Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang inköpslista

Skrivet av Carmina v.33+6 bf 12/12
Sitter och funderar på vad vi har kvar att köpa. Vad är det nu man behöver från Apoteket, vilka salvor och annat?

I dag var vi och hämtade vaggan vi får låna (i Olofstorp, Madde, inte Gråbo, men det är väl i närheten? Känner mig verkligen som turist i de krokarna). Åkte till nya IKEA för att köpa skötbordet de inte har i Kållered, men det kändes rätt så rangligt så vi ändrade oss och tänkte köpa ett annat. Då hade de inte det heller, visade det sig. Så vi trängdes med halva Göteborg på IKEA en söndag till ingen nytta. Grrr... Nu är i alla fall vaggan hemma, alltid något!
Svar på tråden: Ang inköpslista

hmm

Skrivet av  .:caya m elvira & knytt v36:.
jag röstar på

inotyol
amningsnapp
amningskupor
alsollösning (eller var det klorhexedin? till att tvätta navelstumpen alltså)
barnolja

*^*kram*^*

jag röstar på

Skrivet av  Sara m Tilda01 o Ellen03, bf 12/12
*inotyolsalva
*barnolja - f ö väldigt bra att stryka på barnets stjärt redan från början. Barnbecken och bajset sedan går då mkt lätt att tvätta bort.
*ACO Tvättbalsam - till tvätt av stjärten efter bajsning.
Jag brukar ha enkla billiga tvättlappar (dom är mjuka o följsamma) som jag blöter och tar en liten dutt tvättbalsam på.

Till skillnad från caya här ovan så har vi bara tvättat navelskrupsen med vatten, vilket vi fått veta från "vårat" BB.
Och så rekommenderar jag amningsskydd (mot läckage) av bomull, tvättbara. Och ovanpå det ullinlägg (för värme, mot mjölkstockning.

Hihi

Skrivet av  Madde m Alexander & lillhjärtat BF 26/12
Okej, ja det är jättenära! Hängde en del i Olofstorp när jag var runt 14-15 år! :) Och har kompisar där ute med!

Trist med skötbordet, men skönt att ha fått hem vaggan!

Ni får inte glömma köpa inityol (fast den var med på "inte-bra" listan nyligen så KAN inte jag strunta i denna mirakelsalva....har iofs även för mig att det var pga tuben den inte var okej och inte pga salvan?)

Amningskupor (kan juh köpas på andra ställen med såklart)

Koksaltslösning i pipettform

Vaselin (vet inte om man kan använda det vita till termometern men det borde väl gå? Isf så köp bara det för det e toppen till bebisens ansikte när den kommer krafsa runt och få rivmärken av sina egna naglar sen! *ler* Smörjer man lite vitt vaselin i ansiktet så blir det inga rivmärken! :)

Termometer

En vanlig kräm till kroppen är väl inte fel heller´

Olivolja och bröstmjölk är dock det absolut bästa till irriterade rumpor! :) Men det finns juh inte på apoteket! *ler*

Kolla listan i senaste FoB-tidningen

Skrivet av  JennyS m Noa99 & julklappen
I senaste numret av föräldrar o barn stod det en lista med produkter som av olika grad är bra eller mindre bra för barn/vuxna. Bl a schampon, badoljor (i stort sett INGEN Natusan!) duschcrémer och jag tror salvor. Har inte trott det kunde vara så många som var "dåliga" -hela mitt sortiment hemma ryker!!!
Fast än så länge har inget hår lossnat, men ändå. Trist att produkterna inte pallar ett test.

Sen har du ju kanske amningsskydd till dig?
En nagelsax (Apotekets är bäst),
hm kommer nog inte på nåt mer just nu :0)
Ska själv leta efter ull-inlägg till bh:n för att förhindra ev mjölkstockning/förfrysning.

Lycka till, speciellt med skötbordsletandet!

Håller med

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 17/12
ovanstående vad gäller Inotyol salva, den är verkligen jättebra. Annars saknar jag inget, som inte redan står skrivet här...