Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svara ärligt om ork och glädje...

Skrivet av Blivande sladdismamma?
...är så sugen på en trea fast att barnen numera är självgående och vi har njutit av att inte ha barn att passa på fester, få dem att sitta kvar i barnvagnen, för att inte tala om alla vaknätter och matvägran...

När sladdisen kommer, njuter man då av att de börjar äta själv och kletar ner hela köket-eller blir man smått vansinnig för att det börjar om igen?

Får en känsla av att jag skulle unna mig att se det mysiga i allt strul om det börjar om-vilket jag inte kunde se när jag hade två blöjbarn samtidigt för tio år sedan...då fick jag ju inte ens gå på toa eller duscha...nu finns ju syskon som kan hjäälpa till.

Sedan inser jag allt strul det skulle innebära!
Semestrar? TV-program! Barnvaktsbehov igen...

Snälla skriv precis som ni tycker...både positivt och negativt...
Svar på tråden: Svara ärligt om ork och glädje...

OJ.........

Skrivet av  Regina m.3
Det skulle kunna bli hur långt som helst!

Du verkar ändå ha småbarnstiden i ett färskt minne!
Visst är det mysigt med en liten en gång till.
Men det är precis så som du själv skriver.

Jag tycker att det jobbigaste har varit att försöka få ihop rutiner/intressen som ska passa alla.
Gå på bio eller bowla är ju inget man gör med en bäbis eller ettrig/sjövild 2-åring.

Nu har ju vi ingen som vi direkt kan anlita som barnvakt hur som helst,så det blir ju så gott som alltid så att en av oss vuxna gör något med dom stora, medans den andra är med lilleman.
Rätt så tråkigt faktiskt....
Nu är ju småbarnstiden inte så lång...
Men den känns det när man är mitt upp iden.
Och själv vill jag inte missa för mycket av dom stora barnen.

Storasyskonen hjälper nog till,men dom är ju rätt så mycket ute och flänger med kompisar oxå.
Så räkna inte med att få gå ifred på toa/duscha allt för ofta iaf.

Jag blev nog smått vansinnig när lilleman började kleta i sig maten själv.
Tycker inte att det är "gulligt".
Tänkte ofta:Åhhh,jag orkar inte en gång till....
Men nu har jag vant mig vid det oxå.

Gå på stan och handla ifred är ju ett lyxgöra...

Men å andra sidan,så är dom ju rara gullungarna!
Tänk när dom kommer upp i sängen på morgonen och kryper ner under täcket hos dig med sin varma knubbiga barnakropp,mmmm....

Läste nånstans nyligen att man håller sig yngre om man får barn en gång till lite senare i livet.
Kan ju ligga nåt i det.
För inte går man ju till pulkbacken och åker för sig själv när barnen har blivit stora.
Men med en sladdis så!
Åhhh,börjar längta efter snön när jag tänker på det!


 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Blivande sladdis-mamma
Det kändes precis som jag ville ha det-ärligt!
Du känns rätt lik mig i argumentationen också...
Hur gammal var du när du fick din sladdis?
 

Jag var...

Skrivet av  Regina m.3
20,22 och 30 när jag fick mina barn.
Så jag är väl inte direkt lastgammal?
Många som skaffar sitt första vid 30 ju!

Men det är ju inte det som gör det,utan just det där att man har fått lite självgående barn och nu börja om igen med småfolk och allt vad det innebär.

Vår sladdis föddes ju dessutom med läpp-käk-gomspalt och det har varit lite extra pyssel med honom just därför.
Mycket operationer och resande till sjukhus för det op.inte här hos oss.
Han hade oxå kolik som bäbis så...
Sen är han ju en vilde av dess like!
Phu,men nog så go´!
 

