Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här - presentation samt sov-fråga

Skrivet av Lasitha med Alouka 041117
Hejsan, vi är nya här så jag ville presentera oss. Jag heter Lasitha och bor i London med min svenske make Herman. Vi fick vårt första barn den 17 nov, en flicka som heter Alouka. Hon kom till med hjälp av IVF, så vi ser henne som ett litet mirakel! Hon vägde 3380g när hon föddes och var 52cm lång. Hon föddes med planerat snitt 10 dagar tidigt eftersom hon låg i säte. Hon vägde 4.9kg och var 59cm lång vid förra kollen, 6v, så hon verkar vara ganska så lång. Hon får enbart bröstmjölk.

Vi har det för det mesta bra, hon sover ganska så bra på nätterna. De första 2 veckorna sov hon nästan hela tiden och sov 6 tim på nätterna. Det ändrade sig drastiskt den 3e veckan, då hon knappt sov alls utan skrek och kunde inte komma till ro. Vi har haft några nätter då hon inte somnat förran vid 5-7 tiden på morgonen!! Men for det mesta sover hon ca 4-5 timmars intervaller.

De första 2 veckorna kunde vi lägga ner henne och hon somnade till och med på egen hand, men det går inte längre. Hon somnad definitivt inte på egen hand och lägger jag ner henne på rygg sovandes så vaknar hon inom 10-15min. Jag kan få henne att sova 4 tim om jag lägger henne på mage, vilken gör att jag måste kolla henne hela tiden. På natten kan jag inte längre lägga ner henne i vaggan, så hon sover bredvid oss i sängen och då ligger hon fint på rygg. Jag tycker det är ok att ha henne i sängen (underbart faktiskt) men oroar mig för att det inte kommer att funka framöver med egen säng. Gör jag fel? Min förhoppning är att det löser sig framöver...och man gör det som känns bäst och funkar nu?....

Hur gör ni andra?

Tacksam för lite tankar och ideer!

Kram och tack på förhand,

Lasitha med Alouka 041117
Svar på tråden: Ny här - presentation samt sov-fråga

Hej o Välkommen!

Skrivet av  Anna m Saga -03 + Elsa 25/10-04
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att hon inte kommer att sova i egen säng, beroendes på när ni hade tänkt att hon skulle börja sova i egen säng. Våran första tjej Saga började sova i egen säng när hon va ca 6-8 månader eller nåt. Men inte hela natten, bara den första sovperioden o sen har honkommit över till oss. Detta eftersom jag ammade henne tills hon va 1 år. Sen har hon sovit längre o längre perioder i egen säng. Fast av egen lathet har vi plockat över henne på natten när hon skrikit, vi orkade helt enkelt inte söva om henne.

Men nu när vi fått en ny bebis så funkar det inte längre. Så nu sover hon hela natten i egen säng. O from igår så sover hon i eget rum, vilket funkade jättebra. Hon sov som en stock till kl 6 i morse, o nu sover hon middag utan att protestera!

Så jag tror inte du ska oroa dig! Passa på o mysa o njut av din bebis!

Kram Anna
 

Välkommen!

Skrivet av  Ulrica med Hilda -01 och Selma 041112
Välkommen hit och stort grattis till er lilla flicka! Vår äldsta dotter Hilda somnade aldrig själv utan ammades alltid till sömns, därför sov hon mellan oss i sängen och det var väldigt behändigt när hon vaknade på nätterna, då ammade jag henne tills vi bägge somnade om igen.

När hon var ca 5-6 månader lärde vi henne somna själv i egen säng i eget rum med den sk 5-minutersmetoden, vilket fungerade väldigt bra för oss. Till en början vaknade hon en gång på natten och vi tog in henne till oss men så småningom sov hon hela nätterna.

Hon sov sedan så tills hon var ungefär 2 år och blev sjuk (influensa med jätte hög feber), då tog vi in henne till oss igen (det kanske var dumt men det kändes som det enda rätta då), och sedan har hon blivit kvar hos oss... Nu törs jag inte ha Selma i sängen eftersom Hilda redan sover där, så nu sover Selma i vaggan bredvid oss, men å andra sidan så sover hon hela nätterna.

När det är dags för Selma att börja sova i eget rum ska vi nog försöka få Hilda att sova i egen säng också. Jag tror nog att man ska göra det som känns bäst för stunden och sedan ta det som det kommer, det kan ju vara nog så jobbigt ändå ibland. Lycka till!
 

Välkommen hit Lasitha!

Skrivet av  Rebecca m. Vide 17/11 + 2 till.
Min lille Vide är åxå född den 17 november!

