Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

33:ans föräldraförening söker...

Skrivet av Therese m Simon 030423 & knytet bf 15/10
...föräldrar till barn som inte har fötts för tidigt, utan av andra anledningar varit på neonatalavdelningen i Falun, eller bor i Dalarna nu och känner att dom vill vara med och dela med sig av sina erfarenheter. 33.ans föräldraförening är en relativt nystartad förening och den riktar sig alltså inte bara till prematurföräldrar. Vi tycker att det är viktigt att de som inte har ett barn som fötts för tidigt också kommer med och kanske kan stötta och hjälpa andra i samma situation. (och självklart få träffa andra att ventilera sina erfarenheter med) Än så länge är vi bara föräldrar till prematurfödda barn och vill gärna att vi ska fortsätta att vara den förening som vi tänkt oss, alltså en för ALLA föräldrar som haft barn som vårdats på neonatalavdelningen.
Är du intresserad så hör gärna av dig! Vi kommer att komma igång med våra träffar nu efter semestrarna, läs mer på vår hemsida: http://www.kanalen.org/vitidiga/ffpfb/dalarna/

Mejla annars vår sekreterare direkt om du vill veta mer: [email protected]

Ha det så bra i solen! /Therese

Svar på tråden: 33:ans föräldraförening söker...

ååå vad bra

Skrivet av  Elins mamma
att ni vill ha med föräldrar som inte bara har premisar. När vi låg på neo och premis föreningen kom var inte vi välkomna alls på de träffarna. Kändes som att "alla" gick där utom vi..... Synd att man inte bor i dalarna då.... :-)
Lycka till med föreningen
 

Ja...

Skrivet av  Therese m Simon 030423 & knytet bf 15/10
...Det verkar som vi är rätt ensamma om att ha en förening som är till för ALLA föräldrar. Prematurföreningar finns det ju några stycken, men inte en som vänder sig till alla som varit på neo, så där är vi ensamma faktiskt. Tyvärr så tycker dom flesta som varit på neo endast några dagar att dom inte har så mycket att komma med, men jag försöker ändå få dom att förstå att det har dom visst!! Ingenting är ju som det ska när man får barn som sedan behöver vård på en neonatalavdelning. Tror att även dom skulle få ut något av att prata med andra som varit med om liknande. Har förstått att "ni" lätt kommer lite i skymundan... Och föreningen är till för att kunna påverka vården för våra barn som måste vårdas på neo, så där har ju även icke-prematur-föräldrar lika mycket att säga till om! Hoppas att detta kan ge något napp i alla fall, synd att du inte bor i Dalarna som sagt. Bor du långt här ifrån också? (förstår om du inte vill svar på det)
*kram*
 

långt är det

Skrivet av  Elins mamma
bor i en söder förort till Stockholm, så det är en bra bit till Dalarna.... Men jag hoppas verkligen att ni får napp! Det är klart att man på något sätt känner att man inte är lika mycket neo förälder om man haft barnet på neo bara någon dag, jämfört med föräldrar till premisar. Men man har nog i stort samma oro, och som du säger är ju inte föräldraskapet som det ska under tiden på neo. Själva var vi på neo i 14 dagar, så det var ju liiitee lägre än de flesta fullgångna. Men mycket beror nog också på vilka komplikationer ens barn hade på neo, kan jag tänka mig....
 

Jag har legat på 33:an med...

Skrivet av  ak m Jacob 19 mån o. Loke 16/4-04
båda mina pojkar. Först i dec-02 och nu senast i april-04. Båda har haft nyföddhetsgulsot och legat under lampa. De har ju inte varit svårt sjuka men vill ni ha mig med så är jag kanske intresserad =)
 

Gärna!!!

Skrivet av  Therese m Simon 030423 & knytet bf 15/10
Det är precis en sådan förälder som du som vi vill ha med! Det spelar ingen roll att det "bara" var gulsot, ni har ju ändå varit på en neonatalavdelning! Och föräldrar till barn som hamnar där måste se att inte alla är jättesjuka, utan några precis som dina, kanske bara behöver sola lite. Reaktionerna vi fått hittills är att "oj, har alla varit SÅ dåliga, eller SÅ mycket för tidigt födda" osv, osv, och då blir det som att dom inte känner att dom hör dit om du förstår vad jag menar. Du är VARMT välkommen! Hör av dig till Jill, föreningens sekreterare genom mejl eller telefon, så skickar hon lite information till dig. Hoppas vi ses!

/Therese
 

Hej! Vi var också där.....

Skrivet av  Elins mamma
27 Nov- 21 Dec. -02!
Min flicka Elin är född med hjärtfel och en extrakromosom så vi var kvar där i nästan en månad.
Jag borde ju komma ihåg er... var ni kvar länge?
Elin låg mest på sal 3.
 

tillägg: oj samma nick som ovan,byter till

Skrivet av  Maria m.Elin
.
 