Positivt

Skrivet av  Mamma Mu
Jag är nog den som mest tycker att det är "gulligt" när de grisar ner halva bordet. *s* Ser mest bara fördelarna,kanske för att det här nog är sista gången. Ville såå gärna dra ut på bebistiden och tycker att lilldamen blivit stor alldeles för fort. (hon fyller 3 i januari)
Syskonen avgudar henne och hjälper även till att sköta henne. Känns oerhört lyxigt att bara ha ett litet barn,de andra barnen har kommit rätt tätt. Så att ta med sladdisen känns för mig som inga problem.Vare sig jag ska handla eller fara på finmiddag.

Kommer ju inte på nåt negativt...nåt finns det väl,men jag kommer helt enkelt inte på vad. *s*

 

Tack!

Skrivet av  Blivande sladdis-mamma
Hur mådde din kropp av att få barn sent i livet...men jag får för mig att du är rätt ung-under 35?
Kanske har man mer ork då.
Hoppas att jag skulle låta som du efter mitt sladdbarns entre´.
 

Var 30

Skrivet av  Mamma Mu
när yngsta föddes. Kroppen har inte tagit stryk mer än att jag är tjock o fet. *s*
 

Inte bara positivt.....

Skrivet av  EOL
Men ÖVERVÄGANDE positivt. Precis som du så hade vi två barn tätt. Det var blöjbyten barnpassning välling nattvak och sjukdomar HELA tiden.
Med sladdisen har ALLT börjat om på nytt. Skillnaden nu är att det är EN liten och FYRA stora.
Jag har försökt att njuta , till och med av vaknätter, kladdande och blöjbyten. FÖr det går så HIMLA fort. Nu har sladdisen redan hunnit bli tre- och värsta trotsen har tagit vid. DÅ kan man ibland bli väldigt trött, speciellt om trettonåringen går i gång med totalt tonårstrots OXÅ.

Men mest av allt ÄR det positivt, fast man ibland är supertrött. Men det kan man vara med två stora barn oxå tror jag
 

Tack!

Skrivet av  Blivande sladdis-mamma
Tycker egentligen om småbarnstiden himla mycket...och den går fort...
Kanske är det bara "separationsångesten" över att aldrig mer ha små barn som är beroende av mig. Nu har jag kämpat för att få de stora oberoende och när det lyckas...då borde jag väl inte börja om med det ansvaret?
 

Varför inte....?

Skrivet av  EOL
Börja om alltså !
Jag måste erkänna att jag har samma känsla som du ...att ALDRIG mer ha småbarn FAST jag har en treåring, så den känslan kanse man aldrig blir av med.
Jag håller just på att övertyga mig själv om att vi inte ska ha fler barn (maken tycker det räcker med tre) ....
Men det går lite trögt *S*
 

Hej EOL!

Skrivet av  Blivande sladdis-mamma?
Jag har aldrig haft känslan att "det räcker" "nu ska vi inte ha fler"-då skulle det nog vara enkelt.
Jag har alltid velat ha fler...jämt...nästan dagligen...jag bara försöäker resonera med mig själv om att det inte är förnuftigt...jag har nog gjort mitt....kanske?
Nu har jag och mina systrar varit väldigt sjuka när vi väntat/fött barn, så jag funderar också på om det är värt risken...att mina barn blir moderslösa bara för att JAG längtar...när jag kan nöja mig med två?
Om barnet dessutom är mycket handikappat kanske jag inte hinner med mina stora barn alls nästan...men samtidigt vet jag att man delar sig i tusen bitar för att få allt att funka och det skulle även gå med ett handikappat barn...men just det att maken kan bli ensam med tre små...nej...nu blir jag negativ igen!

Tack för att du är så positiv!
 

Man kanske ....

Skrivet av  EOL
SKa vänta på barnbarn i stället.....
*S*
Kramis :-)
 

Positivt

Skrivet av  mian och Oliver
Vår lille sladdis blev planerad efter en oplanerad grav som blev ett missfall. Vi hade bestämt att vi inga fler barn skulle ha och levde våra liv som föräldrar till fyra tonåringar med allt vad det innebär.

