Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andra föräldrargruppen igår.....

Skrivet av Stina v. 33+1
Igår var det andra gången av fyra och det var smärtlindring som låg på dagordningen samt vad man bör ha med sig till BB osv.
Mycket intressant måste jag säga, är lite inne på alternativ smärtlindring, är ju i vanliga fall sån som inte ens äter alvedon om jag inte absolut måste, kanske fyra gånger om året eller nåt.
Fastnade helt klart för akupunktur, det är något som jag känner att jag gärna vill prova, känns det som det inte fungerar så är det ju bara att ta loss nålarna igen och ingen skada skedd.
Jag hoppas på att klara mig genom förlossningen på värme, beröring, akupunktur och lustgas men måste ju självklart avgöra efter situationen så jag är även öppen för bedövningar som av bäckenbotten osv, vi får väl se.
Är det fler som börjat fundera på smärtlindrings metoder?
Jag är inte helt främmande till tanken på ryggbedövning heller men jag vill påverka barnet så lite som möjligt och bedövningarna kan tydligen påverka barnets hjärtrytm och bebisen kan känna sig lite medtagen också.
Vi får se.
Intressant var det iallafall och jag tycker att det känns skönt att få information och få möjlighet att ställa frågor, känna sig en aning förberedd.
Svar på tråden: Andra föräldrargruppen igår.....

Jag vill så gott det går....

Skrivet av  Madde m Alexander & lillhjärtat BF 26/12
....föda utan något som jag gjorde med Alex! Hinns det med denna gång så kan jag tänka mig bad/dusch och massage och jag har lovat mig själv att prova lustgasen oxå då den inte funkade sist! Men det är som sagt en fråga om tid, det KAN gå fortare än sist och då e det inte ens att tänka på! *ler*

Lite funderingar

Skrivet av  Allis
Jag har - alldeles för sent - börjat läsa en bok som heter Att föda utan smärta av Aline och Pierre Vellay. Hittills är den hemskt rörig och har få praktiska övningar (men ett evigt tjat om Pavlovs hundar) så jag har inget gott betyg på den än. Hur som helst så ska den handla om Lamaze och mycket mer ingående än vad bm lär ut.

Alltid lär man sig väl något tänker jag, i övrigt har jag inte riktigt bestämt mig för vilken smärtlindring jag önskar. Känner mig oerhört tveksam till att en läkare som kanske haft jour i tjugo timmar ska hålla på med en nål i min ryggrad :O/.

Ha ha...

Skrivet av  LottaH med Viggo 20 mån och v.33+3
Har faktiskt också precis börjat läsa "Att föda utan smärta". Hittade hänvisningar till den i Anna Wahlgrens baranbok. Jag tycker också den är fruktansvärd rörig och allt snack om Pavlovs hundar har jag också funderat över...
Kollade utgivningen och den upplaga jag har är tryckt i slutet av sjuttiotalet och förstaupplagan är från 1959 (!) så det är inte underligt att den känns lite gammal faktiskt. (För att inte tala om bilderna på födande kvinnor på slutet Oj oj oj)
Trodde att det skulle finnas mer riktiga övningar i boken, men hittilss tycker jag nog att övningarna var bättre beskrivna i Anna Wahlgrens Barnabok (Ett tips om du har tillgång till den istället) - även om den inte heller kändes helt "ny".

Jag kan rekommendera

Skrivet av  Marie & Lilla Innerst, bf 23/12
Jag vill också föda naturligt och inte använda smärtlindring som påverkar barnet.
Förra gången tog jag sterila kvaddlar - det ska jag göra igen! Det är sterilt vatten som sprutas in, oftast långt ner i ryggen men kan även sättas på andra ställen. Det sticker till rejält när de sätts, ungefär som getingstick, men smärtan släpper efter 15-20 sekunder. Sen tar kroppens egna endorfiner över och man har smärtlindring i 1-2 timmar. Man kan fylla på sterila kvaddlar hur många gånger som helst. Jag har för mig att jag tog 4 st senast.

Annars är det massage, värme, andning och fokusering som är mina räddningsplankor!

Funderar oxå på kvaddlar

Skrivet av  JennyS m Noa99 & Julklappen
Eftersom det är koksalt så är det ju bland det naturligaste som finns att spruta in i kroppen.
Sist tog jag bäckenbottenbedövning och klarade mig bra med den + lustgas tills krystvärkarna kom.
Jag behövde inte ens "fylla" på PCB:n så tydligen funkade det bra trots att 3 av 4 stick blev satta.

Sen vette sjutton när man väl ligger där och har ONT, det går som liksom inte att förbereda sig heller när det är första gången.
Man vill så gärna men när smärtan tar över ens vett o sans skriker man oftast efter allt möjligt
:0)

Jag vill också försöka...

