Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undrar ang förlossning

Skrivet av Kakmonstret bf 8/2
Väntar min trea-en liten sladdis och eftersom det blir nästan 8 år sedan jag sist födde barn så undrar jag om kroppen "minns" hur det är att föda igen eller kommer det att bli som en förstagångsförlossning?

De båda jag har har kommit ut relativt snabbt,5-6 timmar men nu är jag ju aaaningen äldre och oroar mej för en maratonförlossning!

Hur har det varit för er andra sladdismammor?
Svar på tråden: Undrar ang förlossning

Min

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
BM sa till mig mig att med tredje barnet vet man aldrig hur lång tid det tar. Det kan både gå snabbare och ta längre tid än de andra förlossningarna. Och förstföderska kan man aldrig bli igen. Kroppen (och du) känner igen alla signaler. För mig var tredje förlossningen den absolut bästa. Skulle kunna göra om det hur många gånger som helst. Det tog drygt 4½ timme från första känningen och jag använde bara pyttelite lustgas när vi väl åkte till BB. Det var så underbart att känna varje fas i förlossningen. De andra barnen tog första drygt 9 timmar och andra tog 13 minuter!
 

Det vet man aldrig

Skrivet av  cammis
förstföderska blir man aldrig mer enl. min BM.

Min tredje förlossning var den värsta och slutade i snitt efter ca 1 dygn utan att jag öppnade mig mer än 4 cm, de två första var normala 18 resp. 10 timmar.
 

Skulle ju vara svar till Kakmonstret (imt)

Skrivet av  cammis
s
 

Hon var "trög" *s*

Skrivet av  EOL
De två stora tjejjerna kom dagen innan BF ... relativt korta förlossningar (inne på BB två timmar med den yngsta)
Så när sladdisen skulle komma.....
Sjukskriven för förvärkar från v 30 , uppmjukad och börjat öppna mig tidigt- massor av sammandragningar - förvärkar - så jag räknade med en snabb förlossning.
I stället fick jag gå 9 dagar över, fick försök till igångsättning men fick åka hem igen då det inte hände något- åkte in igen ett par dagar senare- men inte heller då ville hon ut (pinvärkar som var overksamma) - det hela slutade med att de tog hål på hinnorna - två timmar senare sattes dropp - två timmar efter det ökades droppet (gjorde i princip inte ont alls under denna tid) - DÅ hände ALLT! 45 minuter senare hade jag öppnat mig från 4-10 cm , samt krystat ut en KLIMP på 4580g.
Så liiiiite skillnad var det ju *S*
Lycka till :-)))
Har för övrigt också 8 år mellan tvåan och trean
 

Såhär:

Skrivet av  Triss
Första tog ca 8 timmar från att vi kom in på BB tills hon var ute. Gick, mer eller mindre, "by the book".

Andra (två år senare) slutade med akutsnitt för hon var så stor så hon sjönk inte ner om hon skulle och jag öppnade mig inte som jag skulle.

Tredje/sista (ytterligare tio år senare) gick snabbast, knappt 7 timmar från vi kom in på BB tills hon var född. Den förlossning som jag minns som mest "intensiv".
 

Sladdis här med

Skrivet av  Solsken 5/12
Jag vet inte riktigt hur det blir, men är också nyfiken. 9 år mellan mina.

Det känns som om kroppen vet precis vad den gör, men också att jag kommer att gå med pinvärkar ett tag..

Det är inte som en förstagångsförlossning, haft värkar sedan i lördags och har öppnat mig till 4 cm. Bara 6 kvar..

 

Oj oj oj... spännande!

Skrivet av  Louise med Josefine & 2 systrar
Fast det är "dagen efter" undrar jag hur det gick för dig med din sladdis! Hoppas att det gick bra, och att ni mår bra!
 

Så här var det för mej...

Skrivet av  Madicken & Elliot
1:an tog 12 timmar
2:an 6 timmar
och 3:an som föddes 8 år senare tog 6 timmar men hade han inte fasnat på vägen ut tror jag det hade tagit 4 timmar.
 

Min sladdis

Skrivet av  Gula nallen
Och mitt tredje barns förlossning var underbar jmf med de tidiigare man har varit med och vet vad som händer och det tog kortare tid ärn 1an omen längre tid än 2an vilket jag är tacksam för det var en störtförlossning.

Grattis och lycka till!!!
 

Och jag svarar...

Skrivet av  Mascot m. Kevin
Första barnet 24 timmar
Andra barnet 23 timmar
Tredje barnet 6 timmar

Går inte att jämföra mina förlossningar alls! Inte mellan tvåan och trean iaf. Drömförlossning helt klart! :)
 

Bästa förlossningen

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Har fött 3 barn.
* 1a -90 tog ca 16 timmar (på förl) med pinvärkar, urjobbigt
* 2a -92 tog ca 1 tim (på förl) urjobbig timme!
* 3a -03 tog ca 13 tim (på förl) allt funkade perfekt och jag hade full koll på värkar och krystning. Superduper!!!
 

Tack alla!

Skrivet av  Kakmonstret bf8/2
Intressant att läsa hur era "sladdförlossningar" varit!
 

Visst

Skrivet av  Ur-Mamma
minns den! Det var 7 år mellan mina förlossningar:

Nr 1: 3 timmar på förlossningen (totalt 5 tim)
Nr 2: 1 tim och 20 min totalt, men väl uppluckrad av vecors förvärkar.
 

Hmm...

Skrivet av  Amelie
Jag vet inte om du vill veta hur snabbt det gick för mig... Hon föddes hemma i köket innan jag fattade att förlossningen var på gång. Fast hon var bara mitt andra barn, och det sägs ju att andra barnet är snabbast.
 

Mittemellan :-)

Skrivet av  åj67 m Hanna-93, Malin-94 Ludvig -03
Första tog 8,5 timma på sig och andra tog 2,5 timma. Ludvig tog 5.5 timma på sig men så "bredsladdade" han ut och behövde lite orienteringshjälp för att hitta rätt väg ut. Jag tror att har man haft hyfsat snabba förlossningar innan så är sannolikheten större att det skall gå snabbt än att det skall bli en maratonförlossning.
 

Artiklar från Familjeliv