Vårt liv som småbarnsföräldrar igen känns fantastiskt rolig. Vi njuter fullständigt av vår sladdis och jag tycker inte att det finns någon nackdel. Våra tvillingflickor har från början varit med och tagit hand om Oliver och tycker att det är kul. Problem med barnvakter har vi inte heller eftersom de gärna passar honom.

Jag skulle kunna skriva mycket om det med risk för att bli långrandig.
 

Bara positivt

Skrivet av  Kat med Edwin 031231
Har Edwin som är snart ett år och jag bara njuter av honom ... även om jag längtar efter att få sova en hel natt (det är nog det enda som kan vara liiite negativt). Syskonen 9 och 7 år en klar tillgång.
 

Jag har svårt att se...

Skrivet av  Britta&Olivia
vad som varit negativt med vår lilla sladdis som vi kallar lyxbarnet. Det är som några skrivit helt annorlunda med två täta barn när man är ung. Nu är vi väl sammansvetsade som par och har mer erfarenhet och perspektiv på föräldraskapet. Det har varit den största skillnaden.

Däremot har vi försökt att inte använda de stora barnen (nu 13 och 14½) som barnvakter. De hämtar en dag på dagis varje vecka (för att de gärna ville).

Men Olivia (nu 2 år) trivs väldigt bra tillsammans med sina stora syskon och älskar deras kompisar. Så visst är de en stor tillgång trots att vi är försiktiga med att ge dem för mycket ansvar för ett beslut som vi vuxna fattat.

Bara positivt här egentligen....och så som någon skrev....man blir faktiskt yngre själv också.

Men självklart ska du tänka på din egen hälsa.

 

för mej-bara glädje

Skrivet av  eva m lasse,bf3/5
men det är 19 år mellan mina båda barn och visst var jag lite orolig över hur det skulle kännas att börja om på nytt. Men jag har bara njutit ända från gravs första dag till nu när han är 10mån. Allt är som nytt fast välbekant man har säkerheten hos en erfaren mamma och samtidigt känns allt sådär nytt och spännande som första gången. Nu ska vi få en till bebis i vår så då får man se hur det är att ha 2 små på en gång. Det är nåt som jag ju inte alls har nån erf av :-)
 

Ett barn är inget barn....

Skrivet av  Blivande sladdismamma?
...två är hur många som helst.
Det bevingade uttrycket yttrade en bekant till mig och jag tyckte det var såååå bra, för det visar verkligen hur det är att ha två små blöjbarn samtidigt...

För när den ena just har somnat, då vill den andra äta och sedan ska det bytas blöja samtidigt som någon vill leka med en...

När jag nu funderar på en sladdis, är det just det ljuvliga i att "bara" ha en som jag längtar till, eftersom jag hade 1 1/2 år mellan mina stora barn...
och de var både sovvägrare, matvägrare (bara den älsta) samt sjuka en hel del...
Men tänk om jag får tvillingar eller trillingar?

Lycka till med dina små...det är kanon för dem att ha syskon tätt...
 

Hej

Skrivet av  Lotta med Sandra
för våran del är det bara posetivt med en sladdis ,men visst kände jag som du att oj ska man börja om från början nu när de andra barnen är stora.
Jag njuter så av sladdisen,det posetiva är ju att man kan vila när bebisen sover,syskonen avgudar henne ,ingen svartsjuka som de var mellan de andra.
Storasyster gosar gärna med lillan ,vill tom sitta barnvakt :-).Inte så att man utnyttjar henne utan det är hon som frågar om hon får passa lillan tex om jag skall till affären,duscha osv.Men visst kan det vara jobbigt oxå..som du säger när trotset ,matkladdet kommer osv..men för min del överväger det mysiga .
ha det bra kram
 

hej!

Skrivet av  bittizen
jadu..jAG njuter som aldrig förr..iofs är wilma bara 2 månader..men vad gör vakna nätter å spyor=)..tror man blir mer tolerant med åren=),,däremot kommer jag inte ihåg att en bebis tog sådan tid..=)