Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

personalens jobb

Skrivet av fundersam
Jag skulle aldrig vilja jobba med neonatalvård! Vilken berg och dalbana det måste vara för personalen. Vilken styrka de har (de flesta) som orkar ta oss föräldrar i våra kriser. Våran son föddes 10 veckor för tidgt på Huddinge men transporterades till KS. Hans liv hängde på den sköraste tråd som gick att få. jag beundrar verkligen personalen som lägger så mkt egna känslor och omtanke om vårat lilla barn. Vår son hade stora bekymmer redan när han låg i magen i mig. men han blev dock en ganska pigg krabat så han blev överflyttad till huddinge igen. Tyvärr släcktes min sons ögon för gott 7 veckor efter födseln pga tarmvred och neck. men jag hyser största beundran för personalen på KS som fick ta min stora sorg och stöttade mig i min värsta stund på jorden, men även läkare och personal på Huddinge gjorde ett fantastiskt jobb, just då såg jag det inte så, men med lite distans på det hela så är jag så enormt tacksam för de 7 veckorna som jag fick med min son. Jag fick lära känna honom och han var min lilla kämpe. men jag förstår inte hur personalen orkar...
Svar på tråden: personalens jobb

Ja

Skrivet av  Hanna
det är nog ett väldigt angagerande jobb med mycket känslo stormar..... Jag var missnöjd med personalens snack i början då min dotter var sjuk pgr av mediciner jag var tvungen att ta, men när de förstod hur det låg till så svängde det rejält. Men visst gjorde det ett jättejobb! Vi var ju bara där i två veckor men det var några andra barn där som var jätte sjuka och fick hjärt o lung räddning etc när vi var där, och personalen ställde verkligen upp och fanns vid föräldrarnas sida hela tiden etc.

Det är nog ett fantastiskt roligt, och ett otroligt jobbigt arbete! Men lyckan när det går bra är nog fantastisk!

Ledsen att ditt barn inte klarade sig. Din lilla ängel vakar över dig hela tiden, det är jag övertygad om. Änglar finns alltid hos oss!
 

Hej fundersam

Skrivet av  Flerbarnsmamma o en av sjuksköterskorna på neo,KS.
Tack för ditt fina inlägg. Jo, nog är det påfrestrande att jobba på neo, många gånger undrar man vad det är man håller på med p.g av den stora psykiska påfrestningen.
Men sen kommer man ihåg vilken gåva det är att få lära känna alla dessa tappra små (och förstås - deras föräldrar) och hur underbart det kännas när det utvecklas positivt och man känner att man behövs.
Det är nyttigt för oss vårdfolk att läsa er föräldrars inlägg och se era synpunkter för att kunna ge bästa tänkbara vård o omvårdnad. Därför kikar jag in här då och då.
Kram dig o din lille ängel.
 

orolig

Skrivet av  2 barns mamma varav en *ängel*
Orolig och lite rädd blir jag faktiskt när jag tänker på neo, jag och min man tänker försöka på nytt så småningom. Men visst går tankarna att, fixar man en ev neo-tid till?? Rädd blir jag när jag tänker på utgången som blev. men som jag morskar upp mig med att det föds barn i samma vecka och även mkt tidigare som klarar sig galant, vi hade oturen att vår son var så sjuk, och maximal otur....
kan det hända igen? Man ska väl aldrig säga aldrig.
fast ska man hamna någonstans när man är nyförlöst så är det just ibland sådan personal som "kan" och orkar ta en och ens barn.
fast jag är rädd, rädd för utgången, rädd för ev neotid och all den press som blir på övriga medlemmar i famlijen. jag sa just till min man idag att, tänk det är över 2 månader sedan våran son dog och vi var i stockholm lika länge, men tiden i stockholm kändes evighets lång medans de här 2 hemska månaderna bara flugit i väg. Jag saknar min son så mkt, att få hålla och prata med, se hur arg han kunde bli och se hans kämparglöd...
Kramar
 

beklagar

Skrivet av  Elins mamma
att ditt barn inte klarade sig, men grattulerar till att ni fick ha honom hos er i två månader! Han vakar över er från sin plats där uppe!
 

Ett tips...

Skrivet av  Linda m Melvin & Noah
innan vårt barn-igen kom så tog jag tag i min rädsla & bad att få komma upp till Neo KS.
Gick in i den salen som Melvin låg i & mötte min stora rädsla.
Det var rent ut sagt SKIT-jobbigt, men kändes bra efteråt..

kram.
 

Hej hej

Skrivet av  Florence bf 26/11
Blev nyfiken då jag såg att du jobbade på Neo! Det skulle jag också vilja göra när jag är klar ssk! Började du där direkt? Kan du rekommendera att man gör så eller var tycker du man ska ha jobbat innan? Hur trivs du med jobbet och arbetsvilkoren?
 

Hej Florence

Skrivet av  Flerbarnsmamma o sska
Visst kan man jobba på neo som nyutexaminerad syrra, det är mer individuellt huruvida man passar/klarar av det etc. Intresset är viktigt! Sen är det bra att vara ordentligt påläst betr.vätskebalans/sjukdomar hos för tidigt födda och nyfödda barn. Ett plus är att ha jobbat tidigare med sjuka barn och deras föräldrar. Jobbet innebär också att stötta föräldrar i kris förutom att ta hand om deras sjuka/för tidigt födda bebisar.
Det är ett väldigt psykiskt påfrestande jobb och ofta mycket stressigt. Men samtidigt otroligt givande, utvecklande och intressant!
Roligt med fler som är intresserade av neonatalvård, fråga gärna mera. Har du långt kvar på ssk-skolan?
 

Hej igen!

Skrivet av  Florence bf 26/11
Jag har ett år kvar, men kommer att ta examen ett halvår senare eftersom jag snart ska få mitt tredje barn själv! Har mest jobbat inom äldreomsorgen hitills, och med barn med särskilda behov i barnomsorg och skola. Jobbar nu som uska på sjukhus (sommarjobb) och det är ju lite mer sjukvårdstränande och väldigt intressant tycker jag! Funderar på om man kan få göra sin praktik i termin 6 på Neo? Det är ju en elektiv praktik, men tar ni bara emot dom som går VUB?
 

Kan bara hålla med dig!

Skrivet av  Jessica
Min son är född drygt 6 veckor förtidigt. Vi var på KS i en vecka och flyttades sedan till Danderyd. Men all personal som vi träffade och tog hand om sonen var helt underbara. De hade tid för hela familjen, de lyssnade de kramades och de bara var där alldeles i närheten för att svara på frågor och skratta tillsammans!
 

Artiklar från Familjeliv