Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andra barnet

Skrivet av Gravid igen...
Hej på er!
Är så glad för vårt barn ska få ett syskon om allt går som det ska (tar ju inget givet nu för tiden). Jag har mer och mer börjat tänka på neo-tiden med vår son. Även om det var en väldigt omtumlande tid så hade vi det väldigt bra på neo. Personalen var jättebra, uppmuntrade oss att sköta om vår son men fanns ändå där som ett tryggt stöd. Vi hade även hemsjukvård ett tag efter att vi kommit hem.
Eftersom det var vårt första barn så är det ju det jag kopplar ihop med BB-tiden. Nu är jag rädd för att jag kommer att känna mig övergiven då pyret tittar ut. Det lär ju inte bli någon "inskolning" på neo utan slussas hem efter någon timme eller max någon dag på patienthotellet!
Hur har ni andra upplevt tiden direkt efter förlossningen med ett barn efter ett "neo-barn"?
Är det bara jag som är rädd för att åka hem direkt med ett nyfött barn? Vill alla andra bara hem och få vara familj?
Svar på tråden: Andra barnet

Åh, jag känner precis tvärtom... :)

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyran bf 6/9
Hej!
Jag har ingen aning om hur det kommer kännas med nästa barn än, så den biten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Men vad olika det kan vara! För jag är fullkomligt livrädd för att något ska hända denna gången också, så att Pyran också behöver vara på Neo. Jag är jätterädd att allt ska gå åt skogen igen... Vill inget hellre än bara få vara tillsammans och lära känna varandra. Jag tyckte det var jättehemskt att behöva vara skilda åt när min dotter var på Neo. Men det kanske till viss del beror på att vi har lite olika erfarenheter av Neo. Vi fick ingen hjälp, inget stöd och vi blev definitivt inte uppmuntrade att ta hand om vår dotter, snarare tvärtom. (Vi fick sura blickar och konstiga frågor om vi t ex tog upp henne mellan mattiderna...).
Du kanske kan skriva ett brev och lämna till personalen på förlossningen, BB eller patienthotellet där du berättar hur du känner och att du vill ha lite extra "inskolning"? Hoppas att det löser sig och att det kommer kännas bra när nästa bebis kommer!
 

Jag...

Skrivet av  Therese m Simon 030423 & knytet bf 15/10
...känner lite lika som du. Väntar barn i oktober om allt går som det ska och är jätterädd så klart. Tankar som du beskriver har slagit mig också. Jag går hos en kurator nu faktiskt och tog upp just det sist jag var där. "ska jag få ta med mig den där hem? Nu på en gång? Hur klarar jag det helt själv?" Och sen är jag lite rädd att bli nonchalerad lite eftersom man redan har ett barn och förväntas kunna allt. Samtidigt som man vet ju att det är så det ska vara... Får man föda i "rätt" tid den här gången så tror jag att jag kommer tycka bebistiden blir väldigt kort, eftersom man fick lite extra med förra. Många tankar och funderingar är det och jag är glad att jag går hos kurator och pratar av mig. Ett tips till alla!!

Kram Therese
 

Samma funderingar

Skrivet av  Defenitivt hemlig nu
Jag har ganska nyligen testat positivt och funderar redan över hur det ska blir när (om?) syskonet föds. Jag är rädd att bli behandlad som en omföderska som förväntas veta hur saker funkar med nyfödda. Hallå! Jag har aldrig ammat! Hur gör man? Hjälp! Vad gör man med naveln? Va? Ska ni inte skicka bebben på varenda undersökning som finns för att vara säkra på att det inte är något fel på h*n?

Samtidigt så vill jag bara hem och få vara med om allt det där som jag missade förra gången. Slippa sjukhus, få vara ensam med mitt barn och min familj.

Fast det är många månader kvar tills dess, och jag vågar inte riktigt tro på att jag ens kommer att komma så långt.
 

Är där snart..

Skrivet av  Yamina & Nora & BF 25/6
...födde 5 veckor för tidigt sist. Nu är jag en vecka ifrån min BF. Eftersom jag snittades sist och hade inga som helst värkar så är jag som en förtsföderska i kroppen. Där för tänker jag ta med mig mina gamla journaler till förlossningen. Jag är inte så rädd att bli hemskickad tidigt för jag tror att det kommer att kännas skönt att slippa vara dr för länge däremot så vill bli behandlad som en förstföderska under förlossningen.Jag kan ju återkomma med en rapport när den lille är ute.
Tycker inte att du ska oroa dig. Går du dessutom förbi den tiden då din första föddes kommer du känna dig säkrare och säkrare. Så kände jag mig iallafall. Det är så skönt att veta att det inte kommer en fågelunge ut utan en bebis med hull.
 

Känner som du...

Skrivet av  Annika m Harald dec-02 & bf 3/7
Harald föddes 021225 i v 30+6, 1840 gr och 41 cm lång. Tiden på neo (5 v)var positiv och ganska odramatiskt och vi fick massor med hjälp och stöd och uppmuntrades från allra första början att ta hand om honom. Under hemvårdstiden på knappt två veckor gick det ganska smärtfritt att gå över från sond till helamning. Nu har jag gått 38+2 och det känns jättemärkligt att jag (enl viktuppskattnings-UL) skall föda ett barn på nära 4 kg! Jag kommer definitivt att tala om för personalen på BB om jag känner mig det minsta osäker över något och jag förväntar mig att få hjälp och stöd. Bara en sådan sdak som att lägga ett fullgånget barn till bröstet! Trots att amningen kom igång jättebra genom att jag pumpade och trots att jag helammade Harald tills han var 8 mån så kan jag känna mig lite orolig just över "sugkraften" hos en fullgången...
 

Artiklar från Familjeliv