Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av ECMO-mamman
Hejsan!

Har precis hittat hit. Ett sånt här snack har jag letat länge efter. Skönt att det äntligen blev till. :-)

Jag har en pojke född -97 som fick svårt mekoniumaspirationssyndrom (blödningar i båda lungorna, dubbelsidig lunginflammation, kollapsade lungor, ductus, förstorad lever och blodförgiftning) , troligtvis pga stress under förlossningen. Han är född med akut snitt och hade 1 i Apgar när han föddes. Läkarna gav oss först inget hopp om att han skulle överleva. :-( Hans lungor kollapsade när de försökte få igång hans andning. Han vårdades först 1 dygn på KS Neo och där gick han igenom alla behandlingar dom har. Sedan flyttades han till St Görans BIVA. 1½ dygn gammal lades han i ECMO. Han behövde "bara" ligga i ECMO i 3 dygn men låg sedan ytterligare en vecka på BIVA innan vi fick flytta upp till 74:an. Vi blev kvar på 74:an ytterligare lite drygt en månad, pga att han matvägrade. Sedan blev vi utskrivna men efter 3 dagar hemma fick vi läggas in igen för han hade fått stopp i gallgångarna som biverkning till ECMO:n. 2½ månad gammal fick vi äntligen ta hem honom för gott!

Idag är han 6½ år och är en pigg och glad liten kille (fortfarande underviktig, trots att han inte längre matvägrar, annat än i perioder när det blir jobbigt). Han går i skolan och trivs. Nu när det ställs större krav på honom har vi märkt att han har problem med koncentrationen, det sa dom på BIVA att vi kunde vänta oss iom att han har en liten fläck i hjärnan. Han har också vissa problem med motoriken. Han har astma och inhalerar varje dag. Men förutom dom småsakerna är han FRISK och han LEVER! Jag är såååååå stolt över min ECMO-baby som gjort så otroliga framsteg, trots den mycket dåliga starten. :-D
Svar på tråden: Ny här

Hejsan!

Skrivet av  H
Ett snabbt hej från en annan ECMO-mamma. (RS-virus i Mars 2000, 9 dagar i ECMO) Visst är de mirakelbarn!
Måste rusa!
Ha det gott!
/HANNA
 

Välkommen!

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyret bf 2/9
Hej!
Vilken enormt tuff start din lille kille fick, härligt att höra att han klarat sig så bra!

Min dotter (snart ett år gammal) hade också allvarlig mekoniumaspiration, men det blev dock inte lika många komplikationer som för din som. Hon var sövd och låg i respirator ca en vecka, första dygnet talade läkarna om att ev lägga henne i ECMO, men tack och lov slapp vi det. Hon låg nio dagar på Neo-IVA och sedan ytterligare en vecka på en vanlig Neo-avdelning innan vi fick komma hem. Idag verkar hon må bra och läkarna tror inte att hon kommer få några men av den jobbiga starten.

 

hej

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9
och välkommen. Vad står ECMO för?
Kram
Helene
 

Förkortningen

Skrivet av  Thea
ECMO står för Extracorporeal Membrane Oxygenation och är en maskin som fungerar som en konstgjord lunga. Läs mer på
http://www2.ks.se/go.wiz?doc=1049553&sid=
 

tack

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9
helene
 

Hej!

Skrivet av  Thea
Välkommen hit! Jag har också en ECMO-baby (diafragmabråck)!
 

Hej & välkommen!

Skrivet av  Maa
Vi har en son som också fick mekoniumaspirationssyndrom, men kryade på sig väldigt fort - från att ha varit sjukast på BIVA på Astrid Lindgren när han kom in, var han ett dygn senare friskast och fick åka tillbaka till Sachsska och neo där. Efter fem dygn där blev han friskförklarad och vi blev hemskickade. Det gick faktiskt så fort att vi inte riktigt hann med, vi blev liksom inte rädda förrän i efterhand...
Så det är väldigt intressant för mig att läsa det din son varit med om, för det kunde ju så lätt ha varit vår historia.
Men jag känner precis igen det där med att allt annat verkligen känts som småsaker - han lever ju, det verkar inte som att han fått några men, och klarade han att ta sig igenom den där första levnadsveckan, så går nog det mesta annat.
Men mig påverkar sonens födelse fortfarande - jag är inte "klar" med den (tre och ett halvt år sedan). Jag hade en väldigt jobbig läkperiod efter akutsnittet och fick sedan ledvärk under sonens första år, som gav med sig efter avslutad amning. Nu har jag tyvärr råkat ut för värk igen efter en trafikolycka, och det gör att jag fått större behov att älta även det här.
Jag såg att du svarat på min fråga här nedanför, tack för det!
 

Artiklar från Familjeliv