Skrivet av  Lotta m Mikaela & *Lilleman* BF 18/12
köra utan, precis som jag gjorde m Mikaela, så långt det går. Får improvisera lite, känss det för jobbigt så rådfrågar jag BM då om vad för smärtlindring som kan kännas bäst just då....osv

Ja, jag funderar

Skrivet av  Malin med Vanja -02 + bf 17/12
oxå, jag tog epidural med Vanja, men det ska jag försöka undvika denna gång, värkarna stannade upp o det drog ut väldigt på tiden.
Akupunktur hjälpte mig lite med foglossningen förra gången, dock inte denna gång. Fick nålar satta när jag kom in till förlossningen sist, för avslappning, men de hjälpte så där. Varmduschen däremot, den var underbar, det ska jag ha mer av, o massage. Ska försöka ta det så naturligt som möjligt, kanske prova sterila kvaddlar, som Marie(lilla innerst) hade o tyckte var bra.
Visst funderar man, vi börjar ju närma oss!

samma här (lite funderingar)

Skrivet av  LottaH med Viggo 20 mån och v.33+3
Var också på föräldragrupp för andra gången igår och talade bl a om smärtlindring. Vi pratade en del om det här med att föda utan resp. med smärtlindring och det uppstod en del frågor om vad som var vanligast och så.

Jag tycker personligen att det kan kännas som om vissa tycker att man är en "bättre" Kvinna ju naturligare man föder och desto mindre (ingen alls) smärtlindring man tar. Själv ser jag det inte som något "misslyckande" att ta smärtlidring som erbjuds. Det är ju inte som att man får en guldmedalj för att man klarat det utan bedövning! Ibland kan det nästan kännas som en form av kvinnoförtryck kvinnor emellan att man är "bättre" för att man klarar det utan.
Jag tror att att det är bra att vara öppen för att testa olika möjligheter när man väl är på förlossningen. Har man "bestämt" sig för att köra utan bedövning och sedan måste kalla in hela arsenalen av sprutor och lustgas och akupunktur och petidin och vad allt nu heter så kanske man lätt ser det som ett misslyckande och får en negativ upplevelse av förlossningen. Om man sedan har bestämt sig för en viss bedövningsmetd och inte tar det när det väl gäller så spelar det ju heller ingen roll - men det blir i alla fall inte ett "misslyckande" (Som jag tror att många kvinnor känner)

Nu är det här absolut ingen kritik till ovanstående inlägg om smärtlindring - bara mina personliga tankar och funderingar. När Viggo föddes provade jag akupunktur, som jag inte tyckte hjälpte - men det kan ju bero på att jag var lite "skeptisk" innan nålarna sattes. Lustgasen tyckte jag var himmelsk! Den fick de stänga av mot slutet eftersom jag blev lite _för_ kär i den :) Tog även ryggbedövning, men kände inte att det tog ordentligt. Jag hade mest värkar frami magen. Men hade jag inte tagit den hade det kanske varit "värre".

Jobbigt att du känner så

Skrivet av  Marie & Lilla Innerst, bf 23/12
Vad tråkigt för dig att du mött så tråkiga erfarenheter i diskussioner om förlossningar.

Jag har aldrig upplevt det som någon kamp mellan kvinnor vilken smärtlindring de ska välja eller att det skulle vara mindre värt att välja medicinsk smärtlindring istället för alternativ.

Min erfarenhet är att det handlar om individuella smärttrösklar. Jag tar ingen bedövningsspruta hos tandläkaren heller, medan min man vill _ha allt_ bara han ska laga ett enkelt hål.

Tror kanske snarare att det är en trend i samhället, för 15-20 år sedan skulle kvinnor _kräva_ att föda smärtfritt - man stred verkligen på barrikaderna för detta och det var i det närmaste självklart att man i princip skulle vara heldrogad när bebisen kom ut.
Idag är vi mer fokuserade på upplevelser, vi åker på äventyrliga semestrar, vårdar våra kroppar på ett helt annat vis än tidigare och man blir heller inte stämplad som torrboll om man tackar nej till alkohol osv. Tror att detta leder till att fler kvinnor vill försöka föda naturligt eller använda alternativ smärtlindring snarare än att direkt tacka ja till medicinska bedövningar.

