Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

NÄL...

Skrivet av nyfiken
någon som haft sitt barn där? Vad tycker ni om deras neonatalvård?
Svar på tråden: NÄL...

Neo på NÄL

Skrivet av  Jenny med Linus 030603 (25+1)
Hej!

Min son låg på NÄL i ca 3 månader. Efter att ha legat i Gbg på avd. 316 i ca 1 månad.

Jag skulle kunna skriva en hel bok om deras avd.

Jag är väldigt besviken på 34:an.

Har du själv haft nått barn där? Vad tyckte du?
 

Hej Jenny

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (v 26+2)
För det är väl ni som låg inne samtidigt som våra barn? :)
Hur är det med er? Hoppas att allt är bra!

Ska genast kika in på Linus hemsida!

Kram
 

Hejsan Maria =)

Skrivet av  Jenny med Linus 030603 (25+1)
Japp det är vi som låg på Östra samtidigt som er.

Allt är bara bra med oss.
Hur är det med er?
Hur stora har Albin och Emelie blivit nu?

Kram på er!
 

Det är bra med oss :)

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Albin ska tyvärr opereras igen :( Han fick först operera in en shunt och sen ögonen och nu ska de operera huvudet. De misstänker att suturerna vuxit ihop för snabbt tack vare att det varit svårt att ställa om shunten ordentligt.

Emelie väger nu strax över 6000g och är ca 60cm och Albin väger ungefär samma men är ca 65cm.

Vi hörs :)

Kram
 

vad var du besviken över?

Skrivet av  nyfiken
vad var det som inte var bra? jag har hört blandade erfarenheter från Näl. nu blir jag nyfiken, vill du berätta?
 

34:an...

Skrivet av  Jenny med Linus 030603 (25+1)
Kan ju berätta lite..

Jag trodde dom skulle vara lite mer kunniga eftersom dom har haft avd. så länge. En del i personalen visste inte hur man hanterade apparaterna.

Jag hade knappt nån mjölk kvar när vi kom till NÄL eftersom det hade vart väldigt jobbigt. Jag ville ju ändå liksom försöka hålla den kvar så att min son skulle kunna få suga när han var mogen för det.
En sköterska skrattade åt mig och sa här kommer du med dina små droppar. Och en annan sa att du kan sluta om du vill du behöver verkligen inte fortsätta längre (hon nästan tvingade mig att sluta kändes det som) och hon visste att jag ville försöka hålla den kvar.(Båda var min sons PAS)

Min son hade en stomi och den kunde dom inte sköta så bra. Dom gjorde det som är absolut förbjudet ett flertal gånger nämligen tejpa runt påsen så den skulle sitta.

Jag och min sambo är unga och därför blev vi dåligt behandlade. Jag märkte ett annat par som fick tvillingar och var yngre än oss och dom blev åxå dåligt behandlade.
Jag pratade med en mamma som var ett antal år äldre än mig och till henne sa de att man skulle sova tillsammans med barnet nån natt innan man åkte hem men till oss så sa dom att man skulle sova där en vecka.
Jag menar det ska inte spela nån roll om man e 20 eller 30. Alla ska behandlas lika.

Dom spelade mycke på känslor.
Dom kom in en dag och sa att dom hade dåligt personalläge över helgen och ville att jag skulle sova över där över helgen åxå. Så sa dom att gör det för Linus skull.
Jag sov inte där hela tiden p.g a av att vi vart i Gbg och min sambo mådde väldigt dåligt.
Han mår inte bra av att vara på sjukhus.

En läkare sa till min sambo att jag är ju här 365 dagar om året. Det är ju hans jobb, han har valt det!

En sköterska var nära att ge Linus salt istället för socker. Okej det är väl kanske inte så farligt men tänk om det hade vart helt andra saker..

Det fanns några sköterskor som var jättebra, som är guld värda.
Linus PAL var också jättebra.





 

apparaterna...

Skrivet av  nyfiken (har själv varit där)
jag antar att det var en del semestervikarier över sommaren. att alla inte kan alla apparater är inte så konstigt! men det fanns väl alltid van personal tillgänglig för vikarier och er att fråga?
jag tror att man som mamma i ett sådant här läge är man extra känslig och det är väl inte alltid personal tänker på det tyvärr...
 

NÄL!

Skrivet av  anette och nils
Hej
Jag känner att jag bara måste skriva om avd 34 på NÄL. Vi vistades där i två månader sommaren 02. Vi tyckte att det var toppen! En duktig personal som tog hand om både oss och vår lille son på bästa sätt. Vår kontaktsjuksköterska ordnade så att vi fick samtal med "vår" läkare varje vecka och det fanns alltid någon till hands när man var nere. Personalen stöttade oss på bästa sätt och uppmuntrade oss att ta lediga stunder utanför sjukhuset och att åka hem emellanåt. Har du funderingar och vill veta mer från en som är väldigt nöjd så hör av dig!
[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv