Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vänt dygnet..

Skrivet av Karro med Albert 10/11
Verkar som om Albert har vänt på dygnet, suck. Han vill inte alls sova på natten, skriker nästan i panik när jag lägger honom. På dagen däremot är det inga problem, då snusar han förnöjt. Det är ganska jobbigt.
Inatt somnade han inte förrän 02. Vaknade igen kl. 05. och vägrade lägga sig. Bara skriker i sovrummet, nästan som om han inte vill va där på natten.
Går man runt med honom i famnen så tittar han sig omkring med stora ögon... Hur får man dem att göra tvärtom, dvs va vaken på dagen och sova på natten???
Hälsningar en ganska trött Karro...
Svar på tråden: Vänt dygnet..

Det är samma här (ganska rörigt inlägg)

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Dagarna så tar han så kallade powernaps, dvs sover en kvart och sedan är han vaken och vill gosa och mysa mest hela tiden. Inte riktigt vaken, och inte riktigt sovandes.

Vi gör så att vi på nätterna inte säger ett ljud till honom, och när det är möjligt ammar jag honom och ger honom tillägg i sängen och byter blöja och sedan tillbaka i vaggan så fort som möjligt. Har lampan släckt förutom blöjbytet.

Han brukar vakna "på riktigt" ca 1 på natten och hur pigg är man då?!

På morgnarna så knorrar han från ca 5 och ger sig inte förrän han får komma upp. Trots det så mer eller mindre håller jag honom kvar i sängen till tidigast halv åtta, då jag tar upp honom och börjar prata gosa och busa med honom.

Gör dagarna roliga, och nätterna tråkiga så tror jag det ska ge med sig. Det hoppas vi.

Gå inte runt med honom i famnen på nätterna, utan stå i stället ut med det liv han för tills han tröttnat och somnat. Det är lite jobbigare, men det börjar, tror jag, hoppas jag, ge resultat här.

Inatt så vaknade han 1, fick fick mat och somnade om 20 minuter över. Vid 5 målet så fick han mat och somnade 20 minuter senare. Han vaknade iofs 15 minuter senare och började knorra, men det kan man stå ut med (med massor tålamod såklart :)

Sov på dagarna när Albert sover!

kram

 

har varit så här

Skrivet av  Sara m Olle 041222 o Tilda01 o Ellen03
också, natten till måndag o natten till idag. Vi är 97% säkra på att det var magknip som orsakade det hela. Han lyckades inte somna ordentligt utan började fäkta och var allmänt skrikig, om han inte hölls upprätt. Jag var själv väldigt gasig igår kväll, och nu måste jag äta supersnälla saker. Tippar att vitkålssalladen i sändags och råriset igår inte var nån hit för min stora (!;)) och Olles lilla mage. Och så har jag börjat med anis- o fänkålteet.
Jo, natten till måndag somnade han ordentligt först vid 6 på morgonen och natten till idag kl 1.48...
Nu ska jag snart väcka honom för mat. Väckte honom i förmiddags också, för att försöka vända tillbaka lite på dygnsrytmen. Hmmmm, ja sen får man se hur nästa natt blir...
Så mitt råd är: tänk på vad du äter och ev väck honom ibland på dagen om han sover för långa svep o äter för sällan på dagen.
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv