Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jahapp

Skrivet av Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
det var svamp på högra bröstet så nu ska jag behandla det med mycostatin(eller hur det nu stavas)i 4-6 veckor.....hoppas det går bort fort med denna kräm för det gör vääääldigt ont när hon suger.

Ska börja behandla Emma med bikarbonat+vatten och hoppas det räcker med det för hon hade inte så mycket torsk i munnen, annars får vi köpa mycostatin till henne också.

Har just slutat en pencillinkur för bihåleinflammation och nu är det nästa medicin man ska ta - tar det aldrig slut det här....*ler lite snett*

kram på er
Svar på tråden: Jahapp

hejhej

Skrivet av  terez m Klara + 4
bra att få svar på vad det var ändå, går ju att bota fint.
Svamp dyker ju ibland upp när man mumsat en PC-kur......kram
 

Ja just det ja

Skrivet av  Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
efter pencillin kan man ju få svamp - kanske därför jag fått det nu för min lilla Emma har inte så mycket torsk på tungan tydligen.

Jag hoppas det går över fort
 

Aj då

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
Triiist...

Edvin fick också torsk, när han var 1 v som vi nyligen slutbehandlat, men jag tycker jag ser två små fläckar i munnen när han gäspar... Hoppas verkligen inte vi behöver behandla honom 1 g till, det var jobbigt tycker jag. Jag fick recept till mina bröst, men som jag förstod det, i förebyggande (?), trots att jag vet att det kan smitta fram och tillbaka. Så kanske han får (fått) tillbaka det?! Jag har inte känt av ont mer än 1 g men det verkade vara från en blodutsugen liten plopp i bröstvårtan.

Kände det också som medicin på medicin ett tag efter att Edvin fötts - 2 dgr efter förlossningen kände jag av urinvägsinfektion och när jag ätit den kuren på 1 v fick jag veta av doktorn att den inte var rätt för mina bakterier :( och då fick jag ny och den åt jag 4 tabletter av varje dag (!) i 1 v. Edvin har vi som sagt behandlat med Mycostatin och jag fick även ett tag Syntotocinspray för att locka fram mjölk. Mellan detta använde vi Miniform för att vi trodde han hade ont i magen, men det visade sig att han nog aldrig blev mätt och det var därför han skrek och vaknade lätt (!)... vilket alltså ledde till nässprayen.
Dessutom använde vi amningsnapp till honom i början vilket kändes jättejobbigt, att det inte kunde flyta _perfekt_liksom.

Nu när ingen av oss använder någonting och man kan sätta sig och amma utan att tänka på att _ta något_ innan eller skölja och koka amningsnapp hit och dit, eller smörja med Mycostatin efter amningen osv är det så lätt och smidigt!

Men bra att allt det här finns för att hjälpa :)

Hoppas att behandlingsveckorna flyger förbi och att ni båda bli friska!
 

Ja ni verkar

Skrivet av  Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
inte haft det lätt - hoppas ni håller er friska nu.

Jag hoppas att svampen går bort fort med min Mycostatin kur nu...:)

 

Dumt tycker jag

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Tycker själv det är knasigt att skriva ut det till dig, men inte till dottern. Min son fick svamp och jag fick mycostatin eller hur det nu stavas till honom, och fick ju tväront efter en vecka ungefär. Dagen före julafton.

Jag använde hans mycostatin på mina bröst också, och då försvann värken på ca 1 vecka.

Ett tips jag fick av min mamma är att doppa nappen i saften från lingonsylt, det ska tydligen också vara bra. Det hjälpte ivarjefall bort smaken från mycostatinet på sonen, så något gott gjorde det :)

Om du märker att han inte blir bättre i munnen, så be om mycostatin till honom också, antar att du fått krämen till brösten?

Ramlösa rekommenderas också, inte Loka eller något annat utan just Ramlösa.

Mängder med lycka till, det är ett elände det där!

 

Jag har fått

Skrivet av  Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
recept på mycostatin till Emma också men valde att inte hämta ut det nu. Min bvc tant tyckte jag kunde prova med bikarbonat+vatten först till henne för hon är bara lite vit på tungan än så länge. Så jag provar med det till att börja med och hoppas att hennes torsk går över.

Tack för dina tips
 

4 dagar

Skrivet av  Kristina med Linus&Alva
tog det innan krämen hjälpte när jag hade svamp. Min distriktssköterska hade sagt att det nog tidigast skulle hjälpa efter tre dygn. Så härda ut, det blir bättre!
*kram*
 

Åh tack

Skrivet av  Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
för infon om hur lång tid det tar innan det börjar verka, visste inte det. Jag får härda ut.....tycker redan det börjar bli bättre dock, men det är nog för att jag luftar brösten väldigt mycket nu - det var ett tips från min bvc-tant också att lufta mycket - det hjälper.

kram kram
 

Artiklar från Familjeliv