Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

syskon till sladdis?

Skrivet av Nina o ny på sidan
Hur tänker ni? När ni fått en sladdis funderar ni om sladdisen ska få ett syskon eller ska det vara ensamt förutom de stora?
Är i valet och kvalet? Ska sladdisen få ettt syskon är det snart dax att börja fundera, hon är nu drygt 1.5 år. De stor är 8 o 10 år. Jag ser ju hur mycket glädje de stora haft av varann och på något sätt vore det kul för den lilla att få samma sak.
Svar på tråden: syskon till sladdis?

Vår sladdis

Skrivet av  Cammis
får inget syskon, det får räcka så här. Mina stora som bara har 2 års skillnad har i princip aldrig lekt med varandra (pojke och flicka) de bråkar mest fortfarande trots att de nästan är vuxna, så inte är det säkert att det är glädje med ett syskon.

Usch vad det lät deprimerat, så är det inte menat.
 

Funderat likadant

Skrivet av  EOL med tre tjejjer 01,93 och 91
Men sladdisen har hunnit fylla tre under våra funderingar .Jag tycker att hon har väldigt bra kontakt med sina stora systrar så här blir det inga fler (planerat i alla fall *S*) Men visst blir hon lite ensambarn i vissa lägen , fast helt ensambarn blir hon ju aldrig
 

Ur mamma?

Skrivet av  EOL med tre tjejjer 01,93 och 91
Och ni andra "äldre" sladdis mammor. Hur funderade ni runt detta och hur är det när barnen är större?
 

Barn 15,13 och 7 år

Skrivet av  Anne med tre barn
Hej!
Mina barn är pojke, flicka, flicka. Jag funderade aldrig på ett syskon till henne när hon var liten, tyckte det räckte med tre barn. Nu när hon är större och vi åker iväg med familjen någonstans är det tråkigt att hon inte har någon jämnårig med sig som de större har. T ex har hon länge velat åka till Legoland, och det vill inte de stora barnen. Då hade det varit bra med ett jämnårigt syskon!
Hemma är det inget problem, hon har många vänner som hon leker med.
Men samtidigt är det en lyx att få göra saker själv med ett barn, har man två i ungefär samma ålder har man ju det jämt och inte bara vid en resa! Att gå på stan och handla gör jag t ex helst bara med ett barn, annars är det så jobbigt.
Jag ångrar mig inte, tror inte jag hade orkat med en till lika tätt som första gången. Känner att det räcker med tre barn!
 

Men för att åka till Legoland behöver man---

Skrivet av  Sara
...ju inget syskon...i samma ålder...Det går ju lika bra att ta med sig en kompis i samma ålder?
Bra mycket bätytre arrangemang än att "skaffa" ett syskon för att leka med vill speciella tillfällen som semestrar och så?

Vi var till Legoland i somras och är helt övertygad om att dina stora skulle tycka det var kul-de har rätt mycket anpassat för ungdomar där också...bland annat en karusell med robotarmar som man själv förprogrammerar och sedan gör de rörelser man själv vill efter modighetsgrad...
Gillar man att gå på grönan, är Legoland bättre för tonåringar i mitt tycke...
Spruta mer varandra med vatten, bergochdalbanor och en massa annat tonårsanpassat finns det, så ni kanske ska tänka om?
 

Jag blev helt oväntad...

Skrivet av  Madicken & Elliot
gravid igen. Vi visste inte vad vi skulle göra först men bestämde oss för att även få en fyra.

Nu känns det bara bra att Elliot också får ett syskon i nära ålder som tjejerna :-)
 

Funderar litet tvärtom

Skrivet av  Amelie
Jag har en stor och en liten, och nu känns det rätt vettigt att vänta litet med trean för att inte den stora skall känna sig utanför om de små blir alltför täta. Men egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll. Livet är långt, och när de är vuxna har åldern ingen betydelse längre.
 

Hm...

Skrivet av  Polly
jag är själv sladdis med två täta äldre syskon (bara 13 mån mellan dem). Jag har aldrig kännt mig utanför eller ensam. Har jättebra kontakt med bägge mina syskon även som vuxen, så det måste inte prompt vara två år mellan syskon för att man skall ha något gemensamt.
 

Skönt att höra

Skrivet av  EOL
Jag har funderat rätt mycket på det här
Maken har en femton år yngre lillebror + en bror som är två år äldre
Så man funderar mycket på hur det kommer att bli när mina tjejjer blir stora- jag tror att det blir som du säger . De är väldigt måna om varandra idag så jag hoppas det håller i sig
 

Har funderat

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
fram och tillbaka men det verkar som att vi nöjer oss med tre barn. Just nu är Linnéa ganska krävande. Kanske lite tidig trotsålder. En mycket bestämnd ung dam som blir rejält förbannad när hon inte får som hon vill. Dessutom har hon förkylningsastma som är jobbig höst, vinter och vår. Till det ska läggas att sonen har kommit i förpuberteten och han är inte rolig att tas med. Så just nu känns tre barn fullt tillräckligt för oss.
 

Fundering

Skrivet av  Elin med 3
Har två stora som är nära i ålder och visst är det bra. De gillar samma saker och har stor glädje av varandra. Visst är det frestande att skaffa ett 4e barn men nej, jag tror vi nöjer oss med 3. Kanske kan man bli avlastningsfamilj till en familj med en jämnårig så småningom och på det viset kan lillasyster få någon mer att knyta an till i sin egen ålder? Så går mina tankar just nu. Tål att fundera på.
 

Artiklar från Familjeliv