Min son är åxå kvällspigg, han brukar inte komma till ro förrän strax innan midnatt. För ett par veckor sedan kunde han till och med vara vaken till 2 på natten. *gäsp*
Så just nu är jag glad att han vill lägga sig denna sidan av dygnet iallafall.
Vi brukar försöka tidigarelägga sovstunderna på kvällen, så att han inte sover till exempel vid 21-22-tiden...för de vill han ju _inte_ sova för natten bara en stund senare.
Ibland är det dock inte så enkelt att hålla honom vaken, bebisar i den här åldern är ju TRÖTTA när de är trötta.

Så jag kommer kanske inte med så bra råd. Till det här med att sova i mamma och pappas säng. Det gör Vide åxå. Jag tänker som så att jag bekymrar mig inte just nu om hur han kommer vilja sova i sin egen säng. Mina två stora pojkar har inte heller varit förtjusta i att sova i spjälsäng, och det funkar det åxå. För oss iallafall, vet att det är många som inte kan tänka sig att ha barnen sovande hos sig.
Men jag njuter just nu, och tycker att det är praktiskt att sova med Vide - han äter ju flera ggr om natten.

Lycka till och ännu en gång - Välkommen hit!
 

Valkommen!

Skrivet av  Skorpan
Jag tror att man ska lösa problemen när de kommer och bara de problem man själv tycker är problem, inte de andra talar om för en borde vara problem.

Jag tycker att dte är supermysigt och dessutom praktiskt att sova med bebisen. Den här gången har vi inte ens tagit fram vaggan. Jag har världens sämsta humör när jag är trött, så det är superviktigt för hela familjen att jag kan amma utan att riktigt vakna och då är detta det enda sättet. Dessutom är spädisar gjorda för att sova med en förälder och mår bäst och sover bäst så i de flesta fall.

Sedan så växer de små så gradvis att vi med storebror, snatr 3, inte tänkte på att han blev större och vi fortsatte att tycka att det var praktiskt att ha honom nära oss. Men när han var runt 2 började han sova mer och mer på en egen madrass i vårt rum. Vi håller på att göra i ordning hans rum åt honom och så småningom förväntar vi oss att han ska sova där för det mesta.

Men att 3 åringen sover med oss i vårt rum beror ju inte på att vi inte kunnat vänja honom vid att sova själv, utan på att vi inte sett vikten av att göra det. Vi trivs med att ha familjen samlad under natten.

Mitt råd till dig är att göra det som funkar nu och ändra det först när ni känner att det finns något som skulle funka bättre för er. I england har man vad jag vet en tämligen koncervativ syn på barn... Men följ ert hjärta så blir det säkert bra.
 

Välkommen!

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Här sover vi hela familjen i samma säng. Tova sov i egen säng tills hon var ca 11 månader. Då blev hon skrämd av grannen som borrade sent på kvällen i sovrummsväggen. Tova hade somnat för natten. Efter den kvällen kunde hon aldrig komma till ro i den egna sängen så vi flyttade över henne i vår säng och där ligger hon än.

Till Torkel har vi inte ens skaffat spjälsäng. Tovas spjälsäng står som sidovagn på min sida för att jag ska slippa ora mig för att en kravlande Torkel ska falla ur sängen när jag ammat honom på den yttre sidan. Han sover altså i vår säng och sover då antingen ytterst eller mellan mig och sambon. Tova sover innerst med sambon på ena sidan och väggen på andra. Vår säng är 260 + spjälsäng á 55 cm bred.
Torkel sover antingen på mage eller på sidan. Somnar han och jag medans han ammar så sover han på sidan annars lägger jag honom på mage. På rygg kan han inte sova utan fäktar bara med armarna.
På dagen sover han antingen i sjal på min eller sambons mage eller så sover han på mage i liggvagnen eller i sängen.
 

Hej!

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
& välkommen :)

Min son Edvin sover med mig i vår dubbelsäng och pappa f n i egen säng i annat rum, jag trivs bäst så för tillfället, jag sover bättre då, utan en människa till i sängen som tar plats och som man ska ta hänsyn till.

Igår flyttade vi in Edvins spjälsäng till oss men jag känner mig inte riktigt mogen att lägga honom där än, känns för tidigt...

Vill att han ska känna att jag finns i närheten, dessuton gör det ju absolut nattamningen lättare.

Edvin vaknar också om jag försöker lägga honom ner när han somnat i mín famn. Försöker så gott det går att ha tålamod och vänta ut hans djupare sömn (som ngn här på sidan skrivit kommer efter c:a 20 min) och prövar då, ibland går det ibland inte... Antingen får han vara vaken då eller lägger jag mig med honom så att han sover med mig vid sidan om. Tittar mycket på tv pga det nu kan jag säga :)

Är han riktigt mätt och go och belåten (och trött givetvis) kan han också somna själv om man går därifrån och låter honom komma till ro och typ inse att han ska sova. Funkar ibland, inte alltid. Gör samma sak som ovan då.

