Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arg o less *svammelvarning till den milda grad*

Skrivet av skorpan + 6 dar
Jag kanske är sur i onödan, inte vet jag men ja blir så less när min pappa tjatar om att han vill vara den som vi ringer först när barnet kommit. Bara hans ord "JAG ska va först att veta!" ringer i öronen o blir fulare o fulare..

Jag är nästan hundra på att det har o göra med att mina föräldrar är skilda o han är rädd att bli bortglömd eller känslan av att vara mindre värd än min mamma (fråga mig inte varför han känner så, han har aldrig fått veta nåt viktigt "second hand"). Att få nyheten EFTER mamma är det värsta som finns för honom tror jag men kan inte låta bli att reta mig på det. Finns inget att resonera om.. Han säger att min bror minsann ringde honom först o då säger jag att är det inte mer rättvist i så fall om ja då ringer mamma först? Men oj oj oj vad han går i taket då..... Så nu har ja visserligen lovat honom att ja ska ringa honom först (bara för att få tyst på honom) men kommer nog ändå ringa mamma först. Vi har pratat mycket under graviditeten och hon har varit ett stort stöd. Själv tycker ja inte att det ska behöva spela så stor roll, viktigast är väl ATT man ringer även om d e mitt i natten o att barn o familj mår bra!

Dessutom har han gått på under graviditeten med kommentarer som:

- Ni har väl inte gjort nåt dumt som tagit reda på könet va?

Vaddå dumt? Nej, vi har inte tagit redan på könet men inte för att vi tyckte det var dumt o nästan har jag fått lust att göra det bara för att!

- Få nu inte för er att ni ska göra nåt dumt som att föda hemma eller så!

Det där "dumt" igen - jag hatar det. Nej, ja ska inte föda hemma för ja e nog alldeles för feg. Vill ha tillgång till läkare o medicinsk utrustning om så skulle behövas.. Men ja förstår att vissa vill och FÖDER hemma.. Det verkar jättemysigt o allt sånt men inte för mig. Dessutom e d ju första barnet så ja rekommenderas väl inte ens det men bara för att han går på om d så blir ja så anti honom o föreläser om hur bra det är o att ja funderat på det till nästa barn.

Ja blir bara såååå anti! Nu ska ja lugna ner mig....
Svar på tråden: Arg o less *svammelvarning till den milda grad*

Vet hur det är...

Skrivet av  Zinkan bf 4/1
men då är det inte mina föräldrar det handlar om, och det är ju naturligtvis mer känslomässigt påfrestande.
Vi umgås med två par där männen är bröder. Svägerskorna är som hund och katt (milt uttryckt) och det är dessa två som tävlar om bäbisgunsten. Nu har den ena svägerskan gått så långt att hon vill att jag ringer direkt (!!), även om det är mitt i natten, trots att de har småbarn som kan väckas.
I rent vres och som protest har jag lagt in båda två i en "grupp" i min mobil och då kommer de att få SMS istället, liksom alla andra i bekantskapen...
Man får ju inte använda mobiltel. på sjukhuset heller, så vi får väl se när det skickas.... *hornen växer ut*
Hoppas det ordnar sig för dig!!!
 

Ja

Skrivet av  skorpan + 6 dar
en hel del kommer få SMS.. Bra uppfinning *S*

Kommer nog mer eller mindre att vägra svara på vem som ja ringt först o hoppas på att ingen frågar eller helt enkelt säga samma till alla o hoppas att de inte pratar me varann *S*

Ordnar gör det sig nog - tack för att du orkade läsa, d e ju bara d att man hetsar upp sig innan i onödan...

Kram på dig
 

Kram på dig!

Skrivet av  Madde m Alexander & lillhjärtat BF +2
Tycker inte alls du överreagerar, tror dock att saker man hör nu retar en ÄNNU mer än om man hört samma saker (eller liknande då) när man inte är gravid! Hormoner du vet? ;) Men jag skulle oxå reagerat på sådana kommentarer, men låt dom bara rinna av dig, du behöver nergin till att föda snart istället och sen ringder du den du själv VILL ringa först, inte den som kräver att du skall ringa honom/henne först! *kram*
 

Jo

Skrivet av  skorpan + 6 dar
du har rätt.. Man reagerar kraftigare nu bara för att men nu ska ja bara tänka på mig själv o sk*ta i alla andra ett tag... kanske ska ta en skön varm dusch snart o låta allt bokstavligt talat RINNA AV..

Duschen känns som min bäste vän nu för tiden *S*

Kram på dig o tack för att du orkade läsa allt svammel...
 

Stooor kram!

Skrivet av  Mysen med Louise 16/12
Förstår att han retar gallfeber på dej, jag blir irreterad bara av att läsa om tokigheterna!
Nä, jag håller med dej, ring din mamma först, hon som stöttat dej bäst under graviditeten. Och förresten, skulle han få reda på om han blir nummer två på att veta? Har dina föräldrar så bra kontakt?
 

Nej

Skrivet av  skorpan + 6 dar
han skulle nog aldrig få veta det. Dom pratar inte med varandra o bara han tror han e först så e han nöjd. Mamma skulle nog aldrig få för sig att fråga ens en gång om vi ringt nån annan innan...

Och jag skulle till o med kunna säga till mamma att skryter han med det (inte inför henne eftersom de inte pratar men inför andra för det kan ja tänka mig att han gör för stolthetens skull) så le för dig själv o låt han göra det! Och hon skulle göra det..

Tack för att du orkade med allt svammelgnäll... Antar att man hetsar upp sig mer än nödvändigt nu också när man bara går hemma o väntar o väntar o inte har nåt bättre för sig..

Kram
 

*Grrrr*

Skrivet av  @nn@ m Lopp@n +8
Åhh jag förstår hur du känner tror jag. Jag kan känna SÅN jäkla irritation öven min mamma. VARENDA gång vi träffats under graviditeten har hon frågat hur mkt jag gått upp i vikt!!! *suckar djupt* TOM när vi sitter och vakar över min döende morfar måste hon påpeka att jag har så stora lår!!! FATTA!!!

Där ett tag var jag så jäkla grinig på henne att jag funderade på att helt enkelt strunta i att ringa henne alls när Loppan har kommit...och i ren tjurighet låta syrran få veta först och att hon ringer mamma och meddelar....men så mjuknar man ju...det lär väl bli mamma man ringer till först ändå...

Men som sagt, jag förstår att du är irriterad! Men som du säger så handlar det nog om nått annat för din pappa egentligen. Jag menar att han får beskedet två-tre minuter hit eller dit kan ju knappast splanån roll...utan då snarare att det är att de är skilda och haninte vill, som du sa, bli bortglömd eller vara mindre viktig...

Kram pårä!
 

usch

Skrivet av  skorpan + 6 dar
vad irriterande.. Vikt hit o dit. Man går upp! End of story! Hur mycket eller lite spelar väl ingen roll.. Förhoppningsvis går man ju ner igen *S*

Man blir så störd över vissa saker men som du säger så mjuknar man o försöker hitta lösningar till slut...(ibland till förbannelse)

Jag försöker verkligen komma ihåg att det har med andra saker att göra för annars tappar jag väl helt tron på honom..

Tack för att du orkade igenom allt svammel *S*
Kram på dig!
 

Artiklar från Familjeliv