Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bebis-fråga

Skrivet av Helena + "prinsen" 11/12
När kan man lägga ifrån sig bebisen, t ex i en baby-sitter eller på en filt på golvet? Jag har Isac hos mig hela tiden när han är vaken. Är rädd att han skall känna sig ensam om jag lägger ner honom en stund, så jag har inte vågat pröva. Han blir 3 veckor på lördag. Detta kanske låter löjligt och en smula överbeskyddande, men jag är så rädd för att göra något som är fel...
Svar på tråden: Bebis-fråga

Det kan du göra nu,

Skrivet av  Karro med Albert 10/11
han säjer ifrån när han vill bli upplockad igen...
Min Albert gillar att ligga i famnen, helst då på natten när jag vill sova. Jag bär Albert mkt oxå, tycker att det är viktigt med närhet för de små liven. Men det kommer ju en vardag sen oxå, när man behöver göra saker hemma utan bebis i famnen.
Men du kan vara säker på att han inte far illa av att du lägger honom ifrån dig!
Du kan ju prova att lägga honom i babysittern och sitta och prata med honom.
Albert gillar sin sitter.
Kramar!
 

Filt

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Vi har två filtar i varsitt rum på nedervåningen där vi lägger Daniel när han är vaken. Brukar göra det blöjfritt. Han står ut ca 3 (ibland 5!) minuter innan han tröttnar, men men, det blir längre och längre stunder med tiden.

Jag lämnar honom inte utom synhåll när han ligger på golvet, för nipprig för det.

Helt ok att vara överbeskyddande på det sättet tycker jag!
 

Glömde

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Daniel hatar babysittern, så det är golvet som gäller :)

Babysittern fungerar nog bra med de flesta bebisar!
 

jag väntar med

Skrivet av  Sara m Olle 041222 o Tilda01 o Ellen03
just babysitter tills han är ett par månader. Bättre för ryggen att ligga plant. Men Olle ligger själv ibland när han är nöjd, eller ligger och laddar för att bajsa (korta stunder) då ligger han i vagnen inne, eller i spjälisen. För att det inte ska bli en olycka med storasystrarna ligger han inte på golvet.
 

Vi har en

Skrivet av  MiaMaria m Josefin & Jonatan 3/12
babysitter som går att ställa i liggläge. Där kan Jonatan ligga lite och titta. Man kan ju sitta och prata och få ögonkontakt med dem på så sätt :)

Men han får mest ligga i rottingkorgen för där är det säkrare för storasysters klappar och kramar :) Jag vill vänja honom vid att kunna sova själv, men oftast blir det att jag sitter med honom i knät i soffan när inte Josefin protesterar.
 

Vi gör såhär

Skrivet av  Anna+Ebba 0210+Frida 17/12
Vi har tagit av liggdelen till vagnen och där brukar Frida få ligga om vi inte har henne i famnen. Då kan man ju flytta med henne där man själv är och hon hör våra röster hela tiden.
Ska ta och leta fram babysittern nu snart också.
Funkar ju inte att ha Frida i knät så fort hon är vaken, hon har ju en busig syster på 2 år som man måste ta hant om också!
 

Han sitter..

Skrivet av  Mia .m.Simon, Hanna&Daniel
I sin babysitter eller i bilstolen och då lindar jag en filt bakom huvudet(som en korv) så han får lite stöd för nacken. På det sättet trivs han jättebra, speciellt när han får vara i köket o kolla läget!
Du är inte alls överbeskyddande, vet att det inte alltid är så lätt med en bäbis.Kram/mia
 

Artiklar från Familjeliv