Hej!

Skrivet av  ak m Jacob 19 mån o. Loke 16/4-04
Jacob låg oxå på sal 3, den längst ner. Vi låg där eller rättare sagt Jacob låg där 16-20 dec. Mitt minne är kort tyvärr och så har jag amningshjärna just nu ;-) så tyvärr kommer jag inte ihåg er. Jacob låg i sängen längst ner, närmast fönstret och låg som sagt under sollampa. Sista dagarna hade vi BB-permis så vi kom bara ner för matning och vägning. Jag låg aldrig på 33:an med Jacob, hade enkelrum på BB så vi, pappan och jag, bodde kvar där. Kul iaf att vi var där samtidigt! Jag kommer nog att komma på vilka ni är så småningom!
 

Elin låg i sängen bevid.......

Skrivet av  Maria m.Elin
*s*, men mitt minne funkar som en teflonpanna......Man är väl lite extra stressad o förvirrad i den situationen också.
Har dock ett svagt minne av en kille i sängen brevid som solade, och vi skojade om att han hade skapligt stora fötter som han låg och viftade med.Jag är lång o smal med rött hår.
Hm, det är märkligt,man får en speciell känsla för de andra föräldrarna/barnen man träffat på neo, och även om jag inte minns er så är det lite roligt. Lycka till o kram från oss.
 

Stora fötter.... =)

Skrivet av  ak m Jacob 19 mån o. Loke 16/4-04
Det låter verkligen som min kille. =) Stora pedaler hade han verkligen! Han var stor min kille, vägde 4373 gram och var 52 cm lång. Blev ju extra tydligt på 33:an att han var stor.
Vi borde ju ha setts där iaf! =)
Hur är det med er Elin nu?
 

det är fullt ös

Skrivet av  Maria m. Elin
på Elin. Hjärtat är opererat,det fungerar bra, hon går förfullt och vi använder tecken som stöd till tal för henne det är sååå gulligt när hon tecknar med små feta fingrar..., hon är cool,och mina fördomar försvinner en efter en....
Jag har mailat sekreteraren i 33:ans föräldraförening och anmält mitt intresse, minns hur många frågor o funderingar jag hade när Elin föddes,hade varit bra att få prata med någon då som varit med om liknanade.
Vi kanske ses på någon träff om du också går med?
Jag måste ju kolla hur stora fötterna blivit.......
 

hi hi...

Skrivet av  ak m Jacob 19 mån o. Loke 16/4-04
ja vi ses nog. Och fötterna kommer inte att göra dig besviken. ;-) Han drar numera stl 25 i skor, inte illa för en 1½ åring! =)
Kul att höra att det är bra med Elin!
Kram!
 

Hej. jag vill gärna vara med.

Skrivet av  Maria m.Elin
Blev lite rörigt här nu, har svarat längre ner till ak.med jacob.....
Vi var på 33:an en månad i Nov-Dec -02.
Min flicka hade hjärtfel och downs syndrom.
Hon har nu opererat sitt hjärta och mår bra,det är full fart,pust! Jag kan gärna gå med, kanske kan jag ev.stötta någon i liknande situation.
 

Vi var där

Skrivet av  Nahna m. Eddie 03+bf3/2
några dagar när Eddie var nyfödd, han är född med VACTERL association. Sen var vi in på 33:an var 3:dje vecka för att kolla saturation, fram tills han var 6-7 månader. Vi bor i Rättvik.
 

Nahna och Maria med Elin!!!

Skrivet av  Therese m Simon 030423 & knytet bf 15/10
Ta och mejla eller ring till Jill, föreningens sekreterare så skickar hon hem lite info till er. Vore jättekul om ni var några stycken som kom med nu till hösten när vi kör igång igen. Jätteroligt att ni svarade på min lilla efterlysning! Varmt välkomna ska ni vara till 33:ans föräldraförening och hoppas vi ses!
/Therese
 

Therese o Simon

Skrivet av  Marie O Rasmus
Hej vännen!!!
Jag och Jonas är in till Norrtälje och shoppar ENSAMMA!!!!
Vi ska nu åka och äta lunch.
Ville bara skriva hej och säga att vi saknar dig och Simon!!
Hittade ett internet cafe i stan och kolla mailen i 15 minuter.
Kolla Rasses fina bild på infot.... Många kramar från mig
 

Halloj!

Skrivet av  Therese m Simon 030423 & knytet bf 15/10
Vad roligt att höra från dig. Och vad skönt för er att få komma iväg ensamma ett tag. Vilken jättefin bild det var på Rasse. Dom är då riktiga solstrålar våra pojkar! Nu får tiden gå snabbt så ni kommer hem och vi kan ses igen, känns som en hel evighet sedan...

Kram tebax om du läser...