Oj, detta blev långt och svamligt men jag ville bara svara dig. Självklart ska alla göra sina val utan att känna sig förtryckt - det är ju vår självklara mänskliga rätt!
*Kram*

jag tror

Förstår dina tankar

Skrivet av  Lotta m Mikaela & *Lilleman* BF 18/12
Sist när jag födde Mikaela ( för snart 12 år sedan) så var det väldigt populärt att föda på ABC-klinik dvs helt utan smärtlindring. Alla i min mammagrupp skulle köra det utom jag. Jag ville ha varenda smärtlindring man kunde få, nästan...precis som du säger, det är ju inget VM!! Man är inte bättre mamma om man föder utan och varför lida mer...???

Det hela slutade med att jag inte fick en enda smärtlindring pga olika orsaker. Inte ens lustgas mer än 2 fjuttiga andetag medans de andra mammorna snabbt hade lämnat ABC-förlossningen (2 trappor emellan på samma sjukhus) och tagit sig till den "normala" förlossningen och haft massa smärtlindring av alla slag...*skratt*.

Så kan det gå. Därav har du även anledningen till varför jag skall försöka utan till en början. Tyckte att det var rätt ok faktiskt. Dessutom anser jag att det inte är ngn ide att man gör upp planer, det blir som det blir åndå....*ler*

Ja, jag håller

Skrivet av  MiaMaria m Josefin +Krabat v35
med. Varför ska det vara en tävling? Det är inte bättre att föda utan smärtlindring, bara jobbigare. Jag ska ta det jag känner att jag behöver. Har lite tankar på hur jag vill att det ska bli (se inlägg nedan). Vi får se på förlossningen vad det blir, eftersom man inte vet innan hur det kommer att kännas.

Aptrist med duktighetsnojja

Skrivet av  Allis
Den här duktighetsnojjan är ju helt befängd, det kan omöjligen vara bättre eller sämre att välja a, b eller c som smärtlindring. Jag måste tillstå att jag inte väljer utifrån bebisens perspektiv utan vad som kommer att passa mig. Ja, jag är egoist nu och tillstår det och tänk, jorden rasar inte samman för det haha. Det må vara naivt men jag resonerar som så att om det fanns några smärtlindringar som var direkt farliga för mitt barn så skulle de inte föreslås.

Att jag är skeptisk till epidural har inte med bedövningen i sig att göra utan att någon ska rota i min ryggrad. Om det dessutom skulle vara så att den personen nu jobbat ett helvetesskift och är jättetrött/stressad vill jag absolut inte att han/hon ska röra runt i min kropp.

Det måste vara upp till var och en vad hon vill ha för slags smärtlindring och det ska ju egentligen alla andra fullständigt skita i.

Varje kvinna

Skrivet av  Leeandra bf 23/12 *32+5*
bör ha rätt att välja den smärtlindring hon vill ha utan att känna att omgivningen har åsikter om det. Vill man inte ha något, så tar man inte något. Vill man ha allt, ja, då tar man allt. Jag vet ju bara vad jag själv vill och hur det kändes för mig, jag skulle aldrig drömma om att kritisera någon annan för dom val dom har gjort, alla är ju olika.
Däremot tror jag inte att naturen har avsett att kvinnor ska ha så vansinnigt ont när dom föder barn, men det är ju en annan sak...
Kram!

Min ambition är att

Skrivet av  Pikaboo
klara mig med lustgasen, den fungerade bra vid min senaste förlossning. Med de andra två barnen har jag haft en förlossning utan något alls, inte ens lustgas då det gick undan i krökarna och dottern föddes redan i inskrivningsrummet. Med äldsta dottern fick jag dels sterila kvaddlar och även en bäckenbottenbedövning. De sterila kvaddlarna var för mig en gräslig upplevelse men jag vet många som tycker att de är toppen, smärta och smärtlinding är ju så individuellt så man får prova sig fram tror jag. Men, jag misstänker att detta barn kommer lite "express" så jag greppar nog lustgasen och krystar på;=)

Stå-upp-epiduralen

Skrivet av  politisk vilde, 56 dagar kvar
ska tydligen inte ge samma problem som den gamla epiduralen, som man fick ligga ned. Detta enligt AuroraBM jag pratade med. Man känner fortfarande ett tryck nedåt under värkarna, vilket gör att man känner när man ska krysta och inte.

Annars tycker jag det verkar som ett vettigt resonemang, att man funderar på vad man vill och inte vill ha. Förlossningar är ju så vansinnigt olika så man vet ju inte alls hur det blir.