Har den senaste veckan när det har verkat som att han vill prutta lite lagt honom på mage för att pressa ut gaserna liksom och märkt att han rapar och/eller fiser och blir lugn sedan så jag lägger honom på mage nästan varje morgon om han blir kinkig och han verkar tycka om det, så då sover vi både gott en timme eller två till :)

Man är ju så olika i det att ha bebisen i sängen eller inte. Jag vill men ändå inte lägga honom i hans spjälis nästan redan nu för min sömns skull och så jag kan låta pojkvännen sova i samma sovrum igen, haha... Vissa har dem i sina egna sängar nästan från start medans andra flyttar över dem i slutet på deras första år. Vissa lägger dem i deras sängar inför den första nattsömnen (som i Edvins fall skulle bli runt kl 0:00) och lägger dem bredvid sig i sängen när de vaknar för mat första gången och låter dem sova där tills morgon.

Ofta ligger jag och tittar på tv när Edvin får sitt mål för natten och om han somnar där låter jag honom ligga kvar där tills han vaknar och jag lägger mig själv i sängen. Inatt t ex blev det att jag hämtade honom när han vaknade och skrek kl 4:45 och då hade han sovit där sedan 0:30 :) Och det är ju som att lägga dem i sin egen säng ju. Problemet är ju att jag inte kan ligga och gosa honom trygg och lugn i hans spjälis...

Hoppas du funkar nåt som funkar för er!


 

Hrm

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
HITTAR ngt som funkar skulle det givetvis vara...
Så går det med amningshjärna och när man inte hinner läsa igenom :)
 

Stort Grattis o välkommen hit!!

Skrivet av  terez m Klara + 4
liite mer om mig finns i mitt info.

Här har vi brukat samsovning med alla barn o det har gått så fint så när de väl skall sova i egen säng. Just nu kan vi ibland bli så många som sex stycken i sängen för sjuåringen har en mörkrädsle-period, nu har vi dock fått fram en madrass på golvet så det ska inte bli riktigt lika trångt. Treåringen kommer fram emot 1-2 varje natt o lägger sig i mitten, fyraåringen kan komma knallandes på natten men kommer oftast tidigt på morgonen istället.

Bebisen ligger på min ytter, vi har spjälisen precis intill men där ämnar jag möjligen lägga henne när hon börjar få lite tidigare vanor. Nu somnar hon mellan 12-01 för det mesta o då går vi båda o lägger oss.

På dagarna sover hon ofta i en famn eller i bärsjalen som är såå bra :).

Hoppas du skall trivas här hos oss o snart kommer välan snacket höstbarn-04 igång oxå.

Kramen
 

hej och välkommen

Skrivet av  Katti med Petter -99 och Victor 041123
Grattis till er dotter börjar jag med att säga.

Angående detta med att ha barnen sovande i sin egen säng kan jag bara dela med mig av hur jag resonerar. När vår äldre son föddes hade jag bestämt att han inte skulle sova i vår säng, utan han skulle sova i spjälsängen. Vagnen skulle vi bara använda utomhus osv osv. Det gick jättebra och någonstans har både jag och min man trott att det blir exakt likadant med nästa barn. Men så föddes då Victor och den första skillnaden som vi upptäckte var att han var klarvaken på natten (det var ALDRIG Petter, han somnade kring tolvtiden). Nästa upptäckt var att inte skulle sova själv och absolut inte i spjälsängen. Det var bara att ta in vagnen och låta honom sova i den trots att vi var inne. Nu har han äntligen börjat vända lite smått på dygnet tack vare att han sovit kloss mot mig och sedan har jag flyttat honom till makens sänghalva (maken sover på soffan). Inatt har Victor för första gången sovit i spjälsängen.
så här resonerar jag, just nu är prioriteringen att få sömnen att fungera. Sedan kan vi börja kämpa med att få honom att sova själv. Att Victor vill sova nära mig bör ju vara av någon anledning, antagligen trygghetsfråga och det är ingenting som jag vill ta ifrån honom. Det kommer (förr eller senare) när de sover själva i sina sängar. Om det känns bra för dig att ha din dotter sovande hos dig så ska du ha henne där. Det är betydligt bättre enligt mig att hon sover på rygg bredvid dig än att hon sover på mage i hennes säng.
 

Tack till er alla...

Skrivet av  Lasitha med Alouka 04117
...för att ni hälsade mig välkommen! Och tack för svart med hur ni gör med sovarrangemangen. Det känns jättefint med stöttning och support härifrån, ni verkar vara ett mycket fint gäng som håller till här! Kram till er allihop!

Lasitha med Alouka 04117
 

Artiklar från Familjeliv