Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Maria med Emelie&Albin

Skrivet av Csilla
Hej! Så är du en landsman med mig. Kul!

Vilken tur att du inte åkte då! Jag brukar titta in då och då på er hemsida och kolla era småttningar. De är så gulliga.

Lite om Kristina. Hon är 18 månader nu. Hon blev shuntopererad när hon var tre månader gammal i Lund. Det gick bra, shunten har inte (peppar, peppar) strulat sig hittils. Vi går på kontroll en gång i halvåret.

Hon har dålig syn pga näthinneavlossning. Hon blev laserbehandlad flera gånger. Men hennes syn blev bättre med tiden.

I början var det så att hon kanske skulle få ngn form av cp skada pga hjärnblödningen. Som tur är läkarna ser inte ngt konstigt på hennes motorik. Men man kan inte helt utesluta ev. skada än. Hon är för liten. Därför brukar jag läsa mkt på barn med cp skador fast det var länge sedan jag skrev där. Och jag brukar kolla snacket för synskadade barn också men man känner sig utanför eftersom vi har inte ngn diagnos.

De säger att hon är sen i utvecklingen, huvudsaken att hon utvecklas hela tiden. Den lilla tjejen har en en enormt drivkraft. Hon är inte still en enda sekund när hon är vaken. Hon är mkt social och gillar att umgås med folk.

Hon kan inte gå själv än, hon går när vi håller hennes händer eller ut med möblerna. Hon älskar att klättra eller gå i trappor. Vi går på babysim med henne, hon älskar vatten.

Med maten har vi beskymmer. Hon äter bara min. mängden, man kan inte tvinga henne. Hon går upp i vikt, vi kämpar och kämpar.

Annars är hon en mkt bestämd liten dam. Hon visar klart vad hon vill.

Hur är det med er?

kramar
Csilla

Svar på tråden: Till Maria med Emelie&Albin

Hej!

Skrivet av  Cissi med Julian 031020
Jag laste din historia nedan och var bara tvungen att lasa hur det ar med Kristina nu! Hon verkar vara en pigg och kry tjej sa jag hoppas att allt kommer att ga bra aven i framtiden! Kan inte ens forestalla mig hur det maste ha varit i Ungern! Tur att det loste sig bra nar ni kom till Helsingborg!
stor kram
 

Hej Csilla

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
När jag tänker efter har jag nog sett ditt nick på barn med cp-diagnos för ett tag sen. Brukar oxå vara där inne och läsa men skriver inte ännu.

Albin har ju gått igenom liknande saker med hjärnblödning och shuntoperation. Han är ju så liten ännu (5 mån korr) så vi vet ju inte vilka skador han fått men läkarna pratar om CP skador.

Än så länge märker man inte något på honom...visst han ligger efter Emelie men dels så kan det ju skilja mycket på två barn och sen har han ju varit så mycket sämre än henne och inte haft tid och träna.

Vi går på sjukgymnastik för att träna Albin att hålla upp huvudet. Det går bättre och bättre.

Kramar
 

Ja, det är jobbigt

Skrivet av  Csilla
att vänta och se. Man försöker med allt för att hjälpa barnet. Jag läste och sökte mkt efter information på nätet ang. hjärnblödning. När Kristina var 8 månader gammal, var vi på Move&Walk i Nässsjö. Läkarna såg inte ngt på henne men ändå ville jag visa för en konduktor också. Det kändes bra.

Sedan för inte så länge sedan har jag hittat en länk på nätet från Ungern "Dévény speciális manuális technika" . Om du kan ungerska kan jag maila adressen till dig.

Albin är för liten för att avgöra vad som kan förväntas. Det kan hända mkt. Hjärnan har en bra läkningsförmåga.

Kramar
Csilla
 

Maila den...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...gärna till [email protected]
Min ungerska är långt ifrån perfekt men jag kan fråga min pappa eller bror om hjälp.

Kram
 

Jag har mailat *IMT*

Skrivet av  Csilla
:-)
 

Artiklar från Familjeliv