Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efterkontroller?

Skrivet av Elins mamma
Har ni fått gått på några efterkontroller via neo läkarna efteråt? Jag kan känna att jag önskar att de fortsatte ha mer koll på min dotter efter allt detta för att upptäcka följder i tid. Nu hör vi ju till vanliga BVC och de har ju ingen info alls om detta, även om vi så klart har berättat för dem. Känns liksom för lite med "bara" vanliga läkarundersökningarna där. Speciellt nu när nästa läkarundersökning är först i skolan, och det är ju 5 år dit!
Svar på tråden: Efterkontroller?

till 3 år

Skrivet av  Pernilla med Hanna 15/3-00 (v28+2)
Hej

Vi fick gå på efterkontroller på barn tills Hanna var tre år. Först sa de att hon skulle kollas till 1 1/2 med det blev sedan förlängt till 3 år.
Det har varit jätteskönt att ha dessa kontroller som följde BVCs schema fast i korr tid (f v28).

Nu har hon haft få, eller knappt några, problem så i efterhand kanske det inte behövts, men det vet man ju inte.
Det var lite sorgsamt när jag insåg att det var sista gången vi gick till "hennes" läkare, mest bara för att det känts såååå tryggt att alltid ha någon man kan lita på. Och att det kollas noga.

Fast så hade vi lite (eller jag då *s*, stissig prematurmamma) att den studie hon är med i förlängdes och hon kommer fortsättas att följas upp mycket nogrannt till dryga skolåldern. Det kommer inte slinka genom några "fel" där lät det som när de beskrev vad som skall göras framöver.

/Pernilla med Hanna (8 veckor på neo)
 

Artiklar från Familjeliv