Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Luft i magen

Skrivet av Helena+"prinsen" 11/12
Min lille son är så besvärad av luft i magen. Han vaknar och gnäller, sen när man tar upp honom så rapar han eller pruttar en massa. Ibland har han svårt för att somna om då. Han kan oxå ha ont när han är vaken. Och då skriker han helt förtvivlat och det är ingenting som hjälper. Men så fort han pruttat lite så blir han lugn igen. Har börjat ge honom minifom på kvällen. Han blir väldigt lugn några timmar efter det, men sen börjar det igen. Hjälp! Hur ofta kan man ge minifom? Det står innan varje mål, men han äter ju så ofta. Antingen varje eller varannan timme. Något annat tips? Det är så jobbigt att se honom ha ont. Kramar...
Svar på tråden: Luft i magen

Hej!

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Jag är väl en av dem som inte tror att en bebismage mår bra av att hela tiden smälta mat.. Så jag skulle nog rekommendera att amma varannan eller helst var tredje timme istället.

Men det går ju inte om man inte börjar med tillägg, så mitt råd är nog inget bra.

Jag tror att magen har jobbigt att bearbeta maten och att det är därför han har luft i magen.

Daniel har också luft i magen, men det har blivit mycket bättre sedan vi började med tillägg och han började äta var tredje istället för varje/varannan timme.

Bajsar han ok? Daniel har fått lactulos i några veckor nu, och det har också reducerat tiden han ligger och pruttar, rapar och allmänt har en svullen mage.

Fråga inne på amningssnack också, därhar du många som säkert kan mer än jag!

kram
 

Många olika svar

Skrivet av  Jenny m Noa99 & Stella 041226
Jag hade en liten fröken (nja liten är väl att ta i) som har i stort sett ätit konstant sen hon kom. På BB fick jag svar o råd att det är inget konstigt i början de första veckorna. Dessutom att de inte kan få för mycket mjölk. Mjölken smörjer dessutom tarmen.
Att de vill äta så ofta kan dessutom bero på törst, och då suger de inte lika intensivt eller på samma effektiva sätt som när de är hungriga.

Så, sen Stella kommit har jag ammat o ammat -ibland 6-8 timmar "i sträck" utan att hon sovit vidare mycket. Hon rapar lite till och från, inte varje gång, kräks inte utan verkar rätt nöjd.
Rätt otroligt att det kan vara så ändå. Nu är hon inne i tillväxtperioden á 10 dgr ålder. Så, igår blev det intensivt igen från 9-21. Hupp å hå.

Jag har väl inga direkta råd annat än att prata med de på BB, de är trots allt kunniga o har nog bättre tips än jag iaf ;)
Men de gav mig mycket trygghet när jag hade 4 st andra fruntimmer omkring mig som gav mig hysteriska tips bara för att Stella var ledsen. "Ge nappen, har hon kolik? Vyscha henne! Är hon sjuk?"
Ja det var hallaballou här hemma och allt jag ville var att ge bröstet, vilket funkade ;)

KRAM!
 

Ja det varierar

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Jag har också fått höra en del, men har dragit slutsatserna av mina egna erfarenheter. Jag har hellre en pojke som är lugn go och ler och mår bra, än ammar hela tiden en pojke som skriker är ledsen och inte kan sova alls.

Med mitt första barn fick jag höra: Jo men han följer kurvan så det är säkert för att du är nervös han skriker. Han skrek från 2 på eftermiddagen till 4 på natten, varje kväll, i två och en halv månad.

Vid två och en halv månads ålder fick han tillägg och vips, sen var han en glad pojke och skrek aldrig så igen. Kan tillägga att han alltid varit skinn och ben och är så fortfarande.

Om man kan amma 6-8 timmar om dagen eller ej beror mycket på barnet, är barnet nöjt med det och du känner att det fungerar bra, så är det toppen!

kramar
 

tar han rätt tag?

Skrivet av  .:caya m elvira & vidar:.
han kanske sväljer mycket luft när han äter
försök rapa honom ordentligt o ge lite prutthjälp :)
tex...
** massera magen
** sätt honom upp o böj honom lite framåt som en makaron så han kan ta i o prutta ordentligt
** låt honom ligga mycket på vänster sida, det underlättar det med
** ett varmt bad kan vara skönt för en spänd mage

ge minifom vid varje amning, det är ingen fara. hjälper det är det ju bara bra :)

*^*lycka till*^*
 

Tack...

Skrivet av  Helena+"prinsen" 11/12
...för era svar. Det verkar ju vara rätt så individuellt. Att amma mer sällan blir nog svårt utan att börja med tillägg. Läste nånstans att dom inte är kapabla till att äta så mycket om dom är små, därför äter dom oftare. Först när dom passerar 4 kg så kan dom äta tillräckligt för att hålla sig mätta i 4 timmar. Vet inte om det stämmer... Har 500gr kvar.
Han tar rätt och bra tag, men kan vara lite för ivrig och då sväljer han luft har jag märkt. Ska testa makaron-knepet. :-)
 

:)

Skrivet av  .:caya m elvira & vidar:.
tänkte på en sak, dricker du kaffe o isåfall kan du ta några koffeinfria dagar o se om kvällarna blir bättre?

vidar var en riktig kvällspigg unge tills jag slutade med kaffe. nu sover han som en prins i stort sett hela tiden mellan nio o fem (fast han äter med 2-3 timmars mellanrum o somnar om igen) o det är jätteskönt
det tog emot för jag är en riktig kaffekärring *flinar* menmen, jag får återuppta mitt beroende sen när jag slutat amma

*^*kram*^*
 

Artiklar från Familjeliv