Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagar som denna får en att fundera...*långt gnäll*

Skrivet av Helena med Elin-01 & Simon 3/12
vad man har gett sej in på!?!

Simon har varit nöjd sammanlagt 10 minuter på hela dagen (jo det är sant)
Han har som längst sovit 30-45 minuter två gånger sen vi vaknade i morse. Sen blir det bara små slumrar vid bröstet men han vaknar direkt jag försöker lägga ner han, och han börjar genast att skrika.
Han går att ha nöjd ca 5 minuter med speldosa eller bara i babysittern eller på golvet, sen börjar han skrika igen.
Det är ju himla lätt att komma in i duschen då, eller laga mat...
Suck, jag vet inte vad jag ska göra snart!
Han äter med 1,5 - 2 timmars mellanrum, oftast bröstmjölk ibland extra tillägg eftersom han inte verkar nöjd.
Har märkt att om jag klär av honom naken blir han tyst och nöjd, jollrar lite och är glad ca 10 minuter. Sen börjar skriket igen.

Vissa dagar har han haft långa sovperioder även på dagen men inte nu sista dagarna.
Det jobbigaste är att han aldrig är nöjd, att han skriker och vill att man ska bära/amma hela hela tiden.

Har ni några tips åt mej,
som börjar bli ett vrak snart!
Svar på tråden: Dagar som denna får en att fundera...*långt gnäll*

Bärsjal

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Har man att barn som vill bli buret så är det enklaste att helt enkelt bära. Införskaffa en bärsjal och du kan göra det mesta samtidigt som han får vara där han helst vill vara, i famnen.
 

Håller med!

Skrivet av  Helena m. Hanna-01 & Lillasyster 17/11
Utan min sjal hade jag blivit galen, vår lilla tjej vill också vara nära, nära mest hela tiden. Går ju inte att duscha med den ;-), men väl laga mat och själv äta (får akta så man inte spiller på henne, eller smular med knäckebröd ;-)!). Själv avnjöt jag ett helt julbord med släkten med lillan på bröstet :-)!

Kanske är det någon s k ökningspreiod just nu för Simon? Då vill de ju amma ännu mer för att öka på mjölkproduktionen. Du säger ju även att han inte verkar bli mätt av amningen, så om du låter honom amma ännu mer så kanske det kommer tillräckligt med mjölk?

Men nog blir man rätt sliten av att ta hand om en liten spädis.... puh! Så skönt med ett litet break så här här vid datorn medan maken bär lillan i sjalen.

Hoppas det snart känns bättre!
 

Förmodligen är han

Skrivet av  Catte m Conrad´041124 + 5 till
inne i en tillväxtperiod. Då är det bara att bita ihop och amma och åter amma........
 

Sådär hade vi det för någon vecka sedan -

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
bara äta hela tiden!! Man blir helt slut av att amma konstant dag och natt, men det brukar inte hålla på i mer än ett par dagar. Det brukar förklaras med att barnet vill öka på mjölkproduktionen för att det är inne i en tillväxtspurt (men jag vet inte om det stämmer!) Jobbigt är det i alla fall, försök vila om det finns någon möjlighet. Det går säkert över snart och blir mer som vanligt igen!
 

Rekommenderar bärsjal

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Daniel har vissa sådana dagar han med, och då är bärsjalen fantastisk. Han har fått börja med napp också,och i bärsjalen så somnar han med den på två sekunder blankt.

 

Jag har tänkt köpa en sån men

Skrivet av  Helena med Elin-01 & Simon 3/12-04
jag vet inte vart man kan köpa dem eller hur de funkar!
Man kan beställa via nätet, men eftersom jag inte vet vilken sort som skulle passa bäst är det så svårt!!
Sen vet jag inte hur man knyter dem (får man instruktion med?)
Tack för tipset iallfall!
(c:
 

Jag kan rekommendera

Skrivet av  Helena m. Hanna-01 & Lillasyster 17/11
min bärsjal, en sk Moby wrap. Köpt på www.stellaris.se för 420 kr inkl porto, den kom hem i brevlådan på bara ett par dagar. En elastisk långsjal (5 m), man får med tydliga knytinstruktioner med bilder. Jag var också "nybörjare" men nu kan jag inte tänka mig att vara utan sjalen...! Rekommenderas varmt om du skulle vilja prova på det!!
 