Under förra förlossningen

Skrivet av  politisk vilde, 56 dagar kvar
provade jag:
* varm dusch - jätteskönt
* varmt bad - jätteskönt, men värkarna drog igång som bara den i badkaret
* varma kuddar på magen - lindrade lite
akupunktur - kanonbra, särskilt den nålen som fick en att slappna av
* Petidin - man blir lite hög och vimsig, vilket var skönt då men jag kommer inte att ta det igen, vill vara klar i huvudet
* lustgas - helt fantastiskt, samt, efter alla dagar med pinvärkar, stå-upp-epidural (grät av lycka när smärtan försvann, en av mina skönaste upplevelser

Sen blev det ju snitt iallafall, och jag hade rätt ont efteråt med tanke på att jag hade haft värkar i flera dagar. Första dygnet fick jag morfinsprutor och Distalgesic, andra dygnet Distalgesic, men tredje dygnet klarade jag mig med bara Alvedon. Sen kunde jag trappa ned det ganska snabbt. Bästa smärtlindringen var dock att få sova ut, då kunde jag hantera smärtan på ett helt annat sätt.

omöjligt att veta

Skrivet av  sanna med dotter 02, bf 11/12
Håller med dig om att det är bra att tänka igenom före, men det är viktigt att inte hänga upp sig för mycket på det man tänkt för det är helt omöjligt att hur förlossingen sen blir. Jag var lite för inställd på att inte ta epidural tex. Fast jag insåg till slut att det inte fanns något annat val och det är jag glad för. Det var underbart. Det var faktiskt det enda tips jag kan säga att jag hade någon nytta av under förlossningen. NÄmligen att min svägerska sa "När du inte står ut längre, säg epidural till Tomas". Och det var precis vad jag kom ihåg och gjorde.

Jag hade akupunktur

Skrivet av  MiaMaria m Josefin +Krabat v35
förra gången, i kombination med lustgas och tens. Lite roligt med en nål i varje öra :) Vet inte hur mycket det påverkade, för efftkterna av lustgasen och tensen var ju mycket lätare att känna. Men jag ska satsa på samma nu också :)

Förra gången sa jag att jag ville försöka klara mig utan epidural. Det var lite tufft, men om jag hade klarat mig i två timmar utan så skulle jag nog klara mig i två timmar till. Sedan efter fyra timmar så kunde jag ju inte bara slänga bort allt jobb ;) Jag vill inte heller påverka barnet för mycket (eller utsätta mig sjäv för biverkningar). Det räcker med att bli torr i munnen av lustgasen och lite halvsnurrig ibland ;)

Förra gången

Skrivet av  Mia m. Felicia + bf 22/12
ville jag helst inte ha någon smärtlindring förutom lustgasen och akupunktur, men det slutade ju med både akupunktur, lustgas, ryggbedövning och diverse andra smärtlindringar => jag var rätt groggy.
Så denna gång hoppas jag kunna klara mig med mindre än så, fast det jag helst vill slippa är det värkstimulerande droppet.
Akupunkturen fungerade tyvärr inte för mig, blev bara irriterad på den där nålen de sätter uppe på huvudet, så den hoppar jag över denna gång. Däremot kan nålarna de satte vid fotknölarna efteråt, ha hjälpt när inte moderkakan ville lossna...

Just nu är jag så orolig över att det kan bli snitt så jag kan inte riktigt tänka på sånt...

Inte akupunktur

Skrivet av  Helena med Ida f/d -02 och v 35
Förra gången försökte de med det, och det fungerade inte, det gjorde bara ont. När inte moderkakan kom ut så försökte de med akupunktur, och det gjorde ont. De satte nålarna i lilltårna. Jag ryser än i dag.

Men annars har jag väl tänkt på att ha lustgas, vetekudde och om jag tycker det blir för jobbigt ryggbedövning, men det hoppas jag att jag slipper.

Kram Helena

Inte EDA

Skrivet av  Karinko bf 5/12
annars tar jag vad som helst. Har gjort ett ryggmärgsprov en gång och drabbades av post-spinal huvudvärk, en ovanlig biverkan som var JÄVULSK. Inget jag vill ligga med när bebben kommit ut. Så jag hoppas jag kan klara mig på andra metoder... men går det inte går det inte...

Jag har också...

Skrivet av  Molle -28 dagar
tänkt mig så lite smärtlindring som möjligt för barnets skull. Skyr precis som du smärtlindrande tabletter annars! Föredrar massage och varm dusch/bad som funkar väldigt bra på mig annars. Så det har jag tänkt mig under förlossningen också. Och så lustgas, men jag vill absolut inte ha epidural. Akupunktur kanske är ett alternativ också som jag inte har funderat på ännu...

Får se om jag kan hålla fast vid det här...

Jag vet

Skrivet av  Leeandra bf 23/12 *32+5*
vad jag vill använda mig av. Det är bad/dusch, massage och värme ( har en riskudde hemma ). Eftersom jag kommer att föda hemma så finns det heller ingen avancerad smärtlindring, men det är ju ett medvetet val. Hade jag velat ha EDA till exempel så hade jag ju fött på sjukhus.