Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

rinniga ögon

Skrivet av Johanna med Malte född 041120
Gott nytt år! Länge sen jag var här och kikade... Malte har haft rinniga och klibbiga ögon sedan han föddes. Första veckorna var det så klibbigt att han inte kunde öppna ögonen efter att ha sovit men sen blev det lite bättre. Nu har de börjat rinna mycket igen och jag är lite orolig för att han är allergisk mot vår katt som vi fick hem för några dagar sedan (har varit på semester på landet hos farmor och farfar i ett par månader). Ska jag göra något åt infektionen mer än att torka med vatter utifrån och in och vad tror ni om allergin?
Kram
Svar på tråden: rinniga ögon

Hej!

Skrivet av  Anna m Saga -03 + Elsa 25/10-04
Kan det inte vara att han har trånga tårkanaler? Det kan en del bebisar ha, o enligt min bvc-sköterska så kan det va så i 6 månader eller nåt. Då är det bara att fortsätta med vattentork.
Har du frågat på bvc om vad de tror?

Lycka till!
 

trånga tårkanaler

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
precis så hade Tova och enligt BVC var det trånga tårkanaler. efter ett par månader försvann det.
 

Låter som tårkanalen

Skrivet av  Helena med Elin-01 & Simon 3/12-04
är varet gul aktigt och tjockt?
Det kan vara trånga tårkanaler bara.
Är inte ögonkanten röd eller svullen är det ingen infektion iallfall.
Torka bara bort varet med ljummet vatten på tex en bommulls tuss!
 

Förutom att torka med vatten

Skrivet av  terez m Klara + 4
så kan man massera lite lätt på var sida om näsan vid de små pyttiga tårkanalerna. Lite runda jätteförsiktiga samt att dra lite lätt uppifrån näsryggen o ned mot ögonvrån.

Här har vår bebbe också samma o haft sedan hon föddes men det börjar bli bra nu.
 

Artiklar från Familjeliv