Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bvc-besök - deppigt

Skrivet av bigmouth med edith
idag på bvc påpekade sköterskan att edith fortfarande inte ökar så mycket i vikt som hon borde. hon väger nu 3690 gram (10 g mer än födelsevikten, hon tappade en stor del av den de första dagarna). på fem dagar har hon gått upp 90 gram, vilket är för lite enligt sköterskan. och det kanske det är, men jag vet inte vad jag ska göra åt det. edith äter var tredje timme, antingen ammas hon eller så får hon ersättning (ungefär 100 ml per gång). ibland får hon både och. jag har inte så mycket mjölk men är hon mer hungrig efter att jag ammat säger hon ju till och då får hon tillägg.
jag uppfattar min dotter som ett nöjt, lugnt och välmående barn, så jag blir jätteledsen när sköterskan insinuerar att vi ger henne för lite att äta.

det verkar inte vara så mycket action härinne nuförtiden, men kanske det finns någon som läser och kan kan ge mig råd eller stöd... tycker ni det verkar som om edith får för lite mat? är det en onormalt liten viktökning? vad ska jag göra åt den? börja väcka henne regelbundet och tvinga i henne mat?
jag är så trött på att känna mig som en otillräcklig mamma... :(
Svar på tråden: bvc-besök - deppigt

Inte dåligt!

Skrivet av  Kristina med Alma + bf 19/8-05 *på besök*
90 gram på 5 dagar är inte illa (spädbarn ska gå upp mellan 100-500g/vecka I SNITT), dessutom kan det ta upp till 3-4 veckor innan födelsevikten är passerad utan att det är konstigt, så länge barnet är nöjt och kissar ljust kiss i minst 5 blöjor/dag.
Får hon äta så ofta och mycket som hon vill mår hon säkert bra, känner du att det är jobbigt med den BVC-sköterska du har nu kan du be att få byta till en annan.
 

då så...

Skrivet av  bigmouth med edith
ja, Edith är som sagt nöjd, och kissar som hon ska, så jag tror hon mår bra.
byte sköterska blir förresten lite bökigt eftersom hon är den enda på vårdcentralen och vi får ta bussen långt om vi ska byta vårdcentral också...

hej förresten Kristina, vad är det för bf-datum jag ser, ska Alma bli storasyrra? grattis! :)
 

Ajdå...

Skrivet av  Kristina med Alma + bf 19/8-05 *på besök*
då gick ju inte det. Nåmen, det är du (och sebastian) som känner Edith bäst och tycker ni att hon verkar må bra gör hon säkert det.

Alma blir förhoppningsvis storasyrra ja, bara bebis vill hålla sig kvar, tycker "alla" får missfall nu så jag är skit-nojig, är ju bara i v.7 ännu...
 

mm..

Skrivet av  bigmouth med edith
känner igen den där nojjan. håller tummarna för att allt går bra!!
 

nä gumman

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & bebis 041225
du är INTE en otillräcklig mamma. Vet inte om det är för lite mat men fortsätt som du gör. Minns när Robin var liten och BVC tanten gnällde på vikten i början och jag HATADE att gå dit, men så rätt som det var så hade han äkat jättebra, antagligen hade mjölken inte kommit igång innan, kanske är det detsamma för dig?

Lycka till gumman

Kram
 

tack

Skrivet av  bigmouth med edith
jag vet inte om min mjölk kommer komma igång mer än den gjort hittills, Edith är 18 dagar idag... fast min kropp kanske är lite trög i starten. ;)

tack för ditt stöd, kram!
 

det tog

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & bebis 041225
Robin 5 veckor! innan han gick upp som tanten ville *s*
Innan det så gick han upp ca 100 i veckan...

Kram
 

Så jobbigt!

Skrivet av  Mysen med Louise 16/12
Det ska ju vara en rolig utflykt, att gå till bvc menar jag. Hoppas att trenden vänder, att hon ökat ui vikt tills nästa gång. Tycker som de andra; du är en bra mamma och hon ökar fint i vikt!
Stor kram bigmouth!
 

Äsch!

Skrivet av  politisk vilde, mamma 13/12
Våran dotter tog dryga tre veckor på sig att komma upp i födelsevikten, och det tog åtta veckor innan jag var ikapp med mjölken. Byt BVC-människa för sjutton, alla barn är olika. Och fortsätt du med amning och ersättning, så småningom kommer du ikapp förutsatt att du alltid ammar vid varje mål, låter henne suga ordentligt på varje bröst, och ger ersättning bara om det behövs.

Lycka till!
 

Inte dåligt

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Håller med Kristina.

Daniel går upp ca 100 gram i veckan, och här klagas det inte på det.

Om hon skriker och mår dåligt så märks det. Så oroa dig inte

kram
 

Artiklar från Familjeliv