Oki, tack för tipset! *imt*

Skrivet av  Helena med Elin-01 & Simon 3/12-04
.
 

Jag har en pikka ruu

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Och tycker den är jättebra.

Går att beställa på nätet och knytinstruktioner följer med.
 

Samma här

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
Låter precis som Edvin. Han har varit så ungefär sedan han föddes. Har mått smådåligt över det, har känt mig så låst o s v. Nu de senaste par veckorna har han dock haft _bra_ dagar också och det är jag glad över. Då har han sovit lite längre på dagen och även på natten.

Jag har faktiskt inget råd, för själv har jag helt enkelt fått _surrender_. Är han inte nöjd med att ligga i soffan så tar jag upp honom i famnen och pratar och gullar med honom. Då blir han tyst och verkar nöjd. Ofta somnar han där och precis som du med Simon kan jag inte lägga ner honom, får isf vänta ett tag tills han riktigt somnat och då ta risken s a s med att han vaknar ifall jag lägger ner honom. Ibland funkar det, ibland inte. Han vill ha närhet helt enkelt tänker jag, och då ska han få det. Tänker att jag kanske vill göra det enkelt för mig genom att lägga honom ifrån mig och får lite dåligt samvete, jag ska ju finnas för honom. Men visst - jag vill också hinna duscha och hjälpa till i hemmet, får panik ibland över saker jag vill göra! Men så kommer en av de lugna och bra dagarna och då mår jag bättre efter det, eftersom jag hunnit fixa och dona lite.
Försöker också tänka att det blir bättre s a s, att det är en övergångsperiod, han blir äldre och vi får mer rutiner och försöker att inte stressa upp mig... lättare sagt än gjort jag vet...

Så jag är honom nära mycket och myser och pratar och klappar, och han äter ganska ofta som din Simon, och han är glad och nöjd då och verkar bli lugnare efter _närhetsdagarna_ och sover då bättre på nätterna.

Hoppas du hittar nåt bra sätt som funkar för er :)
 

Japp, idag var en lugn dag!

Skrivet av  Helena med Elin-01 & Simon 3/12-04
Idag har han inte skrikit så mycket, och haft två lite längre sov stunder på dagen. (ca 1 timme per gång)
Han verkar inte ha ont av gaserna heller, och han blir nöjd när jag tröstar. Han har till o med legat själv en stund och jollrat.

Det är skönt med såna här dagar!
Vi var på barnkalas och Simon skrek ingenting !!
(c:
 

Hej

Skrivet av  terez m Klara + 4
kan inget annat äm att hålla med de föregående talarna.
Klara är relativt nöjd men gillar sin bärsele, däremot så har jag fortfarande i färskt minne min förstfödde som använde mig som sin ambulerande gåstol i tre månader ungefär. Så du har all min sympati. Man får tänka att det är en övergående period o vara glad att man kan få dem nöjda ändå :):
Önskar att jag hade haft en bärsjal då för tolv år sedan.

Kan också rekommendera min Moby, den är suverän. Men det finns ju flera modeller. Anna m B o T verkar ha god koll bla härinne sedan kan du kanske lägga in ett lite rop på AP-föräldrarnas snack oxå!

Kramen
 

Hej

Skrivet av  Helena med Elin-01 & Simon 3/12-04
tack för tipset men vad är AP-föräldrarnas snack ?
 

Under föräldraskap

Skrivet av  terez m Klara + 4
och vidare under Attachement parenting
 

Artiklar från Familjeliv