Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så har vi också hittat hit!

Skrivet av Susanne med Douglas 030122
Hejsan! Har en son på 1 år som föddes gravt tillväxthämmad. Han plockades ut i v 37+5 och vägde då 2030 g och var 42 cm lång. Han var först inskriven på neo i en månad och då han var 2½ månad gammal var han inskriven i ytterligare 15 dagar.
Han har gått genom ultraljud på hjärnan, skallröntgen, magnetröntgen av hjärnan, ryggmärgsprover, syntester, hörseltester, kromosomprover och massa andra tester och blodprover.
Kul att den här sidan har dykt upp. Har ju inte riktigt hört hemma på förtidigt födda eftersom han kommit över den magiska gränsen 36+6.
Svar på tråden: Så har vi också hittat hit!

Hej!

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyret bf 2/9
Kul att det är fler som hittar hit! Min dotter är inte heller förtidigt född, tvärtom, så jag tycker det är jätteskönt att den här sidan äntligen kommit!

Hur är det med din son nu? Mår han bra? Har de hittat orsaken till varför han var tillväxthämmad?

Kram,
Caroline
 

Lin!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Hejsan!
Nej, tyvärr har de inte hittat anledningen till varför vår son var tillväxthämmad och han är dessutom sen motoriskt och med talet. Han utreds av en neurolog, men vi hoppas att han är sen pga att att han haft så många infektioner.
Mår din dotter bra nu?
Såg att du är ifrån Lund. Är också skåning och bor i Eslövs kommun. Låg du på neo i Lund då Ellen föddes? Douglas låg ju inne igen i april. Ha las in den 8 april och var inskriven på neo i 15 dagar. Kanske sprang vi om varandra där.
Kram
 

Vad jobbigt

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyret bf 2/9
Hej!
Vad jobbigt att man inte hittat någon anledning, man vill ju så gärna ha svar på alla frågor. Ja, det låter väl som en ganska rimlig förklaring, om han varit mycket sjuk så är det ju inte konstigt om han inte hunnit med riktigt! Hoppas att det reder ut sig längre fram!

Jo, Ellen är frisk nu. Vi är väl lite extra oroliga när hon blir förkyld. Även om läkarna säger att hon är helt frisk så blir man orolig att hennes lungor kanske är lite extra känsliga eftersom hon hade en så allvarlig kemisk lunginflammation. Vill _inte_ att hon ska dra på sig en vanlig lunginflammation, och bara hon rosslar minsta lilla så åker hjärtat upp i halsgropen... ;-)

Då måste vi ha varit på Neo samtidigt. Ellen är född den 15:e och blev utskriven den 31:a. Vilket rum var Douglas på? Ellen var först på 5:an fram till den 23/4 och sedan på 6:an.
Kram,
Caroline
 

Skönt

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122
Hej!
Skönt att Ellen är frisk nu, men jag förstår din oro då hon blir förkyld. Det måste ha varit en hemsk upplevelse att ens barn är så sjukt då det föds.

Douglas föddes 22/1 och då låg han på rum 10 i tolv dagar sen hade han hemsjukvård till den 19/2 då personal från neo kom hem till oss tre dagar i veckan.
Andra gången han låg där var ju då som sagt den 8/4 och då låg han på rum 8 (enkelrummet mellan 6-7 och 9-10)fast där låg han bara i 8 dagar för den 16/4 åkte vi hem på permis men direkt efter påskhelgen var vi tillbaka varje dag på undersökningar, men vi sov hemma.
Rum 8 tillhörde rum 6-7 så det var där vi "klampade" in då vi behövde något. Men, de enda föräldrar vi pratade med (förutom föräldrarna till Douglas nästkusin som också var där eftersom deras son föddes i v 29 den 7/4) var föräldrarna till en pojke med vattenskalle. Tror att han låg i rum 6 (eller var det 7 *fniss* minnet är kort).
Kanske såg ni någon i "fikarummet" som hade barnvagn med sig varje dag. Fast det är klart ni höll säkert inte till i det fikarummet vid rum 6-7 då vi var där för då låg Ellen fortfarande på andra sidan.

Går ni på neo-mottagningen eller endast till BVC? Vi gick till neo-mottagningen i några månader och nu nästa vecka igen ska vi dit igen. Det är med blandade känslor som jag kommer att kliva in genom dörrarna då.
 

Ja, det var

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyret bf 2/9
fruktansvärt att se henne vara så dålig. När hon sedan blev frisk kunde jag knappt förstå det. Det tog lång tid innan jag insåg att vi faktiskt skulle få behålla henne.

Ja jag vet vilka du menar, han låg i rum 7, fick permiss några dagar innan Ellen. Vi pratade också en hel del med hans föräldrar, hans mamma har varit här på fN också vet jag.

Fick du sova kvar i 8:an med Douglas? Jag och min man sov där en natt, men utan Ellen, de ville inte släppa iväg henne. Ja, sov och sov, det är väl lite mycket sagt... Vi var där en natt i alla fall.

Om ni var tillbaka efter påskhelgen och hade med barnvagn till fikarummet så tror jag att jag har sett er... Ja, det kan ju ha varit någon annan också för den delen, men jag minns att där var någon några gånger med barnvagn. Roligt att spekulera över... ;-)

Vi var på sista återbesöket på Neomottagningen för ett par veckor sedan, känns skönt att det är ett avslutat kapitel. Vi har tack och lov bara behövt komma tillbaka några gånger, det har mest varit BVC för Ellen.
Jag förstår att det är blandade känslor. Jag har mått jättedåligt av att komma tillbaka, speciellt första gångerna. Nu sist gick det bra och det var fantastiskt skönt att inte bryta ihop totalt och börja grubbla igen, som jag gjort de andra gångerna. Det känns äntligen som jag är över den värsta bearbetningsfasen, det gör inte lika ont längre. Hur känns det för dig med tanke på Neotiden?

Nu MÅSTE jag sova, annars går det inte imorgon, Ellen är *gäsp* morgontidig... ;-)
Kram,
Caroline
 

Artiklar från Familjeliv