag tror inte jag skulle våga släpa med mig Zacharias på mamma+bebisjympa på F&S eller så....tänk om han skriker precis hela tiden eller blir urhungrig! (Min syster - som själv inte har några barn - tycker det ser urmysigt ut med mamma+barnjympa, men själv ser jag mer pessimistiskt på såna äventyr.)
 

Jag tänkte börja i

Skrivet av  Ulrika m Anton 12/11 & Elin-00
nästa vecka med mammabarnjympa. Jag har aldrig varit på ett sådant pass så vi får se hur det går. Det passar perfekt eftersom Elin är på dagis på tisdagar när passet är. Sedan ska jag försöka gå med Elin på familjejympa på lördagar, däremellan är det långa promenader som gäller samt övningar hemma. Jag har bestämt mig för att börja den mödosamma kampen med alla överflödskilon jag har sedan många år tillbaka. Annars ligger jag på - 3 kilo efter förlossningen jämfört med inskrivningsvikten så det är jag väldigt nöjd med!
 

hade tänkt börja i julhelgen

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
när man lätt får barnpassning, och även nån att springa med, men så blev jag sjuk...

Väntar nu bara på att den sista hostan ska släppa, så ger jag mig ut och springer. Ser verkligen fram emot det, och man mår så gott efteråt! Blir faktiskt lite avis på dig som kunnat komma ut två gånger redan :)
 

Hmm... nja...

Skrivet av  Helena m. Hanna-01 & Lillasyster 17/11
Har gjort lite yogaövningar, mest för att stretcha ut kroppen som blir ganska stel av allt ammande, och den trötta ryggen som känner av allt bärande och lyftande. Lite styrketräning hemma på golvet har jag också försökt göra, magen är sig inte riktigt lik om man säger så... ;-)!

Har min 3,5-åring hemma från dagis sedan 18/12 så några långa promenader har det heller inte kunnat bli, men den 10/1 ska hon börja igen efter jullovet så då hoppas jag ta mig ut och rulla vagn - längtar!!

Men hur du som har 4 barn ska få tid över det låter i mina öron ofattbart! Jag kan bara önska dig lycka till :-)!
 

Nej

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
Men jag tänker på det och vill... bl a jogga, men jag har läst att man inte ska jogga på ett halvår (!) efter en förlossning, att det är en för stor påfrestning på bäcken/livmoder-området. Situps ska man tydligen också vara lite försiktig med, i början iaf :(

Så själv har jag tänkt börja träna på gym med vikter och cykel/gång/tramp-maskiner runt februari/mars. Ser fram emot det! Ska bli skönt att försöka komma i form och som du säger, komma ifrån lite och vara ensam.
 

Japp

Skrivet av  A med Izac nov-00 & Hannah 3/11 -04
drog med mig båda ungarna (maken var med han också och tränade) till gymmet. Hannah satt i babyskyddet och blev snällt gungad av storebror medan jag använde löparbandet och det gick jättebra. Vi gjorde även så här för 4 år sedan när grabben var liten också så han är uppväxt i gymmet och pappa hans får verkligen inte åka utan att han ska vara med!
 

Artiklar från Familjeliv