Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Neoavdelningar

Skrivet av Nyfiken gul
Vila ställen finns det gemensamma erfarenheter ifrån och vad är era erfarenheter? Funkar alla neoavdelningar bra och/eller vad har ni saknat?
Svar på tråden: Neoavdelningar

Mina erfarenheter

Skrivet av  Pr med Tindra och Vidar
har legat på Uppsala, Barnkliniken i 8 v och sedan Gävle i 8v. Har i princip bara positivt att säga, underbar personal som både tar hand om barn och oss föräldrar på bästa sätt. I uppsala bodde vi på sjukhuset så där lärde vi känna andra föräldrar vilket var oerhört positivt, i gävle bodde vi hemma så där var vi mer själva och lärde inte känna nå andra föräldrar.
 

Jag har erfarenhet av ..

Skrivet av  Therese
Lunds neonatal och Jönköping Ryhov. Det var skillnader men änd mycket likt. Lund uplevde jag ge mitt barn mer lugn o ro, inga störningar i rummet utan man kunde till största delen av dygnet höra en knapp nål falla i något rum brevid. *ler*

Mer avstängt från andra barns kuvöser i Lund, jag kände att vi fick mer privatliv i Lund.

Renligheten var större i Lund, både hos personal och regörning av säng o dyl. Jönköping var det mysigare peronal + att i Jönköping finns det ett boende för föräldrar brevid neonatalen i sjukhuset. Det var helt fantastiskt. I Lund bodde jag på ett patienthotell en bra bit från sjukhuset, mycket jobbigt.

I Lund var det mysigare pumprum än i Jönköping, i Jönköping är det som båsar för kossor, *skrattar* lite stelt och inget kul alls.

Det var lite skillnader och jämnförelser. *ler* Kommer nog på mer om jag tänker efter, men nu så är jag så trött....

Men är mycket nöjd med båda avdelningarna.
 

Mina erfarenheter!

Skrivet av  Carina med Isabelle (23+2) och Angelica (26+5)
Har varit sammanlagt ungefär 9 veckor på Akademiska sjukhuset och där var det väldigt bra. Personalen var kanon.

Har också varit drygt två månader i Västerås, där trivdes vi inte alls. Mycket beroende på att de var så fixerade vid mamman, till och med psykologen sa att det bara var mamman som var viktig barnets första tid. Hon ansåg att pappan skulle vara ute och jobba för att kunna försörja familjen. Den synen överensstämmer inte alls med vår.


Slutligen var vi också två månader i Örebro och där trivdes vi väldigt bra. Helt underbar personal.
 

min erfarenhet

Skrivet av  Annika +2prematurer
Min dotter -95 min son-03 födda på Karolinska jag är nöjd .Nu var det ju lite snyggare,förut -95 var neonatalen i källarnivån.
Nu har dom den på vån 02 ljusare och finare.
En del läkare är kvar,ändel är nya men rätt nöjd ändå.
Min dotter låg 10veckor på ks sen flyttade hon till dåvarande st:görans barnklinik.Det var väl ok,där var hon 5v.
Min son var 9v på ks sen flyttades han till Danderyd,båda gångerna fick vi vänta på en plats som skulle bli ledig 2-3 veckor,det var ganska jobbigt att vänta man visste inte när man kom om det skulle ske idag imorgon .Men en dag kom det hade 2½ tim på mig att förbereda mig och min son.

Men efter allt är jag ganska nöjd med båda gångerna.
 

Våra tvillingar delades på

Skrivet av  Janet
Vi låg med ena vår tvillingpojk på Huddinge Sjukhus neo, och den andra för operation på Astrid Lindgren. Så var det de första 11 dagarna, sedan fick vi alla vara på Astrid Lindgren. Det var i och för sig bra på Huddinge (förutom kuratorsamtalen som gav noll), men oerhört påfrestande att åka taxi mellan sjukhusen för att vara hos båda (och samtidigt försöka få igång mjölken genom att pumpa). Tiden räckte inte riktigt till. Dessvärre var det helt fullt på Karolinska så det gick inte att ordna flytt :-(((
 

Uscha!

Skrivet av  Nyfiken gul
Vilken mardrömssituation att behöva dela på sig så där.

Tack för alla svar. Kul att se att de flesta verkar nöjda med den vård de fått. Hoppas de som har negativa erfarenheter har talat om det för respektive avdelning så de har en chans att bättra sig.
 

Artiklar från Familjeliv