Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon här inne..

Skrivet av Therese
Som har barn som opererats uder tiden på neonatalen? Vad och hur har det gått? Var behövde ni åka till annat sjukhus?
Hur stora (vikt, vecka)

Jag har en dotter som opererades två ggr under vår tid på neontalen, duktus och NEC när tarmarna sprack.

Vi låg på Barn C i Jönköping men åkte till Lund för operationen.

Hon var c:a 3½ vecka (född v 27 så c:a v. 30) Hon vägde 1200 gram. Andra operationen när tarmarna sprack hade hon inte gått upp i vikt eller så eftersom det gjordes Akut endast 5 dagar senare efter första OP.
Svar på tråden: Är det någon här inne..

Albin opererades 2 ggr...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...när vi låg på neo. 10/9-03 så opererade de in en shunt i hans huvud. Han var då i vecka 36 (alltså ca 10 v gammal) och vägde ca 2,2 kg.
Han var tvungen att vänta tills han vägde ca 2 kg för de shuntopererade inte mindre barn.

När han var fullgången så opererades hans ögon. (ROP). Det var ca en vecka innan vi blev utskrivna och han vägde ca 3200g.
 

Oj..

Skrivet av  Therese
Ja det är så jobbigt detta med operationer, man står handlös som mamma i en sådan situation. Man vet att det måste göras, men man kan inte på något sätt påverka eller ingripa utan man känner sig helt utlämnad.

Vad skönt att allt har gått så bra ändå.

Många kramar fråm mig Therese
 

Rasmus operationer...

Skrivet av  Mia m Rasmus (o Alfons) v 25+3
Hej!

Rasmus opererades första gången ca 2-3 v efter födseln, alltså i v 27-28 för ductus. Han vägde då lite över 900 g.
Andra operationen var i v 33 för ROP (ögonen), tredje op (också ROP) minns jag inte när det var, fjärde op (också ROP) när han skulle varit 5 dagar gammal (korr ålder). Under denna tid vägde han mellan 976g - 2350g. Den sista operationen (ljumskbråck) gjordes när han var 1,5 mån korr ålder. Då vägde han ca 3655g.

Den första operationen gjordes på Astrid Lindgrens Barnsjukhus och då låg Rasmus på Karolinska Sjukhusets neoavdelning. När han gjorde ROP operationerna låg han på Huddinge Sjukhus och blev transporterad med ambulans till Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Den sista operationen gjordes när han kommit hem så då åkte vi in med honom och sov på sjukhuset över natten (också ALB).

Alla operationer har gått bra men den värsta var ljumskbråcksoperationen. Rasmus mådde inte bra efteråt så han fick morfin mot smärtorna och ville inte alls äta utan var bara ledsen och otröstlig.
Vi behövde dock inte stanna mer än två dagar (en natt) på sjukhuset så det gick bra i alla fall.

Det var lite om Rasmus\' operationer.

Ha det så bra och kram från oss!
 

Hej..

Skrivet av  Therese
Oj! Vad jobbigt, ja det är ju så egenterligen kunde man vara utan dessa erfarenheter.

Det är ändå skönt att operationerna har gått så bra ändå. ROP operationen skulle vi också ev. fått göra men vi behövde inte det för allt återställdes eller vad man nu kan säga. Det var skönt.

Duktus operationen kände jag var lite läskig, jag kom ihåg när vi fick träffa kirurgen att det första jag tittade på var hans händer. Tänk om han skulle ha två dasslock och börja operera min lilla 1200 grams dotter. Men minns att de var ovanligt små och smidiga för att vara å en man. Då kände jag lustigt nog lugn.

Ja jag bara babblar på. *ler*

Kram Tillbaxs...
 

Ductus

Skrivet av  Pia m Tindra och Vidar (24+1)
opererades när våra tvillingar var ca 2 v (födda v 24+1) och vägde runt 700 g, då var man inte kaxig.. men det gick bra. Går nu och väntar på en kallelse till ljumskbråckop för Vidar (litet bråck) som förh vis blir av snart....
 

Artiklar från Familjeliv