Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Maria m. Emelie&Albin

Skrivet av Li bf. 24/6
Tack för svar! Vad otäckt för er med Albins hjärnblödning! Har läkarna någon aning om ifall den kommer att påverka honom i framtiden? Jag är väldigt dålig på alla sådana där medecinska termer så förklara gärna med enkla ord. Hur länge måste han ha sin "shunt"? Vad var det du skrev om hans ögon?

Okej, nu slutar Fröken Frågvis för idag...
Kram
Svar på tråden: Maria m. Emelie&Albin

Hej igen :)

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Ja..hjärnblödningen var ett stort (och fruktat) bakslag. Eftersom den var så stor ( grad 4 och det är den största) så visste inte läkarna om han skulle klara sig. Läkarna säger att han antagligen fått en skada (cp-skada) men det går inte att förutse hur stor. Vi har levt med den ovissheten i 7 månader och det är fruktansvärt jobbigt!

Shunten kommer han antagligen ha hela livet men han ska operera in en ny när han är i 8 års åldern och då kollar de om han fortfarande behöver den.

Ögon operationen var en laseroperation. Blodkärlen i ögonen har inte vuxit färdigt hos prematura barn och risken finns att de växer på ett felaktigt sätt. Men jag är inte så insatt i vad de gjort egentligen. Jag har ju fått det förklarat för mig men det var ett tag sen ;)

Det är bara att fråga på...jag svarar så gott jag kan :)

Kramar
 

Ojoj

Skrivet av  Li bf 24/6
Ja, framtiden får väl utvisa vad som har hänt eg. Men tänk också och minns alla mirakelhistorier vi hela tiden ser och hör omkring oss! Och han lever ju åtminstone och ser ut som en lycklig liten grabb - det är ju huvudsaken!

Har ni nu efter 7 månader märkt några stora utvecklingsskillnader mellan Albin och Emelie där ni tror att hjärnblödningar spelar in? Jag menar, barn kan ju samtidigt vara väldigt olika och utvecklas i långt olika takt, så allt är ju inte tecken på skador heller... Lite svårt att veta va?

Ta hand om er alla!
Kram
 

Oh ja...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Han är ett litet mirakel :) Dessutom så otroligt glad och charmig!
Man märker ganska stora skillnader tack vare att Albin inte klarar att hålla upp huvudet medans Emelie är jättestabil. Eftersom hans huvud växte väldigt mycket under tiden innan han fick shunten så är det ju inte så konstigt.
Annars har de legat ganska lika...

Kram
 

Hej Maria!

Skrivet av  maria37_m.Anna född v.23+2
Vad kul att träffa på dej på det här snacket också. Anna hade ju också en grad4:a hjärnblödning och efter 13 månader, drygt, så märks det ingenting på henne. Hon får gå till en sjukgymnast och neoläkare ca 1 gång/månad föra att kolla det inte blivit några förändringar. Hon följer utvecklingen precis som en 9 månaders (som hon egentligen skulle ha varit om hon inte hade haft så bråttom ut).
Kram
 

Hej :)

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Vad underbart att Anna utvecklas som hon ska :)
Vi har inte märkt så mycket förutom stabiliteten i huvud och nacke (som jag skrev om ovanför).

Däremot så står inte Albin i knät när man håller upp honom...det gör Emelie. Båda två har börjat greppa sakerna i babygymmet istället för att bara slå på dem. Emelie började nog med det 1-2 veckor innan Albin.

Vi var hos sjukgymnasten förra veckan och hon tyckte han kändes mjuk och fin. Hon tyckte att han kanske var liiite stel i höger fot men sa att hon måste träffa honom många fler gånger innan hon är säker.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv